Jag skulle behöva lite hjälp kring ett kommande projekt! Jag ska bygga förvaring i sovrummet och tanken är att utgå från Ikeas PAX stommar då det finns många inredningsalternativ. Stommarna ska byggas in så att det blir en platsbyggd känsla. Jag vill ha 3 höga garderober och bredvid vill jag ha 2 sektioner med lådor. Jag har två funderingar:

1. Det finns inga låga PAX stommar vilket gör att jag antingen behöver modifiera PAX stommarna eller hitta alternativa stommar. Jag har tittat på köksstommar men jag skulle gärna hålla mig till PAX. Då kan samma lådor användas som i garderoberna. Min tanke är därför att köpa en 75 bred PAX garderob och kapa den på mitten så att jag kan använda den som två byråer (ca 1 meter hög). Det borde fungera? Jag kommer bygga upp en ram som garderoberna och byrån ska stå på. Är det bästa att vända de kapade garderobsdelarna så att den kapade delen blir nedåt (dvs. den del som inte har en platta)? Stabiliteten borde man kunna lösa genom en regel i bakkanten och även förankra sidorna i den ram som jag bygger? Eller är det bättre att vända åt andra hållet så att man fäster sidorna i bänkskivan?

2. Jag har tänkt bygga egna dörrar till garderoberna och byråerna, främst med tanke på att det inte går att hitta garderobsdörrar som även passar till byrån där jag vill ha lådfronter. Kommer använda 18 mm MDF och bygga på speglar med 3 eller 6 mm MDF (vilket är bäst?) (exempelvis såhär
). Men när det kommer till lådfronterna hur fäster jag dem på bästa sätt? Jag vill använda de lådor som ni ser på bilden i den högra garderoben. Kan jag fästa mina lådfronter direkt på de lådorna eller måste även lådorna modifieras? Kommer det se konstigt ut att fästa en front på en "front"? Enklaste är väl bara att fästa med skruv men finns det något sätt jag kan fästa dem och sen kunna justera dem såsom på kökslådor? Inte bestämt hur många lådfronter jag vill ha än.

Tacksam för tankar och ideér!

Bilden visar de tre garderober jag vill ha och den fjärde är tänkt att kapas på mitten för att bli en byrå.
 
  • Digital skiss av en sovrumsgarderob med tre sektioner för hängande kläder och en sektion för lådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag vill minnas att IKEA har haft en front på front lösning i något av sina system, det ser ju klumpigt ut ovanifrån men framifrån syns det inte.
En genväg som du kanske stött på är att limma MDF direkt på befintliga dörrar, då kan du gå ner till 6mm dimension.
 
  • Gilla
Slenis
  • Laddar…
Jag byggde om pax tidigare i år och det var inga problem att kapa till önskad höjd. Jag behövde bygga högre så jag ställde en halv pax på en hel, den övre halvan ställdes så med kapade sidan neråt så.
Jag byggde dock inga egna dörrar men flyttade gångjärnen vilket var smidigt med en 35mm bort om jag inte missminner mig.
 
  • Ombyggd klädförvaring med två delar av blå skåp, en högre underdel och en kortare ovanpå, med snygga handtag och anpassade gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Niklas Persson6 och 3 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Jag vill minnas att IKEA har haft en front på front lösning i något av sina system, det ser ju klumpigt ut ovanifrån men framifrån syns det inte.
En genväg som du kanske stött på är att limma MDF direkt på befintliga dörrar, då kan du gå ner till 6mm dimension.
Tack! Det jag befarar, att det kan se klumpigt ut. Men som du säger det syns ju inte framifrån när lådorna är infällda. Ett annat orosmoment är ju att om själva lådorna vrider sig något med tiden så kommer jag inte ha möjlighet att justera fronterna om jag skruvar fast dem. När det kommer till köksskåp finns det ju ett behov att med tiden justera fronterna, men det kanske inte riktigt finns när det kommer till byrålådor som inte lastas lika tungt eller används lika hårt?
 
H Hans G2 skrev:
Jag byggde om pax tidigare i år och det var inga problem att kapa till önskad höjd. Jag behövde bygga högre så jag ställde en halv pax på en hel, den övre halvan ställdes så med kapade sidan neråt så.
Jag byggde dock inga egna dörrar men flyttade gångjärnen vilket var smidigt med en 35mm bort om jag inte missminner mig.
Snyggt! Vad använde du för dörrar om du gjorde stommarna i en egen höjd?
 
B Bjorkman92 skrev:
Snyggt! Vad använde du för dörrar om du gjorde stommarna i en egen höjd?
Pax egna dörrar, garderoben är invändigt något större än själva dörren
 
H Hans G2 skrev:
Pax egna dörrar, garderoben är invändigt något större än själva dörren
Intressant. Har du möjlighet att ta ett kort med öppen dörr så man ser hur det ser ut? Funderat eventuellt på att hoppa egna dörrar och göra en liknande lösning som dig. Använde du en 200cm stomme underst och sen en avsågad upptill? Ca 20 cm öppning för det översta skåpet då?
 
Jag förstår inte. Varför måste man sätta på snickrade dörrar ovanpå PAX dörrar? Varför dubbla dörrar, i stället för enbart de egensnickrade. För det ärväl det vi skriver om. Mina frågor;
Varför inte tillverka helt nya egna dörrar?
Eller, blir det för vingligt? Behöver man tjockare mdf? Eller Finns andra skäl till dubbla dörrar?
jag lär mig gärna såntjag inte förstår, så snälla, dela med er av er kunskap
 
H Helena_Gavle skrev:
Jag förstår inte. Varför måste man sätta på snickrade dörrar ovanpå PAX dörrar? Varför dubbla dörrar, i stället för enbart de egensnickrade. För det ärväl det vi skriver om. Mina frågor;
Varför inte tillverka helt nya egna dörrar?
Eller, blir det för vingligt? Behöver man tjockare mdf? Eller Finns andra skäl till dubbla dörrar?
jag lär mig gärna såntjag inte förstår, så snälla, dela med er av er kunskap
Vem nämner dubbla dörrar?
 
I mitt fall med garderoben så är det standarddörrar från Ikea. Inga dubbla dörrar eller liknande.

I hallen har jag också platsbyggt garderob. Där gjorde jag egna dörrar i mdf för att kunna få precis det mått jag ville ha, så den vägen går också.
 
  • Gilla
Helena_Gavle
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
I mitt fall med garderoben så är det standarddörrar från Ikea. Inga dubbla dörrar eller liknande.

I hallen har jag också platsbyggt garderob. Där gjorde jag egna dörrar i mdf för att kunna få precis det mått jag ville ha, så den vägen går också.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.