C Cerb skrev:
Det man väljer att hyra är generellt, dyrare verktyg som man sällan använder, typ, bilmaskin, större borrhammare, skruvautomat, golvslip etc.
Ok...varför bara dyrare verktyg då?
 
  • Gilla
Nelson123456789
  • Laddar…
Mathias Nilsson2 Mathias Nilsson2 skrev:
Ok...varför bara dyrare verktyg då?
Billiga verktyg som man ofta använder köper man för att det lönar sig. Ofta ska de kosta ganska mycket för att folk ska välja att spara pengar över bekvämligheten att köpa och ha i förrådet.
 
C Cerb skrev:
Billiga verktyg som man ofta använder köper man för att det lönar sig. Ofta ska de kosta ganska mycket för att folk ska välja att spara pengar över bekvämligheten att köpa och ha i förrådet.
C Cerb skrev:
Billiga verktyg som man ofta använder köper man för att det lönar sig. Ofta ska de kosta ganska mycket för att folk ska välja att spara pengar över bekvämligheten att köpa och ha i förrådet.
Att köpa en geringskap för ett par tusenlappar och sen bara låta den samla damm i nåt förråd låter i mina öron ganska "korkat". Har sett en del avsnitt av "Arga snickaren" och han skäller ut folk som köper verktyg för att sen bara låta dom samla damm i nåt förråd. Likadant att man inte är aktsam om sina verktyg.
 
Jamen då är det väl bara att köra då
 
Mathias Nilsson2 Mathias Nilsson2 skrev:
Att köpa en geringskap för ett par tusenlappar och sen bara låta den samla damm i nåt förråd låter i mina öron ganska "korkat". Har sett en del avsnitt av "Arga snickaren" och han skäller ut folk som köper verktyg för att sen bara låta dom samla damm i nåt förråd. Likadant att man inte är aktsam om sina verktyg.
En del i Arga Snickarens approach var just att vara arg... Ibland fick han säkert spela upprörd över att någon hade verktyg/maskiner, men inte hade tid/ork eller kanske kunskap att använda dom.

Men tror du på idén ska du köra, jag tror som någon sa att dyrare/verktyg som används mer sällan hyrs.
 
Mathias Nilsson2 Mathias Nilsson2 skrev:
Men man får inte riva gammalt utan särskilda säkerhetsåtgärder.
som privatperson får man gör väldigt mycket mer än ett företag. Tex. Asbwsthantering
 
Skall du köpa något för att hyra ut , så är en 6-8 meter rullställning med ställbara ben bra.
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Mathias Nilsson2 Mathias Nilsson2 skrev:
Att köpa en geringskap för ett par tusenlappar och sen bara låta den samla damm i nåt förråd låter i mina öron ganska "korkat". Har sett en del avsnitt av "Arga snickaren" och han skäller ut folk som köper verktyg för att sen bara låta dom samla damm i nåt förråd. Likadant att man inte är aktsam om sina verktyg.
Då är det troligen rätt många på detta forum som är rätt så "korkade".

Jag är definitivt en av dem. :D
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Till TS, jag tror absolut du kan tjäna lite pengar på att hyra ut din kap/gersåg. Det handlar om marknadsföring. Sen så får man väga in sin egentid också. Det blir kanske någon kvart då och då som du kommer behöva avvara till att fixa med kunder , städa av maskin, förklara, osv. Räknar du in den tiden så blir det säker ingen lysande affär. Men räknar du bort den tiden så kommer du säkert ha några tusenlappar extra i fickan om ett år (y)
 
T tobbbias skrev:
Till TS, jag tror absolut du kan tjäna lite pengar på att hyra ut din kap/gersåg. Det handlar om marknadsföring. Sen så får man väga in sin egentid också. Det blir kanske någon kvart då och då som du kommer behöva avvara till att fixa med kunder , städa av maskin, förklara, osv. Räknar du in den tiden så blir det säker ingen lysande affär. Men räknar du bort den tiden så kommer du säkert ha några tusenlappar extra i fickan om ett år (y)
TS funderar ju på att köpa in verktyg för att sedan hyras ut... Inte hyra ut något han redan äger.
 
Här i närheten finns ett uthyrningsföretag som hyr ut enklare maskiner som skruvdragare och kap ger sågar bla. Finns tydligen många som bor i lgh/hus som bara fixar med mindre saker och enstaka små projekt själva och då inte vill köpa några verktyg.
 
Beror väl lite på hur man bor också? Centralt i en stad är väl slagborr och liknande bra att hyra ut eftersom många bor i lägenhet och kanske inte har verktyget själv.

Der jag har bäst snurr på är stora maskiner som bara används en gång om året på sin höjd. En kap använder man förmodligen oftare än så eller ser nytta med att använda på sikt.

Du får också räkna in slitage. Även om du är tydlig med vissa instruktioner så gör folk lite som de vill ändå. Många har också ingen koll. Du lär absolut åka på diskussioner om att sågklingan var kass, att den fläkte sönder den dyra fanérskivan, att de absolut inte kapat spik med den osv.

Allt det i kombination med att Hygglo tar 30%, gör att det blir svårt att faktiskt tjäna bra på det. Vissa saker går bra, andra inte. Verktyg är ett område jag själv inte tror starkt på.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Vissa saker går bra, andra inte.
Logiskt sett antar jag att dyra stryktåliga sällanprylar är det som både är lättast att hyra ut och ta bra betalt för(?)

En sak som kom upp i tidigare diskussion i ämnet var att hygglos försäkring bara täcker din självrisk. Och din vanliga hem/villaförsäkring täcker inte vid uthyrning. Så i praktiken är man utan skydd om man inte tecknar en särskild uthyrningsförsäkring, vilket förmodligen kostar en hyfsad slant. Värt att tänka på om man hyr ut dyrare saker.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Har själv gått i liknande tankar för att "finansiera" villhöver-verktyg, men kom fram till att jag inte är helt bekväm med att hyra ut mina grejer till vem som helst.

Gissningsvis är dom som hyr inte så "verktygsvana" och dels så är dom förmodligen inte alls lika rädda om prylarna.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag har en del grejer på Hygglo men det är sällan något blir uthyrt för mig, men så bor jag lite "off" så om man bor närmare tätort kanske det är mer ruljans...

Jag har främst grejer som "håller" eller som jag inte är så rädd om... Takbox, bilningshammare, slipmaskin, elhyvel, etc. Det är väl främst bilningsmaskinen (12 kg) som varit uthyrd, och takboxen några gånger men några stora belopp blir det ju inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.