Hej! Jag bygger en fiskvagn och har svetsat ihop fyrkantsrör till en ram och ska nu bygga på väggarna. Tycks inte funka med metallborrarna jag har ( tror men osäker), är det rätt väg att gå? Vilken borr används till att borra litet hål i fyrkantsrör?

Med vänlig hälsning,
Supergrön hemmasnickrare
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Vanliga snabbstålsborrar (HSS), men det kan vara ganska dålig kvalitet på de som följer med billiga borrsatser... Så det kan vara bättre att köpa en bra borr för några tior i den dimension du behöver.
 
  • Gilla
Hanna Holmberg
  • Laddar…
Vilken typ av metall är det i fyrkantsrören?
(Rostfritt, järn, aluminium, etc)

Hur tjockt gods?
Vilken diameter på borren?
Vilken (rotations)hastighet på borren?
Skärvätska?
 
C
Också köra högt tryck och låg hastighet på borren. Vilket är lättare sagt än gjort med en vanlig handborrmaskin, men ändå.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken typ av metall är det i fyrkantsrören?
(Rostfritt, järn, aluminium, etc)

Hur tjockt gods?
Vilken diameter på borren?
Vilken (rotations)hastighet på borren?
Skärvätska?
stålrör 20x20 från Biltema. 2,5 mm på borren. Låg rotation.
 
H Hanna Holmberg skrev:
stålrör 20x20 från Biltema. 2,5 mm på borren. Låg rotation.
En 2.5mm borr ska du köra på högt varvtal. Helst nått i stil med 2500rpm.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
En 2.5mm borr ska du köra på högt varvtal. Helst nått i stil med 2500rpm.
varför det? Hög hastighet tillför absolut ingenting annat än att det går varmt och sliter på borren. Är väl en sak om man har styrd matning och kan gå på kontrollerat. Står man med en vanlig handborrmaskin så är det oftast bättre med lågt varvtal.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 1 till
  • Laddar…
Det är ganska lätt att bryta av ett 2,5mm borr när man använder handborrmaskin så tryck inte för hårt. Om det är svårt att borra så behöver du köpa ett nytt borr av bättre kvalitet.
Man behöver väl inte skärvätska om man bara ska borra något enstaka hål men annars kan man använda vanlig såpa.
 
Tror det behövs mer information här..

Vad är det för storlek på hålen du ska borra?

Vad för borrmaskin använder du?

Om man använder en skruvdragare med växlar är det ofta smidigare att köpa borrar efter varvtalet som skruvdragaren ger vid "fullt ös" på de olika växlarna, snarare än att försöka justera varvtalet med avtryckaren...
 
Borrade i precis såna rör idag. Småhål använder jag vanliga snabbstålsborr. Och till större hål ett koniskt plåtborr.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
varför det? Hög hastighet tillför absolut ingenting annat än att det går varmt och sliter på borren. Är väl en sak om man har styrd matning och kan gå på kontrollerat. Står man med en vanlig handborrmaskin så är det oftast bättre med lågt varvtal.
Dels säger alla tabeller att man ska ha högt varvtal vid liten borrdiameter för att få rätt skärhastiget och därmed mindre slitage på borren.
Dels för att en 2.5mm borr kommer att gå av direkt den kommer ut på baksidan av materialet om man håller låg hastighet. Särskilt om en ovan person håller i maskinen.
Eleverna på skolan där jag undervisar kör av 3.2mm borrar på löpande band när de kör på låg hastighet med batteriborrmaskinen :)

Enligt min erfarenhet så är det viktigare med rätt varvtal vid riktigt små borrdiametrar. En 8-10mm borr går att köra både för fort och för sakta utan större problem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och lite olja eller annan lämplig skärvätska
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hanna Holmberg skrev:
Hej! Jag bygger en fiskvagn och har svetsat ihop fyrkantsrör till en ram och ska nu bygga på väggarna. Tycks inte funka med metallborrarna jag har ( tror men osäker), är det rätt väg att gå? Vilken borr används till att borra litet hål i fyrkantsrör?

tack för alla svar, åkte och köpte en ny borr, annat märke funkade superbra!

Med vänlig hälsning,
Supergrön hemmasnickrare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.