Skall renovera kök/vardagsrum och funderar på golvet i köket. Frugan vill väldigt gärna ha klinkers i köket och parkett i vardagsrumsdelen. (L-format med köket i ena delen.)

Hur gör jag vettigast för att inte bygga för högt i köket? Vill ha golvvärme så jag tänker att jag försänker värmen mellan golvbjälkarna och lägger skiva ovanpå men hur blir det med lagret ovanpå? kör man med dubbel gips, flyter eller vad är enklast?

Uponor har https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produkter/golvvarme/golvvarmeskiva men kan man lägga klinkers på den?? Skall man flytspackla först? Hittar ingenting om klinkers på en sådan skiva.

Vad har vi för alternativa lösningar??

Själv är jag mest inne på ett parkettgolv över hela ytan, främst för att det är enkelt och enhetligt. :rolleyes:

Tacksam för idéer och reflektioner
 
M masterjohn skrev:
Skall renovera kök/vardagsrum och funderar på golvet i köket. Frugan vill väldigt gärna ha klinkers i köket och parkett i vardagsrumsdelen. (L-format med köket i ena delen.)

Hur gör jag vettigast för att inte bygga för högt i köket? Vill ha golvvärme så jag tänker att jag försänker värmen mellan golvbjälkarna och lägger skiva ovanpå men hur blir det med lagret ovanpå? kör man med dubbel gips, flyter eller vad är enklast?

Uponor har [länk] men kan man lägga klinkers på den?? Skall man flytspackla först? Hittar ingenting om klinkers på en sådan skiva.

Vad har vi för alternativa lösningar??

Själv är jag mest inne på ett parkettgolv över hela ytan, främst för att det är enkelt och enhetligt. :rolleyes:

Tacksam för idéer och reflektioner
M masterjohn skrev:
Skall renovera kök/vardagsrum och funderar på golvet i köket. Frugan vill väldigt gärna ha klinkers i köket och parkett i vardagsrumsdelen. (L-format med köket i ena delen.)

Hur gör jag vettigast för att inte bygga för högt i köket? Vill ha golvvärme så jag tänker att jag försänker värmen mellan golvbjälkarna och lägger skiva ovanpå men hur blir det med lagret ovanpå? kör man med dubbel gips, flyter eller vad är enklast?

Uponor har [länk] men kan man lägga klinkers på den?? Skall man flytspackla först? Hittar ingenting om klinkers på en sådan skiva.

Vad har vi för alternativa lösningar??

Själv är jag mest inne på ett parkettgolv över hela ytan, främst för att det är enkelt och enhetligt. :rolleyes:

Tacksam för idéer och reflektioner

Hej,

Några tankar, hur ser det ur idag med bjälklagsavstånd? Ska du köra klinkers, så behöver du 30cc enligt alla spåntillverkare, så vitt jag vet iaf.

Förutsatt att du har 30cc, eller kan öka antalet golvreglar för att uppnå det där du tänkt lägga klinkers så skulle jag lägga spårat golvspån och värmefördelningsplåt och sen golvgips eller flyta minsta möjliga höjd, osäker men bör räcka med 10mm om man väljer rätt produkt. Bör ge en nivåskillnad på ca 10mm mot rummet med parkett.

Lättast är ju som du säger att köra parkett i båda utrymmena.
 
Tack för svar.

Nu är det ett gammalt hus, byggt -49 så regelavståndet är inte exakt cc 60 utan några cm. mindre om jag inte minns helt fel.

Just nu är jag inne på att sätta kortlingar mellan reglarna, nedsänkt så jag kan återanvända golvplanken och lägga mellan golvreglarna med avstånd så jag får ner slangen mellan dessa, typ som när man lägger golvvärme med gles. Sen lägga golvspån tvärs reglarna som då också får stöttning av golvplanken och golvgips och klinkers på detta. Det borde väl funka??

Frågan är hur ett parkettgolv ser ut i ett kök efter säg 10 år vid normal användning och skötsel... :thinking:

// J
 
...Tänker att man får lite av effekt som Uponors "capsula"-kasetter, men dessa passar dessvärre inte...

