Hej! Jag har nyligen köpt bostadsrätt och upptäcker när jag flyttat in att det luktar konstigt i badrummet. Det är en doft som är lite mild, nästan söt men med en vassare avslutning. Det är inte en doft av äckel - dvs det är ingen golvbrunn eller vattenlås som behöver rensas/spolas.
Jag har klinkergolv och kakel på väggarna.
Det visar sig att golvbrunnen är felaktigt gjord - där finns ett "glapp" - en spalt mellan golv och golvbrunn (plastdelen) på 2-3 cm där den råa betongen blottas.
Den förre ägaren tog bort ett badkar och satte in dusch, och dessutom är det vid ett par fogar tidigare hål. De har blivit ifyllda - inte med fogmassa utan med silikon (måste väl vara det om det är genomskinligt?) Där märker jag att det vid kanten mellan kladdet och kaklet blir en svart rand som jag misstänker är mögel.
Den blottade betongen i golvbrunnen var naturligtvis svart av mögel. Det har jag tagit bort. Det finns på i stort sett varje klinkerhörn mot väggen en svart kant som jag misstänker är mögel.
Med det här är jag rädd för att det blivit mögel i golvet och bakom kaklet. Kan det vara så?
Ordföranden i bostadsrättsföreningen säger att det inte är möjligt - i alla fall inte under golvet - för det är lagt direkt på betongen.
Vad kan egentligen stämma?
Ibland tycker jag att det också luktar samma doft av vattnet. Kan det vara i rören? Hur testar man det?
Jag såg också i en bok att man kan byta enskilda kakelplattor - är det här ett sånt tillfälle?
 
Funkar ventilationen bra?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hur gammalt är badrummet egentligen?
"Det visar sig att golvbrunnen är felaktigt gjord - där finns ett "glapp" - en spalt mellan golv och golvbrunn (plastdelen) på 2-3 cm där den råa betongen blottas."
Det låter som ett badrum som är åtskilliga årtionden gammalt och endast har ett tätskikt av bitumen eller liknande under ett tunt lager betong. De badrummen är gjorda för bad och försiktig avsköjning med duschmunstycket efter badet eftersom de oftast saknar tätskikt på väggarna. Därmed är det väldigt dumt att duscha direkt på golvet med en massa vattensprut på väggarna för det kan leda till att det kommer ut vatten på andra sidan väggen till slut. Duschkabin är en bra lösning i väntan på den välbehövliga totalrenoveringen.

Eller är det så att det som du tror är betongen egentligen är fix som är ditlagt för att skydda tätskiktet?
M maja02 skrev:
Med det här är jag rädd för att det blivit mögel i golvet och bakom kaklet. Kan det vara så?
Betong kan inte mögla för det finns ingen näring för möglet i betongen. Möglet behöver gamla hudceller, tvålrester och liknande för att kunna föröka sig.
M maja02 skrev:
Jag såg också i en bok att man kan byta enskilda kakelplattor - är det här ett sånt tillfälle?
Det kan man inte göra i gamla badrum utan det gäller badrum med moderna tätskikt, typ de senaste 10 åren.

Några bilder på badrummet i stort och på golvbrunnen är nog bra.
 
Badrummet gjordes iaf för mer än 10 år sedan för det är inte aktuellt med försäkring. 2007?
 
  • Närbild på en gammal, trasig avloppsanslutning i ett badrum med synliga skador och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre badrum med vita kakelväggar, duschhörna med glasdörr, toalett, och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fog och kakel i badrum, troligen från 2007, med behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gråa närmast den blå klämmringen är väl tätskiksduken. Den måste du isåfall vara försiktig med. Speciellt om du ska göra rent.
Det andra "cement liknande" ser ut som fix.
Fix är det som håller klinkersplattorna och den rostfria ramen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ventilation - ingen motor för att driva luft men klassisk liten "låda" som dras ut under fönstret. Jag är noga med att ställa upp fönster, ta bort det mesta av vattnet med skrapa, inte duscha väggen - men dwt är ju ändå en dusch.
Vad kan jag göra när det gäller hålen? Om det kommit in vatten där - kan det ha blivit mögel? Om jag låter det stå stängt kommer doften igen. Även om det nu är svagare, varför den upplevs svagare vet jag eller förstår jag inte, om jag vant mig eller, men den är inte borta.
 
Det är ett måste att ha en fläkt annars stannar det mesta av fukten i badrummet. Fixa!
 
BirgitS
M maja02 skrev:
Badrummet gjordes iaf för mer än 10 år sedan för det är inte aktuellt med försäkring. 2007?
Det är nog inte ett urgammalt badrum i alla fall.

Jag tror inte heller att du ser betonggolvet i golvbrunnen. Har en besiktningsman sagt att det är ren betong där?
Här finns en bild på på hur det ska se ut bakom/kring en golvbrunn: https://sakravatrum.gvk.se/branschr...ande-av-tatskikt/8-4-tatning-mot-golvbrunnar/
I ditt fall är klämringen blå.

