EddieHansson
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Det jag inte har löst är hur jag ska kunna få den att vara kvar där uppe medans jag lastar av.
En sprint eller anhåll du lägger emellan ett trappsteg och släden? Kanske nått som kan fällas ner från slädens kant?
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Totte_S
EddieHansson EddieHansson skrev:
En sprint eller anhåll du lägger emellan ett trappsteg och släden? Kanske nått som kan fällas ner från slädens kant?
Om man skruvar en regel i bakkant på släden i ett gångjärn så den liksom flippar över stegpinnarna så får man både ett skydd om man tappar släden och ett stopp högst upp.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Om man skruvar en regel i bakkant på släden i ett gångjärn så den liksom flippar över stegpinnarna så får man både ett skydd om man tappar släden och ett stopp högst upp.
Det här tyckte jag var en toppenidé, dock hittade jag inga gångjärn hemma. Förutom en säkerhetshasp som funkade helt okej.
Blev till slut flera timmar nedlagt på det här jobbet men funkar det så är det värt det.
 
  • Improviserad dörrkonstruktion med träplankor och säkerhetshasp som gångjärn på ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Det här tyckte jag var en toppenidé, dock hittade jag inga gångjärn hemma. Förutom en säkerhetshasp som funkade helt okej.
Blev till slut flera timmar nedlagt på det här jobbet men funkar det så är det värt det.
13 buntar fick vi upp, på 14e så böjdes haspen och pinnen hamnade helt fel och stoppade inte längre.
Ska prova att böja tillbaka och skruva fast den längst ut för att undvika att den böjs igen.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
13 buntar fick vi upp, på 14e så böjdes haspen och pinnen hamnade helt fel och stoppade inte längre.
Ska prova att böja tillbaka och skruva fast den längst ut för att undvika att den böjs igen.
Funkade utmärkt att fixa haspen så nu är 110 buntar uppe på taket, borde räcka på den sidan.
Gick grymt mycket lättare att dra upp släden genom att göra knutar på repet förresten.
 
Det är vanligt att köpa en liten handvinch för ändamålet om man inte har GEDA lift, kostnaden brukar vara likvärdig som att hyra en helg men man slipper ju åka och hämta och lämna och kan ha den lång tid om man pular själv på kvällar och helger.
 
Tack för inspirationen allihopa, såhär blev mitt hissbygge! Hittade ingen att hyra av…
Provade först att dra för hand, men det var ganska tungt, så det fick bli billigaste 230v vinschen från Jula.
 
  • Gilla
  • Wow
Malainor och 6 till
  • Laddar…
Kan man så är kran att föredra.
Jag hyrde en lastbil med kran för 1000 kr sist jag bytade tak.
Normalt använder man ju lastbilen som kommer med pannorna men nu hade jag köpt glaserad tegel från Polen så han hade inte kran.
4 man på taket, 2 vuxna och två tonåringar som sprang ut med pannorna.
Ett stort tak var avlastat på 1 timme sen åkte bilen.
 
  • Gilla
crallian
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Kan man så är kran att föredra.
Jag hyrde en lastbil med kran för 1000 kr sist jag bytade tak.
Normalt använder man ju lastbilen som kommer med pannorna men nu hade jag köpt glaserad tegel från Polen så han hade inte kran.
4 man på taket, 2 vuxna och två tonåringar som sprang ut med pannorna.
Ett stort tak var avlastat på 1 timme sen åkte bilen.
Jaa, det är nog därför det blivit ovanligt med tegelhissar… tyvärr är det svårt att komma in med kranbil till vårat tak, skafttomt, där uppfarten är för smal så dom får inte ut stödbenen. :(
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nu är det för första gången jag lämnar ett svar här i forum, men tänkte bara tacka er - hade samma utmaningen med att lyfta upp takpannorna, tack era inspirationer byggde vi vår egen lyft i helgen och det funkar jätte smidigt! Vinschen (500kg lyftkapacitet) gör sitt jobb och jag hämtade en från Hornbach som var på ungefär 1300 kr.
 
  • Hemmagjord trälyft för takpannor inne i en halvfärdig byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembyggd lyftanordning för takpannor på en byggarbetsplats under takläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.