Vad gör jag fel? Vad ska jag åtgärda? Eller bör jag ta hjälp av proffs?

TV-mottagningen på landet var dålig så jag köpte en ny antenn. Skulle vilja få in kanal 1,2 och 4. Får otroligt dålig signal och jag funderar på vad det är jag missar. Antenn köpt på Netonnet. Har snurrat, hissat och vridit åt alla håll, och signalen pendlar mellan dålig och ännu sämre. På antennen sitter en koaxialkabel med F-kontakt. Andra sidan på sladden klippte jag och monterade ett vanligt antennuttag. Har kopplat via en gammal digitalbox till en äldre TV. Digitalboxen säger att signalen är dålig och jag får inte in några kanaler. Det känns som att jag missar något eller har gjort ett generalfel. Jag kan givetvis köpa en ny TV men jag tror inte att det är det som är felet.

Tacksam för alla tips som kan få mig i rätt riktning
 
  • Äldre TV-skärm som visar en kanalsökningsmeny med låg signalstyrka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yagi-UHF/VHF-antenn avsedd för digital-TV-mottagning, visad på produktsida med specifikationer och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Nokia digitalbox med indikatorljus som speglar problem med dålig TV-mottagning som beskrivits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre Sony Bravia-TV, digitalbox och DVD-filmer i en trähylla, användare har problem med TV-signalen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yagi-antenn monterad på takstolpe över ett rött tegeltak med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en utomhusantenn med fokus på koaxialkabeln och anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara så att kabeln är dålig. Billiga kablar har hög dämpning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan vara så att kabeln är dålig. Billiga kablar har hög dämpning.
Ok, ska kika på det. Men kan det verkligen vara så att billig kabel gör att signalen påverkas så mycket? Jag skulle förstå att det kunde vara orsaken om det var lite strulig bild, men nu är det ju ingenting
 
C
Har du någon uppfattning om mottagningsförhållandena på platsen?
Bodde tidigare på en plats med usla mottagningsförhållanden. Huset låg vid foten på ett berg och den närmaste sändaren fanns på andra sidan berget. Och utanför täckningsområdet för den näst närmaste sändaren. Då är det bara att köpa största värstingantennen och montera den så högt det går.

Om det å andra sidan är hyfsade förhållanden i området är det uppenbarligen materialfel eller inriktningen av antennen som brister. Har själv konstaterat att inriktningen bäst görs utifrån Teracoms karta och inte enligt trial-and-error-metoden.

Numera bor jag med utmärkta förhållanden inom täckningsområdet för 3 st sändare och har perfekt mottagning på 4 regionala varianter av kanalerna med en gammal rutten skitantenn. Skönt att slippa mecka med TV-antennen... :cool:
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi hade problem och bytte till en gitterantenn, fick bort störningar.
Gitterantenn monterad utomhus mot himlen för att minska störningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stairmas
  • Laddar…
Den där boxen får du inte in några kanaler på, sen hösten -21 sänds det bara i Mpeg-4, vissa betalkanaler dessutom i T2. Byt box, ta bort antennuttaget, montera en mastförstärkare uppe vid antenn som du matar med en nätdel inomhus som skickar 12/24 V via antennkabeln upp till förstärkaren.
Alternativt ring en antennfirma.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Skippa TV helt och njut av natur och ledighet istället.
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Den där boxen får du inte in några kanaler på, sen hösten -21 sänds det bara i Mpeg-4, vissa betalkanaler dessutom i T2. Byt box, ta bort antennuttaget, montera en mastförstärkare uppe vid antenn som du matar med en nätdel inomhus som skickar 12/24 V via antennkabeln upp till förstärkaren.
Alternativt ring en antennfirma.
Tack för svaret. Det låter som du har koll. Jag tänker att man kan ta det i steg. Först byta till en aktuell digitalbox alternativt en ny TV. Alla nya TV som säljs har väl inbyggd digitalmottagare så man slipper den lådan? Det övriga som du skriver skulle väl kunna va överkurs, men kan behöva göras om signalen fortfarande är svag. Har jag förstått det rätt?
 
C cpalm skrev:
Har du någon uppfattning om mottagningsförhållandena på platsen?
Bodde tidigare på en plats med usla mottagningsförhållanden. Huset låg vid foten på ett berg och den närmaste sändaren fanns på andra sidan berget. Och utanför täckningsområdet för den näst närmaste sändaren. Då är det bara att köpa största värstingantennen och montera den så högt det går.

Om det å andra sidan är hyfsade förhållanden i området är det uppenbarligen materialfel eller inriktningen av antennen som brister. Har själv konstaterat att inriktningen bäst görs utifrån Teracoms karta och inte enligt trial-and-error-metoden.

Numera bor jag med utmärkta förhållanden inom täckningsområdet för 3 st sändare och har perfekt mottagning på 4 regionala varianter av kanalerna med en gammal rutten skitantenn. Skönt att slippa mecka med TV-antennen... :cool:
Tidigare hade vi en äldre antenn och fick då in TV men med lite knackig bild ibland. Sen bytte jag antenn och när jag inte fick det att funka har den legat några år. Nu var det dags att ta tag i det igen. Alltså, jag tänker att täckningsförhållandena inte är enda förklaringen här.
 
S Stairmas skrev:
Tack för svaret. Det låter som du har koll. Jag tänker att man kan ta det i steg. Först byta till en aktuell digitalbox alternativt en ny TV. Alla nya TV som säljs har väl inbyggd digitalmottagare så man slipper den lådan? Det övriga som du skriver skulle väl kunna va överkurs, men kan behöva göras om signalen fortfarande är svag. Har jag förstått det rätt?
Absolut, ny TV (vilken som helst i stort sett)stödjer det nya så då slipper du boxen. Beroende lite på var du bor, och avstånd till sändare är förstärkare lite avhängigt just det. Jag skulle börja med att koppla förbi uttaget och dra kabel direkt till TV/box, för att eliminera en möjlig felkälla.
Och ja, detta kan jag :cool: Antenn/parabol/nätverksinstallatörinstallatör sen 20 år
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Skippa TV helt och njut av natur och ledighet istället.
Man kan ju göra både och
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Absolut, ny TV (vilken som helst i stort sett)stödjer det nya så då slipper du boxen. Beroende lite på var du bor, och avstånd till sändare är förstärkare lite avhängigt just det. Jag skulle börja med att koppla förbi uttaget och dra kabel direkt till TV/box, för att eliminera en möjlig felkälla.
Och ja, detta kan jag :cool: Antenn/parabol/nätverksinstallatörinstallatör sen 20 år
Stort tack! Är det meningslöst med en sån liten förstärkar-dosa som kopplas inomhus på antennkabeln?
 
S Stairmas skrev:
Stort tack! Är det meningslöst med en sån liten förstärkar-dosa som kopplas inomhus på antennkabeln?
Beror helt på mottagningsförhållanden, risken är att du har så dålig signal vid slutet så du förstärker skräpet också.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Beror helt på mottagningsförhållanden, risken är att du har så dålig signal vid slutet så du förstärker skräpet också.
Tips: Här kan du se åt vilket håll du 'bör' rikta antennen
https://www.teracom.se/privat/
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Problemet är väl som tidigare skrivits, Gammal box och TV. Sen är ju den antenn du köpt av sådan art att den måste riktas mot sändaren.
Släng bort boxen och TV-apparaten och köp en ny. Du får en helt ok 32” TV för 2-3 tusen.
 
  • Gilla
Stairmas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.