Är det någon annan som har problem med att Enegic lastbalanering mäter fel? Har precis installerat Easee laddbox och Enegic som lastbalansering. På 1 dygn så hade Enegic mätt 35kWh men elmätaren visar 15kWh.
 
En bekant har precis fått en Enegic installerad och den rapporterar på tok för höga värden (typ 2 kW för högt, konstant). Pågår diskussioner med installatören för att de ska komma ut och titta på det. Fick du någon ordning på det?
 
T tacho skrev:
En bekant har precis fått en Enegic installerad och den rapporterar på tok för höga värden (typ 2 kW för högt, konstant). Pågår diskussioner med installatören för att de ska komma ut och titta på det. Fick du någon ordning på det?
Elektrikern ska komma ut kolla någon gång, får se när det händer.
 
Återkoppla gärna. Vi är i färd med att ta in offerter för installation av just Easee-laddbox och lastbalanserare. ´

Hur kommunicerar Enegic med Easee:n? Det står WiFi i det material jag lyckas luska fram, men är det via molnet eller lokalt nätverk?
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
Återkoppla gärna. Vi är i färd med att ta in offerter för installation av just Easee-laddbox och lastbalanserare. ´

Hur kommunicerar Enegic med Easee:n? Det står WiFi i det material jag lyckas luska fram, men är det via molnet eller lokalt nätverk?
Det är via molnet. Easee har ett API som Enegic använder. Easee har Wi-Fi men klarar sig också med sin inbyggda 4G.
 
T tomasfr skrev:
Det är via molnet. Easee har ett API som Enegic använder. Easee har Wi-Fi men klarar sig också med sin inbyggda 4G.
Som jag befarade. Tack för svar!
Lutar åt en Easee Equalizer då.
 
Nu har eletrikern fixat felen. Han hade kopplat +kontakten på minus och -kontakten på plus. Kopplat L1 ringen på L2 kabeln och tvärtom. Jag hittade lite andra fel som jag rättade till själv så det blir rätt. Ta in en elektriker så det blir bra och rätt. Jovisst.
 
  • Gilla
Limpan4all och 1 till
  • Laddar…
J Joukko skrev:
Nu har eletrikern fixat felen. Han hade kopplat +kontakten på minus och -kontakten på plus. Kopplat L1 ringen på L2 kabeln och tvärtom. Jag hittade lite andra fel som jag rättade till själv så det blir rätt. Ta in en elektriker så det blir bra och rätt. Jovisst.[/QUOTE
Som jag sagt flera gånger, själv har jag flera kollegor jag inte skulle vilja kom hem till mig och installerade. Många, inte alla är alldeles för upptagen att fingra på sin mobil eller ägna sig åt annat hjärntröttande.
 
J Joukko skrev:
Nu har eletrikern fixat felen. Han hade kopplat +kontakten på minus och -kontakten på plus. Kopplat L1 ringen på L2 kabeln och tvärtom. Jag hittade lite andra fel som jag rättade till själv så det blir rätt. Ta in en elektriker så det blir bra och rätt. Jovisst.
Var detta plus och minus på respektive fas eller?
Har en enegic med som visar heeeelt galet. 640kwh under juli enligt EON..... 2650kwh enligt Enegic.
 
Det var inne i boxen där givarna är kopplade. Står + och - på kretskortet.
 
  • Kretskort med markerade kablar anslutna till kopplingspunkt för givare med texten "+" och "-" visible.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
J Joukko skrev:
Det var inne i boxen där givarna är kopplade. Står + och - på kretskortet.
Pratade med enegic idag och de sa samma sak... De trodde det var felkopplat så som du beskrivit , så jag ska kolla då jag kommer hem..
 
Jupp,samtliga kablar felkopplade. Enegic sa de röda skulle sitta på plus......Elektrikerinstallerad dosa....Jojo
 
  • En hand som pekar på felkopplade kablar i en elektrisk dosa med etiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobzter
Detta är ju patetiskt att elektrikern man anlitar inte änns kan koppla rätt...
Om man installerar denna själv kan man få de att funka då eller är de någom behörighet i själva programvaran som dom måste godkänna?
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Nu funkar det fin fint efter att jag satt kablarna rätt ! Gick från 3-4kwh konstant förbrukning till 0,3-0,4



Tror man måste ha något installatörskonto för att kukunn"registrera" den... annars finns installationsmanual på deras sida och nätet
 
Syns rätt tydligt var jag kopplade om....
 
  • Diagram över effektnivåer per minut med märkbar förändring vid en specifik tidpunkt, som visar omläggning av elektrisk last.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.