Hej

Har lite idéer om att skaffa lite verktyg att ha för privat bruk och att hyra ut via Hygglo.
Kan en kap/geringssåg vara nåt att hyra ut?
Har kollat lite på Bauhaus hemsida och dom är inte så där svindyra...Såg en Bosch geringsåg och denna kostar strax under 3000 spänn. Eller köper folk hellre såna själv istället för att hyra av nån annan?
Jag är ingen snickare men kanske kan ha nytta av en sån ändå.
 
  • Bosch kap- och geringssåg på vit bakgrund, avsedd för snickeriarbeten och utrustad med klinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Om jag skaffade verktyg i huvudsak för att hyra ut, så hade jag i första hand köpt begagnade.
 
  • Gilla
Mathias Nilsson2
  • Laddar…
Karrock
Skruvdragare och kap/gersåg borde vara bland det första var hemmafixare köper själv. Har du såna grejer kanske det utövas en hel del nybörjarfel med dem. Större borrhammare, hyvel, rejäl stoftavskiljare, luftrenare, ozonapparat, bättre slipmaskin...
 
  • Gilla
Mathias Nilsson2
  • Laddar…
Hej

Skruvdragare har jag hemma men jag har nog aldrig använt den på fel sätt. Har även en äldre slagborrmaskin hemma och grovdammsugare har jag också. Men har ibland saknat en rejäl geringssåg som den i bild.
 
H
Grovdammsugare känns det som att det finns en rejäl asbestvarning på ifall man hyr ut. Många är inte så nogräknade i sina rivningsprojekt
 
Grovdammsugaren kommer jag inte hyra ut, den använder jag hemma själv. Asbest är väl förbjudet att bygga med idag?
 
Mathias Nilsson2 Mathias Nilsson2 skrev:
Grovdammsugaren kommer jag inte hyra ut, den använder jag hemma själv. Asbest är väl förbjudet att bygga med idag?
Men inte att riva gammalt.
 
C Cerb skrev:
Men inte att riva gammalt.
Men man får inte riva gammalt utan särskilda säkerhetsåtgärder.
 
Mathias Nilsson2 Mathias Nilsson2 skrev:
Men man får inte riva gammalt utan särskilda säkerhetsåtgärder.
Som privatperson får man riva så länge man hanterar det säkert. Bara att riva på iprincip.
 
C Cerb skrev:
Som privatperson får man riva så länge man hanterar det säkert. Bara att riva på iprincip.
Man måste väl ha gasmask på sig och skyddsglasögon sen måste väl det man river täckas med skyddsplast?
Jag är ingen snickare inte heller rivningsproffs.
 
Mathias Nilsson2 Mathias Nilsson2 skrev:
Man måste väl ha gasmask på sig och skyddsglasögon sen måste väl det man river täckas med skyddsplast?
Finns vad jag vet inga regler om att du måste bära någon speciell utrustning alls, men du bör ju om du är rädd om hälsan.

poängen var iaf, att hur man ut en dammsugare så är risken stor för att någon dammsuger asbest med den.
 
  • Gilla
Razmataz och 2 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Finns vad jag vet inga regler om att du måste bära någon speciell utrustning alls, men du bör ju om du är rädd om hälsan.

poängen var iaf, att hur man ut en dammsugare så är risken stor för att någon dammsuger asbest med den.
Därför kommer jag INTE hyra ut just den. Tror att om man googlar på asbesthantering finns det nog regler för det.
 
Mathias Nilsson2 Mathias Nilsson2 skrev:
Därför kommer jag INTE hyra ut just den. Tror att om man googlar på asbesthantering finns det nog regler för det.
Nej, det gör det inte som sagt.

”Arbetsmiljöverkets regler riktar sig till företag och gäller enbart yrkesmässig hantering av asbest. Reglerna gäller därför inte privatpersoner som hanterar asbesthaltigt material. Vi rekommenderar dock att man för sin egen och sina anhörigas säkerhet följer verkets regler om hur man hanterar asbest på ett säkert sätt.”
 
  • Gilla
Razmataz och 3 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Nej, det gör det inte som sagt.

”Arbetsmiljöverkets regler riktar sig till företag och gäller enbart yrkesmässig hantering av asbest. Reglerna gäller därför inte privatpersoner som hanterar asbesthaltigt material. Vi rekommenderar dock att man för sin egen och sina anhörigas säkerhet följer verkets regler om hur man hanterar asbest på ett säkert sätt.”

Jag googlade nu och såg att du har rätt...det gäller bara rivningsföretag men jag hanterar ingen asbest som privatperson och kommer aldrig göra det heller pga hälsoskäl.

Ville egentligen bara fråga om en geringssåg är nån idé att skaffa för privat bruk som hobbysnickare och kanske för uthyrning via Hygglo. Eller köper folk hellre egna geringskapar istället?
 
Det man väljer att hyra är generellt, dyrare verktyg som man sällan använder, typ, bilmaskin, större borrhammare, skruvautomat, golvslip etc.
 
  • Gilla
Snicklas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.