Har nyligen köpt ett kedjehus byggt 55. Taket är renoverat 2004, betongpannor med papp under. Takfönstret ska vara utbytt i samband med takrenoveringen. Samma dag vi flyttade kom det en ordentlig störtskur och vi upptäckte då att det droppar in från takfönstret. Fönstret är från Velux.

Det ser inte ut att komma från själva fönstret utan från fönsterfodret runt omkring, man ser även att trät är lite svällt på de ställen där det droppat ifrån. Någon som har någon tanke på vad som kan orsaka detta?

Jag bifogar lite bilder, stack bara upp huvudet genom fönstret så det var svårt att ta bra bilder på själv infästningen till fönstret men ska försöka ta mig upp på taket under helgen.

Det ser ut att sitta som en kassett runt fönstret, denna går in en bit under takpannorna och avslutas nedåt med en plåt som går upp på takpannorna igen, antar att regnvatten är tänkt att rinna på kasetten, ned på plåten och ut på taket.

Har haft en takfirma här som kikat på det, dock bara inifrån. Dom föreslog att byta ut takfönstret men kan inte göra det för ens augusti, och det kan ju inte fortsätta regna in till dess, vet ju inte om vatten rinner någon annan stans heller. Ser ingen fukt på vinden dock ovan takfönstret. En kille från försäkringsbolaget mätte fukt i taket inifrån runt fönstret och hittade inget. Tidigare ägare påstår att det aldrig läckt från fönstret när dom bott där.

I helgen ska jag som sagt ta mig upp på taket och kika runt fönstret, något särskilt jag ska titta efter?
 
  • Svälld trädetalj och glipa vid takfönsterfoder som indikerar möjlig vattenläcka i ett kedjehus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage vid nederkanten av takfönsterfodret på höger sida, synlig spricka och svullnad på trät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett takfönster med text som beskriver "avrinningsplåten" och "kassetten" där potentiellt läckage kan uppstå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av ett stängt Velux takfönster från insidan, med synliga tecken på svullnad och fukt runt fönsterramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan slå vad om att det inte är någon papp uppdraget bakom fönstret, o dåligt rengjort från mossa löv mm, kanske även några trasiga pannor på taket....
Jag skulle inte byta fönstret men se till att det är tätt runtom på utsidan.. Velux egna plåtar skulle jag förpassa till återvinningen och lägg pengarna på en plåtslagare som gör en ordentlig tätning runt..
(ja jag gillar inte takfönster, och är plåtslagare...)
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Värd att ta en funderare om takfönstret verkligen tillför tillräckligt för att vara värt mödan och riskerna för problem som dom trots allt tillför. Brukar försöka ”skrämma” folk med att velux inte garanterat att det är tätt om det är is på taket vilket är löjligt i detta land.

Takkupoler på rätt tak är egentligen det enda jag skulle våga rekommendera åt någon.

Närbild på ett installerat takfönster på ett platt tak med öppen himmel reflekterad i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Skulle ju helst slippa takfönster men nu sitter det där. Att ta bort det får bli ett framtida projekt.

Det saknas takstege ned på den sidan som takfönstret sitter på och huset är två våningar samt brant lutning på taket. Takläggaren jag hade kontakt med tidigare tipsade om att man kunde skjuta in betongplattorna under varandra och på så vis gå på läkten.

Var upp tidigare ikväll och skulle prova det men jag lyckas inte skjuta in dom under varandra. Det går typ 10cm sen tar det stopp. Någon som har något tips?
 
Rickard.
Det är faktiskt inget jättestort projekt att riva ett takfönster om det bara går att få tag på pannorna som behövs.

Lyft den övre pannan några cm så ska det gå att skjuta upp den nedre, när pannan slutar överlappa kan man också lyfta bort den fria pannan helt om man vill det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.