Raukman skrev:
Jag vidhåller mitt uttalande om ålder, dvs. Ganska moderna.
Men som sagt skrapa och olja in dom ymnigt!
Dock så lär bottenstyckena va slut, troligen där som bes.mannen körde in kniven, väldigt vanligt. Dom får man plocka loss och göra nya. Det är inte så svårt som man kan tro, kan gå att bara skruva loss nån och/eller slå ur nån plugg. Annars får man såga loss dom.
Sen gör man nya likadana och sätter dit.
Vi får plocka ner dem när vädret är varmare och kolla.. provsticka lite här och var och se om det verkar vara nått kvar att jobba med.. om de är för kassa och inte har nått "byggnadsvärde" så kan man ju annars kika på andra alternativ också.. (men iof tror jag, med tanke på dagens priser på dörrar, att det är värt att lägga ner pengarna på en renovering av dem.. i ganska lång utsträckning)

Tack för tips och råd,
MVH Sandra
 
Snurre skrev:
Att byta ut/fälla in karmstycke och bottenstycke är faktiskt inte så svårt. Det svåraste är att hitta bra trä. Vill man inte själv så kan jag rekomendera specialsnickeriet Vallsås i Everöds gamla skola utanför Tomelilla. De kan både renovera och göra nytt till en vettig peng.

Jag tror också att dina dörrar inte är så värst gamla.
Vad är bra trä egentligen då? en viss del av ett trä? exklusivare träslag? eller..?

..ska kolla upp tipset , tack :) kan vara bra att ett sånt ställe i telefonlistan hehe.. har ju fler dörrar som behöver omsorg på ett eller annat sätt (flertalet pardörrar..)

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra
 
Vet faktiskt inte vart du skall vända dig för att få tag på bra trä, möjligtvis hos ett snickeri. Det du handlar av byggvaruhandlarna är snabbväxt trä med hög fukthalt. Skall du handla av en bygghandlare exempelvis regelträ så ta bitar som verkar ha kärnträ och så tätt mellen årsringarna som möjligt. Låt det ligga hemma ett tag och torka ut så ser du om det slår sig/vrider sig. När du målat och oljat så lär det säkert hålla hyffsat bra ändå. Skulle vilja påstå att om träet är så hårt angripet att du kan köra en kniv eller mejsel rakt igenom det så måste det bytas ut. Att inte göra det och olja in och måla skadat trä är ett klart sämre alternativ.
 
Snurre skrev:
Vet faktiskt inte vart du skall vända dig för att få tag på bra trä, möjligtvis hos ett snickeri. Det du handlar av byggvaruhandlarna är snabbväxt trä med hög fukthalt. Skall du handla av en bygghandlare exempelvis regelträ så ta bitar som verkar ha kärnträ och så tätt mellen årsringarna som möjligt. Låt det ligga hemma ett tag och torka ut så ser du om det slår sig/vrider sig. När du målat och oljat så lär det säkert hålla hyffsat bra ändå. Skulle vilja påstå att om träet är så hårt angripet att du kan köra en kniv eller mejsel rakt igenom det så måste det bytas ut. Att inte göra det och olja in och måla skadat trä är ett klart sämre alternativ.
Jo det sa tipsaren innan med.. men förhoppningsvis är ju inte allt trä kasst (märker man väl snabbt när man plockat ner och börjar peta..) och då kanske det räcker att olja in och måla det andra (ja o slipa då) :)
 
Hur gick det här till slut? :)
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Hur gick det här till slut? :)
Det blev en ny dörr :cool:(y) efter mycket om och men..

Före och efter bilder av en husdörr, gammal sliten dörr till vänster, ny med extrarad glas till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jättenöjd, gjorde mycket med en extra glasrad därnere!
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
(den gamla dörren hann bli ännumer "tärd".. innan den åkte..)
 
  • Gilla
Mseli
  • Laddar…
Det var nog rätt val. Väldigt snyggt blev det, och extra läcker med glas hela vägen!
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Det var nog rätt val. Väldigt snyggt blev det, och extra läcker med glas hela vägen!
Det är trädörrar.. måttbeställda från Qvesarum :cool: (y)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ni gick inte så långt att ni beställde dem i Ek eller Teak?

Då är det äkta spröjsar alltså?

Och kopplade glas?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ni gick inte så långt att ni beställde dem i Ek eller Teak?

Då är det äkta spröjsar alltså?

Och kopplade glas?
Vi valde den målad.. för vi var så sega med målningen på ytterdörrarna! (Insidan på dem är inte målad än .. :oops: .. 5-6 år senare?!)..

Vi valde inget speciellt träslag.. (men vi skulle helt klart ha färdigmålad!)

Såhär stod det:

Specifikation för vitmålad verandadörr med glasdetaljer och måttlistning, leverans och tillbehör beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O kittet är nu toppförseglat? :D
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
O kittet är nu toppförseglat? :D
ähh nu ska du inte vara sån!
Jag visste ju inte det innan jag tog screenprinten på ordern till dig :oops: skickade över den till maken (som då var ute) och frågade om han fått nått som skulle ”målas” på..

Nä var svaret.. så nu ska jag skicka en rad till Q och fråga.. vad det var jag skulle sätta/måla var.. och var den grejen tog vägen :) (de monterade dörren oxå ju)
 
:crysmile:
Nå, men ngt gott kommer förhoppningsvis ut av detta också.

Kan tänka mig att det är just kittet som skulle behöva ett lager färg till för att skydda det från uttorkning som leder till att det torkar och spricker.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.