Jag köpte en Bestway stålramspool som ska rymma 30m3 på Jula nyligen och efter at ha hittat ett inlägg här på forumet där någon skrev att det inte var några problem att fylla poolen med sjö/å -vatten så körde jag på samma spår.

Direkt efter fyllning av poolen så såg det riktigt förjävligt ut med mörkbrunt vatten med en massa partiklar i. Jag har kört sandfiltret konstant och backspolat flera gånger per dag i ca 4 dagar nu. Jag började även med att chock-klora med 700g snabbklor och tömde öven i dom sista 300g snabbklor efter två dagar samtidigt som jag har haft i 3 puckar med vecko klor tabletter. (1 tablett skulle räcka till 20 m3).

Igår när jag kikade på vattnet så såg det klart ut men var ändå brunt, jag köpte då en billig poolrobbot på jula och efter att den började köra runt på bottnen så blev hela poolen full med partiklar igen, vilket är bra antar jag eftersom att sandfiltret då kan ta hand om skräpet. Men hur tusan ska jag få ordning på vattnet ? Ska jag prova att chockklora igen ? och är det värt att prova att byta ut sanden mot filterbollar som ska plocka upp mindre partiklar ur vattnet ?

Nästa år så blir det nog att fylla poolen med kranvatten istället :)
 
Redigerat:
Kollat phvärdet?
Har du sand i filtret?
Flockningsmedel?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kollat phvärdet?
Har du sand i filtret?
Flockningsmedel?
PH-värdet var lite lågt sist jag kollade men antog att jag kan försöka få ordning på PH värdet när det mesta av skräpet är borta. Jo filtret är fyllt med sand, flockningsmedel har jag inte använt än.
 
B
Flockningsmedel plus backspolning av sanden när det börjar bli mycket i sanden.

Vet en på jobbet som gör så där varje år. Brukar ta ett par veckor för han att få rimligt bra vatten i poolen.
 
Jag kör med vatten från en å i mitt lay-z spabad på ca 800l. Det har ett enkelt partikelfilter istället för sandfilter.
Det brukar jag få nästan klart på ca 2 veckor med filterbyte varje dag.
Först då när jag tycker det är tillräckligt klart börjar jag tillsätta klor.
 
maah maah skrev:
Jag kör med vatten från en å i mitt lay-z spabad på ca 800l. Det har ett enkelt partikelfilter istället för sandfilter.
Det brukar jag få nästan klart på ca 2 veckor med filterbyte varje dag.
Först då när jag tycker det är tillräckligt klart börjar jag tillsätta klor.
Och rätt phvärde, sen klor :)
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Du kör pumpen dygnet runt?

Sandfilter och chockklor ska ta hand om det, och ev flockningskuddar. Kan det vara så att du har för dålig cirkulation (=för svag pump)?

är det tyngre partiklar lägger de sig på botten och om inte pumpen är stark nog att "röra om" vattnet kommer ju aldrig sandfiltret åt dem. Du kan testa med att lägga i en liten dränkpump med en slang då tynger ner lite men som får "åka runt" på botten som då virvlar upp tyngre partiklar så att de sugs in i sandfiltret.

Och du använde riktig filtersand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.