1 842 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Limma fast fönsterruta på solfångare (för varmvatten, inte solceller för el)
Hej!
En ruta i min AquaSol-solfångare har gått sönder och behöver bytas ut. Frågan är bara vad jag ska fästa den nya med? Tittade på Illsbruck Glasmästarsilikon (https://www.illbruck.com/sv_SE/produkt/gs300-glasmaestarsilikon/) som klarar 180 grader, men deras support tycker inte det är en lämplig produkt. Sika rekommenderar SG-20 men den finns inte att köpa i närheten annat än genom att beställa kartong med 12 tuber vilket är att ta i för en ruta. Vad tror ni, kan i butik vanligt förekommande silikon eller dylikt fungera för att limma fast en ny ruta eller blir det för svagt? Vilka produkter rekommenderas i så fall? Har sett att SG-20 går att köpa styckvis på https://www.fogspecialisten.se/ men då tillkommer ju leveranstid.
En ruta i min AquaSol-solfångare har gått sönder och behöver bytas ut. Frågan är bara vad jag ska fästa den nya med? Tittade på Illsbruck Glasmästarsilikon (https://www.illbruck.com/sv_SE/produkt/gs300-glasmaestarsilikon/) som klarar 180 grader, men deras support tycker inte det är en lämplig produkt. Sika rekommenderar SG-20 men den finns inte att köpa i närheten annat än genom att beställa kartong med 12 tuber vilket är att ta i för en ruta. Vad tror ni, kan i butik vanligt förekommande silikon eller dylikt fungera för att limma fast en ny ruta eller blir det för svagt? Vilka produkter rekommenderas i så fall? Har sett att SG-20 går att köpa styckvis på https://www.fogspecialisten.se/ men då tillkommer ju leveranstid.
Är det inte specialglas och inte vanligt fönsterglas i solkollertorer för varmvattentillverkning? Det kanske du är medveten om?
Flatkollektor för varmvattentillverkning
Täckglaset är ca 3 à 4 mm tjockt och järnfattigt termiskt härdat och antireflexbehandlat. Transmissionsgraden för moderna solarglas är ca 0,92 och med antireflexbehandling kan 0,96 nås.
Flatkollektor för varmvattentillverkning
Täckglaset är ca 3 à 4 mm tjockt och järnfattigt termiskt härdat och antireflexbehandlat. Transmissionsgraden för moderna solarglas är ca 0,92 och med antireflexbehandling kan 0,96 nås.
Redigerat:
Men hur sitter det trasiga täckglaset fast? Är det inte möjligen fastklämt med gummi EPDM-packning?
På fritids träbåt använde vi någon slags svart butylgummi för att täta mellan springorna ca 3 mm mellan träplankorna på båtdäcket. Då det läggs på är det trögflytande men härdar sedan efter någon dag. Solen går hårt åt sådan på ett trädäck. Jag säger inte att du ska använda sådan svart butyl-gummi för att "limma fast" täckglaset, utan bara nämner att det är tåligt mot UV-ljus.
Varför inte gå till en glasmästare i staden och fråga om du får köpta en skvätt "sådant lim"?
På fritids träbåt använde vi någon slags svart butylgummi för att täta mellan springorna ca 3 mm mellan träplankorna på båtdäcket. Då det läggs på är det trögflytande men härdar sedan efter någon dag. Solen går hårt åt sådan på ett trädäck. Jag säger inte att du ska använda sådan svart butyl-gummi för att "limma fast" täckglaset, utan bara nämner att det är tåligt mot UV-ljus.
Varför inte gå till en glasmästare i staden och fråga om du får köpta en skvätt "sådant lim"?
Redigerat:
Det sitter fast med en genomskinlig silikonliknande halvelastisk (gummibandseffekt) massa. Rutan är "limmad" ovanpå metallramen, inte inklämd i karm. Men bra tips med EPDM-packning/butylgummi. Ska kolla det spåret. Och inte minst ett tack för det självklara, som jag missat, att kolla med närmaste glasmästare.
Här någon slags butylgummimassa:
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/tatningsmedel/butyltatning-2000037757
Det vi tätade(nåtade) trädäcket teak med på träbåten var nog polysulfid-gummimassa.
Det står i fönsterglastillverkaren Pilkingtons broschyr att de använder polysulfid för tätning.
Det kan nog bli ca 150 grader inne i solfångare av flatkollektortyp.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/tatningsmedel/butyltatning-2000037757
Det vi tätade(nåtade) trädäcket teak med på träbåten var nog polysulfid-gummimassa.
Det står i fönsterglastillverkaren Pilkingtons broschyr att de använder polysulfid för tätning.
Det kan nog bli ca 150 grader inne i solfångare av flatkollektortyp.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 888 inlägg
Hur varmt blir det i "lådan" ? Jag hade provat butyl till att börjat med, fungerar inte det så hade jag köpt "packning på tub" den är ju gjord för att sitta i motorer med upp till +300C så den lär fungera.
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...UdNl3PO-HEQFJq_bccYF_soMR65Vhl7hoCLYcQAvD_BwE
https://www.biltema.se/bilvard/bilu...UdNl3PO-HEQFJq_bccYF_soMR65Vhl7hoCLYcQAvD_BwE
Tack för era förslag. Har också fått förslag på Sunchem.se:s Seal & Fix som sägs fungera utmärkt för mitt behov även om den härdar långsamt och därför kräver att rutan stöttas upp under härdningsprocessen för att inte kasa ner.
Renoverare
· västra götaland
· 712 inlägg
.. den där massan som sitter på bilglas då, det borde funka fint... kan jag tänka, samma där, hör med dom som byter bilrutor...
Sikaflex 290 är vanligt till att nåta trädäck.A Arnodt skrev:
https://www.bachmans.se/Produktgrup...sor/Sikaflex-290zdczprozsv_z300zml?id=1600330
Ja, bilrutor sitter ju också limmade på plåten. Och bilplåt/-glasverkstad finns i närheten.M MagicFingers skrev:
Nu har jag många bra alternativ så jag hittar säkert något passande att köpa.
Renoverare
· västra götaland
· 712 inlägg
Det gick bra (har inte lossnat än i alla fall)! Använde seal&fix till det mesta men jag slösade lite så en tub räckte inte riktigt. Kompletterade därför med Biltemas MultiBond som också är en MS-polymer och märkte ingen skillnad mellan produkterna. (Båda är närmast omöjliga att tvätta av från händerna om man råkar kladda, så handskar rekommenderas!)