Viss rädsla inför kommande vinter med dagens elpriser som troligtvis bli ännu högre framåt hösten.

Har idag bergvärme som värmer upp ca 150kvm (75kvm radiatorer och 75kvm golvvärme) och har en års förbrukning på drygt 13.000kwh.

Var först helt inne på att sätta solpaneler (det hjälper mig såklart inte i vinter) men den totala förbrukningen över året sänks.

Men för att inte göra något förhastat, vad är smartast/kostnadseffektivt att investera i?

Med dagens elpriser är solceller lockande, dels besparingen men även att sälja överflödet under sommaren. Vilket förstås kräver en stor anläggning för att det ska bli några pengar.
Men känns lite osäkert, om priset går ner eller om de bestämmande får för sig att beskatta den delen.

Sätta in vedpanna med acc tankar, ved har jag inga problem att få tag i men det blir såklart ett merjobb. En modern panna behöver kanske inte eldas med 2 gånger om dagen?
Nackdel, om elen blir billig igen lär den bli ståendes oanvänd.

Byta ut Radiatorer mot enbart golvvärme, går ju rimligtvis åt mindre energi att shunta ut lägre temperatur i hela systemet.

Kom gärna med idéer !
 
Att byta till golvvärme ger troligen rätt liten besparing i förhållande till investeringen.

Om du skall räkna på solpaneler, så tror jag att man bör räkna på någon form av "worst case". Räkna inte mot dagens elpriser, utan någon sorts snitt av var de ha legat de senaste 3 - 5 åren. Det är visserligen osannolikt att vi någonsin skall komma tillbaka till de priserna igen.
 
Att byta till golvvärme är ett stort jobb som du vet. Om vi räknar på maxtemperaturerna för radiatorsystem (55°C) och golvvärme (35°C) med följande parametrar;
Köldmedium R407C
Förångning 3°C
Kondensering 55°C resp. 35°C
Isentropisk verkningsgrad 80%
Överhettning 7K
Underkylning 5K
Vilket alla är siffror för en väl intrimmad bergvärmepump.
Verkningsgraden för radiatorfallet hamnar då på 4,1 och golvvärmefallet 6,9 vilket är en ganska stor förbättring.
Märk väl att detta är teoretiska siffror, mycket då värmeväxlarna i värmepumpen inte riktigt är dimensionerade för ett sådant här driftsfall, men en förbättring på 40% är nog inte omöjlig. Log P-h diagram som illustrerar prestanda för köldmedium R407C vid olika temperatur- och tryckförhållanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är såklart ett stort jobb, dock är det något jag tänkt göra så småningom ändå.
Shuntar ut ca 30 grader på golven när det är som kallast, radiatorerna har jag ingen koll på men antagligen en hel del högre, kan allt vatten gå ut på 30 grader bör det rimligtvis bli skillnad.

Behöver göra någonting och lutar väl mest mot att sätta in en vedpanna och tankar.
Är det dumt att köpa en begagnad panna och tankar? Tänker att en ny modern har bättre verkningsgrad.
 
Jo även jag har tvingats till ett stort jobb jag ändå har tänkt att göra. Bygger helt nytt vattenburet system.
Beg. kontra ny panna är ju en avvägning även det. Jag är hyfsat ny i vedeldandet, men vad jag har sett är verkningsgraden på pannan den lilla biten.
 
Jag skulle bara satsa på ved (kanske) om jag har tillgång till gratis ved, eller nästan gratis. Om energipriserna stabiliserar sig på en ny högre nivå, så kommer givetvis även ”köpved ” att öka i pris.
 
Ja givetvis är det så, samtidigt vet man vad man kommer ha för kostnader. Elpriset känns väldigt ovisst men kommer förmodligen inte gå ner till tidigare nivåer
 
Jag anser att radiatorer är bättre än golvvärme. Med radiatorer kan man ha synliga rör och då är risken för vattenskador betydligt mindre samtidigt som en större del av värmen kommer rumsluften tillgodo.
Den delen skall du inte ändra på.

Jag röstar för vedpanna med ackumulatortank. Kompletterat med elstavar som går att koppla in de dagarna i året när man är bortrest eller sjuk eller annars av någon orsak inte kan elda.
 
Precis som Funker skriver i #3 så är verkningsgraden mycket beroende på om man kan få ner kondenseringstemperaturen (eller upp förångningen) D v s golvvärme är oslagbart eftersom den jobbar med mycket lägre framledningstemp.
Men det drar ju på sig stora kostnader att installera.
En variant som finns är att öka radiatorstorleken. Kostar ju i princip bara vad radiatorerna kostar.
 
Tack för svar!

i den delen vi har element är det äldre modell med grova rör, sedan är det utbyggt med samma yta som ursprungliga delen, där ligger det golvvärme.

Tanken är att lägga golvvärme överallt för att slippa elementen och få skönare värme.

Vi installera bergvärme nästan direkt när vi flyttade in, var pellets innan. Så anslutning till murstock mm finns så bör inte vara några problem att sätta in en panna igen.

Vad ska man tänka på vid installation? Tanken är väl att enbart köra ved under vintern och isåfall ha värmepumpen ifall man åker bort eller liknande. Så att ha dem sammankopplade är inte nödvändigt utan mer att man kan välja vad man vill köra?
 
B
En sak som jag övervägt, men inte gjort, är att installera ett par fläktkonvektorer för att sänka behovet av framtemp -->öka cop.