Det som jag reagerar på är att det ser ut som någon sorts flik som sticker fram precis ovanför högra delen av vattenlåsets handtag i första bilden. Jag vet inte om det påverkar något om det är brunnsmanschetten som ligger i ett veck där.
M maja02 skrev:
Vad kan jag göra när det gäller hålen? Om det kommit in vatten där - kan det ha blivit mögel?
Det finns alltid vatten bakom kakel och klinker, det tar flera månader innan det har torkat ut. Det blir inget mögel bakom kakel och klinker eftersom det inte finns något där som möglet kan leva av.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ett måste att ha en fläkt annars stannar det mesta av fukten i badrummet. Fixa!
Nu gäller det ju en bostadsrätt och där får man inte ändra ventilationen utan lov.
I hus från den tiden där man inte gjort om ventilationen är det ju meningen att man ska öppna fönstret efter dusch.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gäller det ju en bostadsrätt och där får man inte ändra ventilationen utan lov.
I hus från den tiden där man inte gjort om ventilationen är det ju meningen att man ska öppna fönstret efter dusch.
Stämmer. Då ska man prata med styrelsen , det är ju krav på ovk och fungerande frånluft i våtutrymmen och kök, bör ju finnas ventiler.
 
Claes Sörmland
M maja02 skrev:
Det visar sig att golvbrunnen är felaktigt gjord - där finns ett "glapp" - en spalt mellan golv och golvbrunn (plastdelen) på 2-3 cm där den råa betongen blottas.
Det är fixet som syns, inget ovanligt.

M maja02 skrev:
Den förre ägaren tog bort ett badkar och satte in dusch, och dessutom är det vid ett par fogar tidigare hål. De har blivit ifyllda - inte med fogmassa utan med silikon (måste väl vara det om det är genomskinligt?)
Silikon i hålen är det korrekta sättet att täta sådana hål i badrum med kakel. Fog får inte användas eftersom den inte är tät.

M maja02 skrev:
Där märker jag att det vid kanten mellan kladdet och kaklet blir en svart rand som jag misstänker är mögel.
Den blottade betongen i golvbrunnen var naturligtvis svart av mögel. Det har jag tagit bort. Det finns på i stort sett varje klinkerhörn mot väggen en svart kant som jag misstänker är mögel.
Det växer mögel i gamla badrum eftersom de inte har modern ventilation. Tricket är att låta dem torka ut så fort som möjligt, lättare sagt än gjort sommartid när luften är fuktig. Och att städa dem en gång i månaden med ordentlig skrubbning med diskborste och handdiskmedel. Om väl möglet sätter sig så får man pensla på Klorinlösning så att möglet dör och bleks bort.

M maja02 skrev:
Med det här är jag rädd för att det blivit mögel i golvet och bakom kaklet. Kan det vara så?
Ordföranden i bostadsrättsföreningen säger att det inte är möjligt - i alla fall inte under golvet - för det är lagt direkt på betongen.
Vad kan egentligen stämma?
Ordföranden har rätt, möglet växer inte bakom kakelplattorna eftersom det är högt pH där och dåligt med syre och näring.

M maja02 skrev:
Ibland tycker jag att det också luktar samma doft av vattnet. Kan det vara i rören? Hur testar man det?
Ja, troligen är det något i vattnet som ger lukten som du inte gillar.
 
  • Gilla
maja02
  • Laddar…
Det undre gråa kanske är någon slags matta för den har ett svagt nätmönster som gasbinda typ. Men det ljusare grå som sticker ut ovanför är hårt, och fix, ja möjligt. Det är iaf blött här hela tiden.
 
  • Närbild på golvavlopp med detaljer av grå matta och installationsdelar som visar vattenskador och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett avloppsrör och trasig tätning med synliga skador och fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad golvanslutning med fuktskada och mögel vid ett avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
M maja02 skrev:
Det undre gråa kanske är någon slags matta för den har ett svagt nätmönster som gasbinda typ. Men det ljusare grå som sticker ut ovanför är hårt, och fix, ja möjligt. Det är iaf blött här hela tiden.
Det är brunnsmanschetten som ser ut som en grå matta, den som ansluter tätskiktet till brunnen. Den såg ut så på den tiden när badrummet byggdes. Ser rätt ut.
 
M maja02 skrev:
Det undre gråa kanske är någon slags matta för den har ett svagt nätmönster som gasbinda typ. Men det ljusare grå som sticker ut ovanför är hårt, och fix, ja möjligt. Det är iaf blött här hela tiden.
Det klart det är blött där, det är sista anhalt innan det rinner ner i brunnen :)

Tror du kan vara lugn angående brunnen, pilla inte sönder tätskiktet där bara :)

Lukten beror mest troligt på dålig ventilation
 
  • Gilla
maja02
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.