M miis skrev:
tack ni som svarat. Ja, även om jag mot all förmodan lyckas "fluffa" upp den igen är en ny matta det minsta man kan begära för att återlämna. Väntar fortfarande med nån som sitter med dunder-knep att både att fluffa matta och hur man ska få min man att tänka efter lite mer.

Undrar om inte stol med vanlig fot hade varit värre? Man får väl ha såndär vyssan-lull-tassar på allt min man sitterpå härdanefter.
Kanske du också skulle tänka efter lite mer.
Varför tog du inte undan mattan efter att du hade använt den? :thinking:;)
 
TRJBerg
blackarrow blackarrow skrev:
Ett sätt att skydda golvet. Kan även vara bra på en mjuk matta, men tveksam om det skulle funkat för TS matta… :rolleyes:
Golvskydd tex Ikeas

[bild]
Jag skaffade en sådan för många år sedan (inte nödvändigtvis IKEA). Men den stank så mycket att den inte gick att använda eller ens kunde ha den inomhus. Då bör man förstå att jag har väldigt dåligt luktsinne.
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag skaffade en sådan för många år sedan (inte nödvändigtvis IKEA). Men den stank så mycket att den inte gick att använda eller ens kunde ha den inomhus. Då bör man förstå att jag har väldigt dåligt luktsinne.
Vi har Ikeas golvskydd och de luktade inte när de var nya.
B Bonzo2000 skrev:
Det är ju lysande att de har en stol med hjul på bilden. Med tanke på storleken på skyddet kan man ju faktiskt rulla flera centimeter innan man är utanför skyddet.
Storleken har i alla fall inte varit något problem för oss. Går utmärkt att rulla stolen in mot datorn för bekvämt tangentbordsavstånd och rulla ut den för att det ska vara lätt att resa sig, marginal.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Se upp med de där på oljat eller lackat golv bara.
Varför då?
Vi har dem på lackade parkettgolv och har inte märkt att det skulle vara något problem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi har Ikeas golvskydd och de luktade inte när de var nya.

Storleken har i alla fall inte varit något problem för oss. Går utmärkt att rulla stolen in mot datorn för bekvämt tangentbordsavstånd och rulla ut den för att det ska vara lätt att resa sig, marginal.

Varför då?
Vi har dem på lackade parkettgolv och har inte märkt att det skulle vara något problem.
När brorsan bodde hemma hade han en sådan där på sitt rum. Oljat golv. Den satt fast i golvet när de skulle ta bort den efter att han flyttade hemifrån.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När brorsan bodde hemma hade han en sådan där på sitt rum. Oljat golv. Den satt fast i golvet när de skulle ta bort den efter att han flyttade hemifrån.
Ja, med oljat golv kan jag förstå det men lackat?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, med oljat golv kan jag förstå det men lackat?
Har jag ingen erfarenhet av men skulle inte chansa. Å andra sidan vem lackar golv idag. Blir ju 80 tals skidstugelooken då :)
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har jag ingen erfarenhet av men skulle inte chansa. Å andra sidan vem lackar golv idag. Blir ju 80 tals skidstugelooken då :)
Nu var ju våra golv lackad parkett när vi flyttade hit för 11 år sen och då var de tre år gamla så det får ju dröja ett tag till innan de slipas om (det kan man ju inte göra med 5-10 års mellanrum bara för att modet ändras). Vi har haft golvskydd i närmare 11 år på dem och det är inga problem att lyfta upp dem och inga skador under eller något annat problem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var ju våra golv lackad parkett när vi flyttade hit för 11 år sen och då var de tre år gamla så det får ju dröja ett tag till innan de slipas om (det kan man ju inte göra med 5-10 års mellanrum bara för att modet ändras). Vi har haft golvskydd i närmare 11 år på dem och det är inga problem att lyfta upp dem och inga skador under eller något annat problem.
Fabrikslackad klick?
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fabrikslackad klick?
Det tror jag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag.
Jag gissar på det är annorlunda mot massivt lackad på plats.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför inte se till att alla stolar han sitter på, särskilt kontorsstolar, inte finns i närheten av något ömtåligt och vice versa.
suck.... ännu ett fall där jag får anse mig vara mamma till tre barn istället för två....

Träningsmattan ligger där så vi kan hemmaträna o stretcha etc och används varje dag så han borde ha lärt sig att den är där.

Tack för tipset om dammsugaren! Även om luftbubbelstrukturen är säkerligen deformerad känns det bra att göra nånting. Åtminstonne kan jag stilla min irritation.
 
Om du har strykjärn eller ångmaskin kanske du kan testa det, se dock upp med värmen så man inte kommer för nära.
 
TRJBerg
M miis skrev:
suck.... ännu ett fall där jag får anse mig vara mamma till tre barn istället för två....

Träningsmattan ligger där så vi kan hemmaträna o stretcha etc och används varje dag så han borde ha lärt sig att den är där.

Tack för tipset om dammsugaren! Även om luftbubbelstrukturen är säkerligen deformerad känns det bra att göra nånting. Åtminstonne kan jag stilla min irritation.
Förstår att har man ont om alternativ för placering av matta och stol så kan det bli såhär. Fast det kan vara svårt att lära om omedvetna (?) rörelsemönster.
 
Men även om mattan förstördes genom ett misstag som är lätt begånget så borde det inte vara så svårt för vederbörande att ersätta mattan.
 
Då du kunna låna denna matta av någon som tydligen inte använder den kanske du ska prata med utlånaren om vad som har hänt och förklara att du aningen ersätter med en ny matta eller bara köper los denna för vad en ny kostar. Kan ju tänkas att utlånaren har kunnat vara utan denna så pass länge för att den bara varit ivägen hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.