Installation av golvvärmesystem med vitplastkanaler på träreglar i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


// J
 
M masterjohn skrev:
Tack för svar.

Nu är det ett gammalt hus, byggt -49 så regelavståndet är inte exakt cc 60 utan några cm. mindre om jag inte minns helt fel.

Just nu är jag inne på att sätta kortlingar mellan reglarna, nedsänkt så jag kan återanvända golvplanken och lägga mellan golvreglarna med avstånd så jag får ner slangen mellan dessa, typ som när man lägger golvvärme med gles. Sen lägga golvspån tvärs reglarna som då också får stöttning av golvplanken och golvgips och klinkers på detta. Det borde väl funka??

Frågan är hur ett parkettgolv ser ut i ett kök efter säg 10 år vid normal användning och skötsel... :thinking:

// J
M masterjohn skrev:
Tack för svar.

Nu är det ett gammalt hus, byggt -49 så regelavståndet är inte exakt cc 60 utan några cm. mindre om jag inte minns helt fel.

Just nu är jag inne på att sätta kortlingar mellan reglarna, nedsänkt så jag kan återanvända golvplanken och lägga mellan golvreglarna med avstånd så jag får ner slangen mellan dessa, typ som när man lägger golvvärme med gles. Sen lägga golvspån tvärs reglarna som då också får stöttning av golvplanken och golvgips och klinkers på detta. Det borde väl funka??

Frågan är hur ett parkettgolv ser ut i ett kök efter säg 10 år vid normal användning och skötsel... :thinking:

// J
Hej,

Detta får du kolla upp, men tror kanske att lägga både spån och sen gips följt av ytskikt kan vara lite mycket isolering mellan slang och ytskikt. Det vanliga är att man lägger slangen i spårat spån sen gips (alt flytspackla minimalt) om du ska lägga klinkers, om parkett så direkt på spånet. Skulle tro att man har samma förfarande med gles.

Varför inte bara sätta dina kottlingar och utöka reglarna? Du kan säkert hitta annat användningsområde för plankgolvet.

Mvh
 
Tanken var i övriga delarna av vardagsrummet bara köra med plank/gles och 15 mm parkett tvärs direkt över det. Det är ju en etablerad lösning enl. uponor.


Person i arbetskläder installerar Uponors golvvärmesystem på plankgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produkter/golvvarme/golvvarmeplat

Bara spån med spår och en golvgips ovan på blir väl inte tillräckligt stumt för klinkers i kök??

// J
 
M masterjohn skrev:
Tanken var i övriga delarna av vardagsrummet bara köra med plank/gles och 15 mm parkett tvärs direkt över det. Det är ju en etablerad lösning enl. uponor.


[bild]


[länk]

Bara spån med spår och en golvgips ovan på blir väl inte tillräckligt stumt för klinkers i kök??

// J
Jo, om 30cc.


Mvh
 
A Andenzz skrev:
Jo, om 30cc.


Mvh
Räcker det om man kör med 30 c/c på kortlingarna mellan golvreglarna? (De är i sin tur ganska grova och kort spännvidd)

// J
 
M masterjohn skrev:
Räcker det om man kör med 30 c/c på kortlingarna mellan golvreglarna? (De är i sin tur ganska grova och kort spännvidd)

// J
M masterjohn skrev:
Räcker det om man kör med 30 c/c på kortlingarna mellan golvreglarna? (De är i sin tur ganska grova och kort spännvidd)

// J

Jag säger pass på den, kanske någon annan som kan svara om det ens funkar/är ok, men är det något hindrar dig från att sätta reglarna tätare?

Mvh
 
A Andenzz skrev:
Jag säger pass på den, kanske någon annan som kan svara om det ens funkar/är ok, men är det något hindrar dig från att sätta reglarna tätare?

Mvh
Golvreglarna är ju där de är, huset är byggt -49, känns väl meckigt att flytta golvreglar i gammalt hus när det står väggar på dem... Och ny emellan är oxå drygt med tanke på udda måtten. Då känns ju som kortlingar mellan skulle kunna vara en lösning. Nu när det ligger parkett på så är golvet väldig stabilt men det är ju spännvidden som ställer till det. Nuvarande plankgolv är 30 mm tjockt och ersätta det med spårat golvspån på 22 mm borde innebära en försvagning??

