Ska man måla en grundfärg ovanpå fönsterkittet eller brukar fönsterfärgen fästa direkt på nytt kitt?
Använder mig av Dana Lims Termokitt.
 
Claes Sörmland
K Klabbis 3000 skrev:
Ska man måla en grundfärg ovanpå fönsterkittet eller brukar fönsterfärgen fästa direkt på nytt kitt?
Använder mig av Dana Lims Termokitt.
Det beror nog på vad det är för färg. Kittet i fråga är baserat på olja så en alkydgrundfärg kommer att fästa bra på det. Liksom en oljefärg.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror nog på vad det är för färg. Kittet i fråga är baserat på olja så en alkydgrundfärg kommer att fästa bra på det. Liksom en oljefärg.
Färgen jag har hemma är Beckers Perfekt Fönsterfärg. En vattenburen alkyd som är akrylatförstärkt har jag fått som besked från Beckers.
 
Claes Sörmland
K Klabbis 3000 skrev:
Färgen jag har hemma är Beckers Perfekt Fönsterfärg. En vattenburen alkyd som är akrylatförstärkt har jag fått som besked från Beckers.

"Behandla sugande ytor, som ändträ, skarvar, knutpunkter och kittfalsar med Primex Grundolja Trä Plus. Överskott torkas bort. Tidigare målade, grundoljade samt trärena ytor grundmålas Primex Trägrund Plus. Laga sprickor och fyll öppna fogar med fönsterkitt."

https://beckers.se/produkter/perfekt-fonster-snickeri-plus

Jag tolkar det som före slutstrykning sker: Fönsterkittet kommer efter grundmålningen. Sen slutstrykning direkt, utan grundfärg.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Behandla sugande ytor, som ändträ, skarvar, knutpunkter och kittfalsar med Primex Grundolja Trä Plus. Överskott torkas bort. Tidigare målade, grundoljade samt trärena ytor grundmålas Primex Trägrund Plus. Laga sprickor och fyll öppna fogar med fönsterkitt."

[länk]

Jag tolkar det som före slutstrykning sker: Fönsterkittet kommer efter grundmålningen. Sen slutstrykning direkt, utan grundfärg.
Så gör jag när jag renoverar. Grundolja på hela ytterramen och sedan grundmålning av ytter och innerram (kopplade tvåglasfönster som jag tar isär). Sedan kitt i falsen, i med glaset, stift och kitt. Därefter slutstrykning, ytterramen med utefärg och innerramen med innefärg.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.