W Wael88 skrev:
Det är svårt när det gälller privata hus. Jag tror det du letar efter går under fastighetsautomation och den gäller inte privata kunder, dvs att leverantörerna oftast jobba med stora fastigheter och vill inte jobba med privata personer. De bilderna är till styrningen på en panncentral som jag är sugen på att köpa. Jag jobbar som fastighetstekniker men jag kan absolut inte den här. Jag vill också ha ett styrsystem som kan ta hand om min värmepump samt den panncentralen jag önskar köpa. Det är många som inte förstår varför vi vill ha styrsystem, för mig är det bara (for the fun of it). Vi håller kontakten här och får vi se om vi hitta en firma som levererar en sån service till privata kunder.
skall du visa ett skåp måste du ta i mer!
Bifogar golvskåp, kodknackarn är jag själv så inget lär ju fungera!
 
  • Öppet elektriskt golvskåp med kablar, kopplingsutrustning och säkringskomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag har inte monterat den än. Panncentralen med styrskåp ligger i ett fint attefallshus och den används fortfarande, den värmer 2 stora hus i totalt blir 450-500 m2 och både hus har golvvärme vilket jag har på mitt hus och garage också fast inte lika stort, styrningen gäller allting enligt säljaren även golvvärme och läser även rumtemp. Styrskåpet kan även styra värmepumpar Nibe, IVT bland annat men jag har inte hunnit träffa säljaren och se vad han har för mjukvara och vilken leverantör till hela styrningen. Kommer uppdatera här.
 
S skyisthelimit skrev:
Hej,

Har precis börjat titta på min kommande golvvärme installation, den kommer att bli relativt stor 500+kvm.

Då jag är lite tekniknörd och vill gärna vill få detta integrerat med ett eget(!) hemautomationssystem (typ home assistant, homey eller vad som nu kommer att vara på modet när detta är klart) så har jag fastnat lite på själva styr/reglersystemet. Kollade lite snabbt på LK och Uponor.
LK hade ju sitt ics.2 system och där fanns det någon webservermodul, men hittar inget om hur "öppen" den är och om det är lätt att plocka in den i sitt "eget" system. Sedan pratade de väl modbus så då kanske man kan lösa det ändå...
Uponor hade lite olika varianter, trådlös, trådad och en trådad variant som hade stöd för modbus och knx.

Jag är ute efter att köra trådat i så stor uträckning det går. Termostater kommer att helt klart vara trådade.

Nu har jag bara kollat upp och skrivit om LG och Uponor, men vilka andra tillverkare kan vara aktuella?
Som jag förstått det är det ingen jättenackdel att "blanda" styrsystem och övrigt (rör, fördelare, m.m.) från två leverantörer?
störst i Sverige är UPONOR och LK, men ställdonen finns både som 24v och 230v i dom fall kunderna valt att bygga egna system så har man oftast valt termostater från tex elko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.