// J
 
...Vad tror ni om:

  • Kortlingar c/c 300
  • Spårad golvspånskiva
  • flytspackel 15-20 mm
  • klinkers
Kan det tänkas bli tillräckligt stabilt i ett kök?
 
Nu börjar det hetta till, nästa vecka river jag ut befintligt kök.

Hur hade ni gjort i ett äldre hus med träbjälklag där det skall in vattenburen golvvärme och klinkers??

// J
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M masterjohn skrev:
Golvreglarna är ju där de är, huset är byggt -49, känns väl meckigt att flytta golvreglar i gammalt hus när det står väggar på dem... Och ny emellan är oxå drygt med tanke på udda måtten. Då känns ju som kortlingar mellan skulle kunna vara en lösning. Nu när det ligger parkett på så är golvet väldig stabilt men det är ju spännvidden som ställer till det. Nuvarande plankgolv är 30 mm tjockt och ersätta det med spårat golvspån på 22 mm borde innebära en försvagning??

// J
M masterjohn skrev:
Golvreglarna är ju där de är, huset är byggt -49, känns väl meckigt att flytta golvreglar i gammalt hus när det står väggar på dem... Och ny emellan är oxå drygt med tanke på udda måtten. Då känns ju som kortlingar mellan skulle kunna vara en lösning. Nu när det ligger parkett på så är golvet väldig stabilt men det är ju spännvidden som ställer till det. Nuvarande plankgolv är 30 mm tjockt och ersätta det med spårat golvspån på 22 mm borde innebära en försvagning??

// J

Förstår inte varför det skulle vara svårare att utöka antalet golvreglar istället för kortlingar?
Men om det nu inte är görbart så kommer det säkert funka med att förstärka med kortlingar och sen golvgips alternativt flytspackla med armerat spackel.

Sökte lite snabbt, verkar vara folk som gjort det innan.

Jag försöker följa dom riktlinjer som tillverkarna ger så långt det är möjligt, eftersom dom provat fram den metoden och kan garantera den.

Blir säkert bra oavsett, har du sökt om någon skivtillverkare gör skivor specifikt för klinker på 60cc?

Mvh
 
Det är klart att det går att öka antalet golvreglar, så det får nog bli så. Dåligt med rekommendationer från tillverkarna. Ex. Uponor hänvisar till klinkerstillverkaren som i sin tur vill ha "stumt" golv att vila på.

Frågan är hur grov golvbjälke jag behöver med en spännvidd på 3 m. De dimensionerna som finns i huset är ju inte något man hittar på brädgården direkt. Jag tänker att jag hänger upp i balksko på ytterväggen och stöttar på andra sidan på källarens hjärtvägg.

Räcker 195 x 45 för att det skall bli tillräckligt?? Enl. träguiden så borde 170 x 45 räcka men gör man detta jobbet vill man ju att det skall bli bra.
 
M masterjohn skrev:
Nu börjar det hetta till, nästa vecka river jag ut befintligt kök.

Hur hade ni gjort i ett äldre hus med träbjälklag där det skall in vattenburen golvvärme och klinkers??

// J
Jag hade satt nya parketten som golvhhöjd från klinkersen och räknat mig nedåt för att få samma höjd överallt.
Fräst ner golvbjälkarna och lagt 195x45 imellan befintliga bjälkar.
Vid behov hade jag förstärkt befintliga golvreglar så de också är 195 totalt.
Nu hade jag satt dit kortlingar överallt för att förstärka golvet ytterligare.
Nu när ALLA golvbjälkar är på rätt höjd hade jag lagt golvspån enligt rekommendationer, osv...

Det jobbet du nu gör från början gör att det blir rätt och du slipper tänka på att kompensera hela tiden och kapa och kompensera igen.
Gör ett riktigt fundamente för golvet så blir det lättare att tänka och bygga OCH det blir ett slätt golv.

Lycka till
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.