Hej,
har ett isolerat garage på ~25kvm som jag just nu värmer med ett vanligt Jula element på 2kw som lyckas hålla 10-15 grader de kallaste dagarna. Spenderar ingen tid i garaget så vill bara ha underhållsvärme.

Element drar 1000 kWh/månad de kallaste månaderna.

Till min fråga, hur mycket kan man uppskatta att man skulle få ner elförbrukningen med en luftvärmepump?

Är det ens lönt att skaffa luftvärmepump?
 
Redigerat:
Krokben
Antar att du skrev fel, för 1kWh/månad är bannemej inte mycket:crysmile:

Du kommer självklart att tjäna på det, men frågan hur lång återbetalningstiden blir. Elen blir inte billigare så värmepump är absolut ett bra val.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Antar att du skrev fel, för 1kWh/månad är bannemej inte mycket:crysmile:

Du kommer självklart att tjäna på det, men frågan hur lång återbetalningstiden blir. Elen blir inte billigare så värmepump är absolut ett bra val.
Skrev fel, skulle vara ~1000. :)

MM vet inte hur man skall räkna på det, om det tar 10år att tjäna igen det så blir det ju tveksamt att det är lönt.
 
Krokben
Nej jag förstår din tanke. Men lek med tanken att elen går upp till 5kr per kWh en hel vinter (månadspris) så kommer du att vara väldigt glad över värmepumpen.
 
Eller ett element som du kan sätta på två grader så att saker inte fryser.
 
En modern lufvärmepump ligger väl på närmare 5 i SCOP. DVS en faktor 5 mellan vad pumpen ger mot vad den förbrukar.

Har du med direktverkande el 1000kW/h på din värsta måndag så skulle en luftvärmepump dra ca 1000/5=200kWh.

Du borde uppskatta hur många kWh som går åt till uppvärmningen på ett helt år med elementet.
Ta den elkostnaden och dela med 5 så får du på en höft vad luftvärmepumpen förbrukar.
Skillnaden mellan dessa blir vad du sparar per år. Då ser du lite grovt hur många år det tar innan du att sparat tillbaka kostnaden för att köpa och installera pumpen.
 
S Stuff skrev:
En modern lufvärmepump ligger väl på närmare 5 i SCOP. DVS en faktor 5 mellan vad pumpen ger mot vad den förbrukar.

Har du med direktverkande el 1000kW/h på din värsta måndag så skulle en luftvärmepump dra ca 1000/5=200kWh.

Du borde uppskatta hur många kWh som går åt till uppvärmningen på ett helt år med elementet.
Ta den elkostnaden och dela med 5 så får du på en höft vad luftvärmepumpen förbrukar.
Skillnaden mellan dessa blir vad du sparar per år. Då ser du lite grovt hur många år det tar innan du att sparat tillbaka kostnaden för att köpa och installera pumpen.
Vad tror du min 17 år gamla Panasonic har för SCOP? Den värmer mitt garage, men kanske dags att byta så man inte står där i vinter å 4 månaders leveranstid på en ny?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vad tror du min 17 år gamla Panasonic har för SCOP? Den värmer mitt garage, men kanske dags att byta så man inte står där i vinter å 4 månaders leveranstid på en ny?
Ingen aning tyvärr. Med modellnummer kan du säkert googla fram vad den hade för prestanda som ny. Sen hur det ev försämras över tid är jag inte så insatt i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.