Finns det någon bra tillbehör som går att koppla lite poolvärmaren så vi kan styra den via någon app i telefonen?
Vi kör nämligen på rörligt timpris på elavtalet. Då vill jag gärna kunna styra värmaren så den inte kör just dom här tiderna när det toppar i elpriset.

Kör sån här till motvärmaren till bilen https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/nedis-smart-outdoor-plug/1010068.9256/ kan det fungera att även köra en sån på poolvärmaren?
 
Vilken poolvärmare har du? Antingen har den ett tillbehör som låter den styras eller så få du styra externt med av/på om värmaren pallar att bli avslagen på det sätter.
 
T toolman77 skrev:
Vilken poolvärmare har du? Antingen har den ett tillbehör som låter den styras eller så få du styra externt med av/på om värmaren pallar att bli avslagen på det sätter.
Det är en Nordic Heat 2 från svenska poolfabriken. Den har ingenting inbyggt som gör att den kan styras externt, utan ska man göra det så får man bygga någonting själv.
Varje gång när jag varit nere vid den senaste veckorna så har den inte ens gått. Så vet egentligen inte hur ofta den går när de är lite varmare ute.
Det jag menar är att skulle man installera någon form av av/på-knapp som man kan styra på distans så kanske det inte blir så ofta man "avbryter" pumpen..?
 
Är det en värmepump? I så fall kan det vara bättre att t ex sätta ett växlande relä som "lurar" temperaturgivaren att poolen är varm istället för att bara bryta strömmen abrupt.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Det är ju lite intressant att veta hur den styrs idag. Såg något om flödesvakt men inte mycket mer än då. Knappar du in temperatur på den eller är det bara så att den kör när man stoppar in kontakten? Trycker du på knapp för att starta eller något annat? Hittar inte riktigt manualer och liknande så finns tillverkaren ens kvar?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är ju lite intressant att veta hur den styrs idag. Såg något om flödesvakt men inte mycket mer än då. Knappar du in temperatur på den eller är det bara så att den kör när man stoppar in kontakten? Trycker du på knapp för att starta eller något annat? Hittar inte riktigt manualer och liknande så finns tillverkaren ens kvar?
Man kan ställa in temp i olika lägen, tex i värme eller kylläge.
Kan bifoga lite bilder.
Vet inte om tillverkaren finns kvar? Lär ju vara en annan tillverkare bakom själva pumpen?
 
  • Informationsetikett på en NordicHeat II värmepump som visar tekniska specifikationer och tillverkarinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual som visar display och inställningar för olika driftslägen på en temperaturstyrningsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual som visar LED-kontrollens display för inställning av temperatur och drift på en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shelly uni är en produkt som klarar de du vill men den behöver några externa komponenter
 
H Haas84 skrev:
Man kan ställa in temp i olika lägen, tex i värme eller kylläge.
Kan bifoga lite bilder.
Vet inte om tillverkaren finns kvar? Lär ju vara en annan tillverkare bakom själva pumpen?
Tycker det ser ut som en Gullberg Jansson, har en Gullberg med samma manual och mycket liknande etikett! Kan det vara en äldre P30?
 
G gusvo085 skrev:
Tycker det ser ut som en Gullberg Jansson, har en Gullberg med samma manual och mycket liknande etikett! Kan det vara en äldre P30?
Det finns bara en utskriven instruktionsbok. Står ingenting om själva pumpen i sig.
 
Men hur vet man om pumpen klarar av att stänga ner lite då och då om man styr den från mobilen och använder den som jag länkade till i första inlägget?
Jag ser själv inte riktigt vad pumpen skulle ta för skada av det?
 
Jag har en G&J X20 och kopplade in en Shelly Uni i serie med flödesgivaren för att styra av/på baserat på elpriset. Lyckades hålla 32gr från påsk utan att behöva råna en bank (har Tibber). Vad jag dock sett under året är att cirkulationspumpen är den som drar mest så den har nu fått sig en hastighetsreglering för att sänka förbrukningen när det inte badas så mycket.
 
H Haas84 skrev:
Men hur vet man om pumpen klarar av att stänga ner lite då och då om man styr den från mobilen och använder den som jag länkade till i första inlägget?
För egen del tog jag inte reda på detta utan gick direkt på flödesgivaren enl. inlägg ovan. Kan dock inte tänka mig att strömavbrott flera ggr/dag är till fördel för värmen.
 
APR APR skrev:
Jag har en G&J X20 och kopplade in en Shelly Uni i serie med flödesgivaren för att styra av/på baserat på elpriset. Lyckades hålla 32gr från påsk utan att behöva råna en bank (har Tibber). Vad jag dock sett under året är att cirkulationspumpen är den som drar mest så den har nu fått sig en hastighetsreglering för att sänka förbrukningen när det inte badas så mycket.
Hur gjorde du för att reglera pumpen? Jag har upptäckt samma sak, pumpen drar rätt mycket...
 
Burger King Burger King skrev:
Hur gjorde du för att reglera pumpen?
Jag har en enfaspump (SBM12) så köpte typ en ”iSaver+” från amazon https://www.amazon.se/AquaForte-RB3...8077150&sprefix=aquaforte+rb344,aps,68&sr=8-1
Det fina med denna är att den har ingångar för att externt trigga tre olika förinställda hastigheter. Tanken är att få in detta i hemautomationen. Nu kör jag dock konstant på 2200rpm men har halverat förbrukningen. Tror det är 2900rpm som är max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.