Hej!
En ruta i min AquaSol-solfångare har gått sönder och behöver bytas ut. Frågan är bara vad jag ska fästa den nya med? Tittade på Illsbruck Glasmästarsilikon (https://www.illbruck.com/sv_SE/produkt/gs300-glasmaestarsilikon/) som klarar 180 grader, men deras support tycker inte det är en lämplig produkt. Sika rekommenderar SG-20 men den finns inte att köpa i närheten annat än genom att beställa kartong med 12 tuber vilket är att ta i för en ruta. Vad tror ni, kan i butik vanligt förekommande silikon eller dylikt fungera för att limma fast en ny ruta eller blir det för svagt? Vilka produkter rekommenderas i så fall? Har sett att SG-20 går att köpa styckvis på https://www.fogspecialisten.se/ men då tillkommer ju leveranstid.
 
Är det inte specialglas och inte vanligt fönsterglas i solkollertorer för varmvattentillverkning? Det kanske du är medveten om?

Flatkollektor för varmvattentillverkning
Täckglaset är ca 3 à 4 mm tjockt och järnfattigt termiskt härdat och antireflexbehandlat. Transmissionsgraden för moderna solarglas är ca 0,92 och med antireflexbehandling kan 0,96 nås.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Är det inte specialglas och inte vanligt fönsterglas i solkollertorer för varmvattentillverkning? Det kanske du är medveten om?
Exakt. Ska vara 4 mm, härdat och antireflexbehandlat. En del rekommenderar även lågjärn. Frågan är vad man ska limma fast den med.
 
Men hur sitter det trasiga täckglaset fast? Är det inte möjligen fastklämt med gummi EPDM-packning?

På fritids träbåt använde vi någon slags svart butylgummi för att täta mellan springorna ca 3 mm mellan träplankorna på båtdäcket. Då det läggs på är det trögflytande men härdar sedan efter någon dag. Solen går hårt åt sådan på ett trädäck. Jag säger inte att du ska använda sådan svart butyl-gummi för att "limma fast" täckglaset, utan bara nämner att det är tåligt mot UV-ljus.

Varför inte gå till en glasmästare i staden och fråga om du får köpta en skvätt "sådant lim"?
 
Redigerat:
Det sitter fast med en genomskinlig silikonliknande halvelastisk (gummibandseffekt) massa. Rutan är "limmad" ovanpå metallramen, inte inklämd i karm. Men bra tips med EPDM-packning/butylgummi. Ska kolla det spåret. Och inte minst ett tack för det självklara, som jag missat, att kolla med närmaste glasmästare.
 
Redigerat:
Tack för era förslag. Har också fått förslag på Sunchem.se:s Seal & Fix som sägs fungera utmärkt för mitt behov även om den härdar långsamt och därför kräver att rutan stöttas upp under härdningsprocessen för att inte kasa ner.
 
.. den där massan som sitter på bilglas då, det borde funka fint... kan jag tänka, samma där, hör med dom som byter bilrutor...
 
Det var på 1975-talet vi nåtade teakdäck på träbåt. Då var det tror jag svart polysulfid-gummi som användes. Nu finns nog mycket flera olika kemivaror.
 
M MagicFingers skrev:
.. den där massan som sitter på bilglas då, det borde funka fint... kan jag tänka, samma där, hör med dom som byter bilrutor...
Ja, bilrutor sitter ju också limmade på plåten. Och bilplåt/-glasverkstad finns i närheten.

Nu har jag många bra alternativ så jag hittar säkert något passande att köpa. :D
 
M menhir skrev:
Ja, bilrutor sitter ju också limmade på plåten. Och bilplåt/-glasverkstad finns i närheten.

Nu har jag många bra alternativ så jag hittar säkert något passande att köpa. :D
hur har det gått?
 
Det gick bra (har inte lossnat än i alla fall)! Använde seal&fix till det mesta men jag slösade lite så en tub räckte inte riktigt. Kompletterade därför med Biltemas MultiBond som också är en MS-polymer och märkte ingen skillnad mellan produkterna. (Båda är närmast omöjliga att tvätta av från händerna om man råkar kladda, så handskar rekommenderas!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.