Hej, tänkte måla om mina vindskivor och vattbrädor men vet ej vilken färgtyp som den förre ägaren målade med.

Jag har sandpapprat ytan, det dammar en hel del men en del fastnar också på sandpappret. Är detta alltså en akrylatfärg, eller vad tycker ni? Se bifogade bilder.
 
  • Vindskivor med flagande vit färg och synliga slitage tecken, indikerar möjlig akrylatfärg efter sandpappring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett sandpapper täckt med vitt damm mot gräs i bakgrunden, vilket indikerar slipning av färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välj en färg som fungerar både för alkyd/akrylat.
 
Claes Sörmland
Ser ut som en alkydfärg i sista stadiet. Men vad spelar det för roll, det finns ju ingen färg kvar på underlaget och träet är helt nedbrutet av UV-ljuset.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ut som en alkydfärg i sista stadiet. Men vad spelar det för roll, det finns ju ingen färg kvar på underlaget och träet är helt nedbrutet av UV-ljuset.
Ok, så det har inte så stor betydelse i mitt fall vilken jag väljer?

A AndersS skrev:
Välj en färg som fungerar både för alkyd/akrylat.
Finns det såna?
 
Om träet är friskt rekommenderar jag skrapa och varmluftspistol innan halvoljning och målning med linoljefärg.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Ok, så det har inte så stor betydelse i mitt fall vilken jag väljer?



Finns det såna?
De flesta nya färger klarar det, bara att välja och vraka.
 
Håller med fribygg.
Linoljefärg är överlägset (y)
 
E Einh skrev:
Ok, så det har inte så stor betydelse i mitt fall vilken jag väljer?



Finns det såna?
Gillar du att måla, skrapa och byta vindskivor?
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Gillar du att måla, skrapa och byta vindskivor?
Nä det kan jag inte påstå. Är linolja det enda rätta om man vill ha en beständig färg?
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
E Einh skrev:
Nä det kan jag inte påstå. Är linolja det enda rätta om man vill ha en beständig färg?
Till vindskivor och andra utsatta trädelar som ska täckmålas är det sannolikt det.

Varför skulle du välja nått sämre?
 
  • Gilla
Malena12 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Till vindskivor och andra utsatta trädelar som ska täckmålas är det sannolikt det.

Varför skulle du välja nått sämre?
Vad är det mer specifikt i linoljan som gör den oslagbar jämfört med alkydolja? Båda består ju av omättade fettsyror som är hydrofoba (vattenavvisande).
 
Finns även andra färger som fungerar lika bra. Grunden till hur det fungerar är virkets kvalite och vad de målats med tidigare. Tyvärr räcker inte en bild för att avgöra det.
 
E Einh skrev:
Vad är det mer specifikt i linoljan som gör den oslagbar jämfört med alkydolja? Båda består ju av omättade fettsyror som är hydrofoba (vattenavvisande).
Jag är inte kemist. Du ska självklart använda den färg du tror på och som passar ditt hus och dina behov av att skrapa och byta vindskivor framöver

Linoljefärgen färgen flagnar inte utan kritar när den åldras och är därför lätt och smidig att underhålla.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns även andra färger som fungerar lika bra. Grunden till hur det fungerar är virkets kvalite och vad de målats med tidigare. Tyvärr räcker inte en bild för att avgöra det.
Vilken annan färg menar du skulle fungera lika bra på TS befintliga vindskivor?
 
Jag använder Nordsjös för fönster och snickerier där man först använder en impregnerande olja. Använder för övrigt trä deras VX-färg, den oxiderar liknande alkyd/oljefärg.
Där jag fått sprickor/flagor är där det fortfarande sitter kvar gammal "plastfärg" målat på 70-talet, det är den gamla färgen som släpper mot trä och jag slarvade med borttagning på 80-talet.
Nytt trä som målats under de senaste 30 åren räcker att målartvätta och ev. Prick Fri, behöver inte ens skrapa. Håller 15-årsintervall på målning och gör bara en strykning, kanske slarvigt med en strykning men fungerar hitintills.
Använder både på bostad och fritidshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.