Jag har en luftvatten vp, så min tanke har varit att man skulle kunna köra kyla i fläktkonvektorerna sommartid och använda dem för värme vintertid och samtidigt sänka behovet av framtemp. Jag vet inte hur bra det skulle fungera i praktiken, men det är ganska stor skillnad i cop om man får ner behovet av framtemp ett tiotal grader.

Med bergvärme ansluter man ju till brinekretsen för kyla, så det blir inte möjligt att använda samma inkoppling. Däremot skulle man kunna använda det för att sänka behovet av framtemp.

Ska man komplettera bergvärme med vedpanna kan ju jag tycka det ska gå att samköra enkelt. För min del så går värmepumpen igång när värmen från vedpannan är slut, helt automatiskt.
 
B BSOD skrev:
En sak som jag övervägt, men inte gjort, är att installera ett par fläktkonvektorer för att sänka behovet av framtemp -->öka cop.

Jag har en luftvatten vp, så min tanke har varit att man skulle kunna köra kyla i fläktkonvektorerna sommartid och använda dem för värme vintertid och samtidigt sänka behovet av framtemp. Jag vet inte hur bra det skulle fungera i praktiken, men det är ganska stor skillnad i cop om man får ner behovet av framtemp ett tiotal grader.

Med bergvärme ansluter man ju till brinekretsen för kyla, så det blir inte möjligt att använda samma inkoppling. Däremot skulle man kunna använda det för att sänka behovet av framtemp.

Ska man komplettera bergvärme med vedpanna kan ju jag tycka det ska gå att samköra enkelt. För min del så går värmepumpen igång när värmen från vedpannan är slut, helt automatiskt.
B BSOD skrev:
En sak som jag övervägt, men inte gjort, är att installera ett par fläktkonvektorer för att sänka behovet av framtemp -->öka cop.

Jag har en luftvatten vp, så min tanke har varit att man skulle kunna köra kyla i fläktkonvektorerna sommartid och använda dem för värme vintertid och samtidigt sänka behovet av framtemp. Jag vet inte hur bra det skulle fungera i praktiken, men det är ganska stor skillnad i cop om man får ner behovet av framtemp ett tiotal grader.

Med bergvärme ansluter man ju till brinekretsen för kyla, så det blir inte möjligt att använda samma inkoppling. Däremot skulle man kunna använda det för att sänka behovet av framtemp.

Ska man komplettera bergvärme med vedpanna kan ju jag tycka det ska gå att samköra enkelt. För min del så går värmepumpen igång när värmen från vedpannan är slut, helt automatiskt.
B BSOD skrev:
En sak som jag övervägt, men inte gjort, är att installera ett par fläktkonvektorer för att sänka behovet av framtemp -->öka cop.

Jag har en luftvatten vp, så min tanke har varit att man skulle kunna köra kyla i fläktkonvektorerna sommartid och använda dem för värme vintertid och samtidigt sänka behovet av framtemp. Jag vet inte hur bra det skulle fungera i praktiken, men det är ganska stor skillnad i cop om man får ner behovet av framtemp ett tiotal grader.

Med bergvärme ansluter man ju till brinekretsen för kyla, så det blir inte möjligt att använda samma inkoppling. Däremot skulle man kunna använda det för att sänka behovet av framtemp.

Ska man komplettera bergvärme med vedpanna kan ju jag tycka det ska gå att samköra enkelt. För min del så går värmepumpen igång när värmen från vedpannan är slut, helt automatiskt.

Ja det är vore kanske smartast att koppla som du att pumpen går igång automatiskt. Helst vill jag enbart köra ved de kalla månaderna.

Vilken effekt på panna ska man välja?
En överdimensionerad panna, innebär det färre eldningar? Såklart beroende på storlek på tank.
 
Kolla framför allt på vedmagasinets volym snarare än effekt. Effekten är ett mått på hur fort vedens energi hamnar i tankarna, medan vedmagasinets volym är ett mått på hur mycket energi du kan stoppa in i pannan på en gång.
 
F Funker skrev:
Kolla framför allt på vedmagasinets volym snarare än effekt. Effekten är ett mått på hur fort vedens energi hamnar i tankarna, medan vedmagasinets volym är ett mått på hur mycket energi du kan stoppa in i pannan på en gång.

Okej! Vad anses vara ”bra” ?
 
B
Om du har en elförbrukning på 13 MWh, gissar 4MWh för hushåll --> 9MWh värme. Cop 3 --> 27MWh värmeförbrukning.

Det är en hel del m3 ved om du ska ersätta mycket av värmen med ved. Runt 2m3 acktank eller större skulle jag rekommendera. Effekten på pannan är inte superviktig, men 30kW och uppåt. 2m3 tar ca 5h att värma 50C. Det måste ju vara rimligt att värma tanken på kvällen efter jobbet. Jag eldar 1 gång per dag. Värmepumpen får täcka det sista om tanken tar slut.

Ska man gå upp i tankstorlek så lät man följa med upp med effekt på pannan med, annars hinner man ju inte fylla den på en kväll. Samtidigt kan man ju acceptera både mindre panna och mindre tank, det beror ju på om ambitionen är att ersätta bergvärmen helt eller bara delvis.

Nuförtiden ska man väl ha pannor som uppfyller vissa utsläppsnormer, tror inte du kan köpa en äldre panna på blocket och installera det och få godkänt av kommun/sotare.Har du räknat på detta? Det kostar ganska mycket att installera ett sådant här system, och ett pannrum krävs ju.

Det kanske är rimligare att investera i en rejäl braskamin med täljsten och elda ett antal m3 ved per år i den istället?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.