Hej!
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av badrum i källare?
Ena väggen i badrummet är mot en yttervägg och det är just den väggen som jag är lite fundersam på hur jag ska göra.
Det är en putsad vägg som jag inte vet hur jag ska ta mig an, tanken är ju att de ska bli kakel o klinkers
alternativ 1) bygga ut lite från väggen så det inte blir precis emot väggen, för att få lite luft emellan? Med plåtreglar och sedan nån skiva motsvarande plyfa fast mer fukttålig?

alternativ 2) att bygga direkt emot putsen?
 
  • Renoveringsfas i källarbadrum med blottlagd putsad vägg, rörledningar och grusgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde badrum/spa av källaren där gamla oljetanken hade funnits. Knackade ned all puts så gott det gick. Bilade upp betonggolv där nya rör skulle ligga. Fällde in tappvattenrör i slitsar i väggen (förmodligen inte Säkert Vatten-kompatibelt). Klinker sattes direkt på väggarna. Klinkers på golvet ovan elektriskt golvvärme. Inga tätskikt, det behövs inte i sådana konstruktioner.
Det var 20 år sedan och det existerar än idag.
 
  • Gilla
jonasgustavsson1 och 2 till
  • Laddar…
J jonasgustavsson1 skrev:
Hej!
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av badrum i källare?
Ena väggen i badrummet är mot en yttervägg och det är just den väggen som jag är lite fundersam på hur jag ska göra.
Det är en putsad vägg som jag inte vet hur jag ska ta mig an, tanken är ju att de ska bli kakel o klinkers
alternativ 1) bygga ut lite från väggen så det inte blir precis emot väggen, för att få lite luft emellan? Med plåtreglar och sedan nån skiva motsvarande plyfa fast mer fukttålig?

alternativ 2) att bygga direkt emot putsen?
Trist svar, men jag skulle ha börjat på utsidan, dvs kolla fuktspärr och dränering.
Jag har gjort precis ett sådant jobb. Entreprenören så " vi kommer inte kakla det där förrän du har acceptabel fuktkvot i muren. Dvs först dränera om lägga isodrän skivor osv. När vänta ett år och se vart fuktkvoten hamnar. Då återkommer entreprenören och grovputsar muren fuktspärrar och sätter kakel. Inge utbyggda väggar och liknande blir bara problem.
 
  • Gilla
jonasgustavsson1
  • Laddar…
skulle använda fuktspärr endast i duschen
 
  • Gilla
jonasgustavsson1 och 3 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Trist svar, men jag skulle ha börjat på utsidan, dvs kolla fuktspärr och dränering.
Jag har gjort precis ett sådant jobb. Entreprenören så " vi kommer inte kakla det där förrän du har acceptabel fuktkvot i muren. Dvs först dränera om lägga isodrän skivor osv. När vänta ett år och se vart fuktkvoten hamnar. Då återkommer entreprenören och grovputsar muren fuktspärrar och sätter kakel. Inge utbyggda väggar och liknande blir bara problem.
okej, dränerade för två år sedan, optiweb, så de ska nog vara lugnt
Blir nog att riva ner gammal puts så jag får fram muren, sen grovputsa och sedan tätskikt då?
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
BirgitS
Måste du ha duschen mot ytterväggen?
 
J jonasgustavsson1 skrev:
okej, dränerade för två år sedan, optiweb, så de ska nog vara lugnt
Blir nog att riva ner gammal puts så jag får fram muren, sen grovputsa och sedan tätskikt då?
Då så! Allt i rätt ordning. Min entreprenör putsade insidan med gipsbruk. Men det går lika bra med murmruk. Sedan smetade de ö på någon "gummi" massa som fuktspärr. Men som sagt, de mätte noga att fukten i muren var ok först.
 
  • Gilla
jonasgustavsson1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Måste du ha duschen mot ytterväggen?
Själva blandaren och de blir i en nybyggd vägg, de är ju att de blir tätskikt mot yttervägg, om de kan ställa till att så de inte andas riktigt…:)
 
Har precis renoverat källarens gamla bastu och gjort om till bad. Rev ner exakt allt in till grunden, hantverkare putsa och spackla fint, på med något slags fuktspärr, sen kakel. Elslingor i golvet och en passivfläkt ut som går igång mer aggressivt nör fukten ökar.
 
  • Gilla
jonasgustavsson1
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gjorde badrum/spa av källaren där gamla oljetanken hade funnits. Knackade ned all puts så gott det gick. Bilade upp betonggolv där nya rör skulle ligga. Fällde in tappvattenrör i slitsar i väggen (förmodligen inte Säkert Vatten-kompatibelt). Klinker sattes direkt på väggarna. Klinkers på golvet ovan elektriskt golvvärme. Inga tätskikt, det behövs inte i sådana konstruktioner.
Det var 20 år sedan och det existerar än idag.
Vi är i samma sits och läser att det är så många som gnäller om golvvärme i badrum i källare. Har du oisolerad platta och kör elvärmen rakt på eller? Jag hade tänkt göra samma sak men undrar om det är något jag missar.
 
Jag hade oisolerad platta och lade elvärme bara på vissa platser: utanför badkaret, där man står vid tvättställ och utanför duschen. Men det var länge sedan, innan elprischocken.
Idag hade jag valt att lägga elvärme bara på utvalda delar för komforten och rumsuppvärmning skulle gå med vattenfyllda radiatorer från bergvärme.
Vi får vänja oss vid tofflor och tröjor.
 
Undrar om det kan funka att isolera bara där man lägger värmeslingor?

Om man gör som du säger Tomas, bara lägger värmen precis vid toa, handfat och dusch i ett större utrymme...
 
  • Gilla
jhall
  • Laddar…
G
J JohanLun skrev:
Undrar om det kan funka att isolera bara där man lägger värmeslingor?

Om man gör som du säger Tomas, bara lägger värmen precis vid toa, handfat och dusch i ett större utrymme...
Isolera med vad? Jag har murat upp Lecablock 90mm mot ytterväggarna insidan badrum i källaren, isolerar mer än inget i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.