Rickard.
Det är ett direkt felaktigt påstående, Plywood med rätt styrka faller under exakt samma som råspont men här har din ju inte det så det blir lite special men starkt nog att hålla uppe underlaget och några vattendroppar är det ju så egentligen inte.

*Divoroll Prima är en diffusionsöppen, FRIHÄNGANDE underlagsduk som är åldringsbeständig, vattentät och genomtrampningssäker. Tack vare de diffusionsöppna egenskaperna kan underlagsduken läggas direkt mot isoleringen utan krav på ventilerad luftspalt.*
 
Redigerat:
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Pannorna är rejält slitna vilket gör att mossa och skit fastnar lätt. Ett av läckagen vi hade berodde på en panna som det blivit hål i mitten, eftersom det satt mossa över hålet så tog det ett tag att hitta pannan som läckte.

Hålet här var täckt av mossa :
[bild]

Såhär ser en reservpanna ut för jämförelse :

[bild]

Vissa pratar om att man ska högtryckstvätta tak men enligt experterna så skadar det mer än vad det gör nytta.
Sorry dålig betong där. Synd att det inte var lertegel det håller iaf 200 år
 
I
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ett direkt felaktigt påstående, Plywood med rätt styrka faller under exakt samma som råspont men här har din ju inte det så det blir lite special men starkt nog att hålla uppe underlaget och några vattendroppar är det ju så egentligen inte.

*Divoroll Prima är en diffusionsöppen, FRIHÄNGANDE underlagsduk som är åldringsbeständig, vattentät och genomtrampningssäker. Tack vare de diffusionsöppna egenskaperna kan underlagsduken läggas direkt mot isoleringen utan krav på ventilerad luftspalt.*
Ringde Monier, fram till för 2 år sen la man denna duk på råspont men för 2 år sen ändrade branchen rekommendationen vilket baserades på erfarenheten från de som jobbar med produkterna. Fukt på kallvindar är ett problem och med en diffusionsöppen duk på råspont blir det inte bättre. Tar man dock bort råsponten(i vårt fall plywood) så menar man på att klimatet blir mycket bättre både på vinden och i inomhus miljön(inte extremt varmt på sommaren). Frihängande duk hjälper till att lufta ut fukt utan att påverka uppvärmningskostnaderna enligt tillverkaren. Hur ljudisoleringen påverkas kan man inte säga så mycket om, personen jag pratade med hade inte märkt någon skillnad i deras hus där man gått från just plywood till frihängande duk.

En annan fördel med frihängande duk är att läckage är lättare att hitta men skulle både takpannor och duk läcka så finns det samtidigt större risk för skador på insidan. Har man takpannor, takpapp och rå spont så tar det längre tid för skadan att visa sig och kan vara svårare att ”felsöka”.

Duken är stabil nog att gå på och skulle taket läcka så kan vattnet stå ett bra tag på duken utan problem(vilket man då kan se på vinden). Skulle det bli reva i duken går detta att laga med tejp, i vissa fall kan man även laga från insidan.

Denna typ av duk togs fram för bra många år sen som en budgetlösning och har efterhand blivit en väl beprövad och omtyckt produkt.

Tillverkaren rekommenderar såldes frihängande diffusionsöppen duk eller papp på råspont. Plywood fyller ingen funktion utan tillför endast risker enligt dem.

Även om brunchen anser att man ska hänga duken fritt så antar jag att man fortfarande kan lägga den på plywood utan att garantin blir påverkad. Har man inga problem med klimatet på kallvinden idag så ser jag generellt inga stora risker med att låta plywooden ligga kvar. Men i vårt specifika fall bytte vi från pellets till luft/vatten förra året vilket kan påverka klimatet på vinden negativt. Lägger vi nytt tak nu på plywooden och det visar sig bli klimatproblem på vinden så kan det bli komplicerat?

För min egen del känns det säkrare att låta plywooden ligga kvar även om det inte är rekommenderad lösning. Då behöver man aldrig fundera på om man kan gå på taket eller inte.

Ursäktar för lång post men behövde få med så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 6 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ringde Monier, fram till för 2 år sen la man denna duk på råspont men för 2 år sen ändrade branchen rekommendationen vilket baserades på erfarenheten från de som jobbar med produkterna. Fukt på kallvindar är ett problem och med en diffusionsöppen duk på råspont blir det inte bättre. Tar man dock bort råsponten(i vårt fall plywood) så menar man på att klimatet blir mycket bättre både på vinden och i inomhus miljön(inte extremt varmt på sommaren). Frihängande duk hjälper till att lufta ut fukt utan att påverka uppvärmningskostnaderna enligt tillverkaren. Hur ljudisoleringen påverkas kan man inte säga så mycket om, personen jag pratade med hade inte märkt någon skillnad i deras hus där man gått från just plywood till frihängande duk.

En annan fördel med frihängande duk är att läckage är lättare att hitta men skulle både takpannor och duk läcka så finns det samtidigt större risk för skador på insidan. Har man takpannor, takpapp och rå spont så tar det längre tid för skadan att visa sig och kan vara svårare att ”felsöka”.

Duken är stabil nog att gå på och skulle taket läcka så kan vattnet stå ett bra tag på duken utan problem(vilket man då kan se på vinden). Skulle det bli reva i duken går detta att laga med tejp, i vissa fall kan man även laga från insidan.

Denna typ av duk togs fram för bra många år sen som en budgetlösning och har efterhand blivit en väl beprövad och omtyckt produkt.

Tillverkaren rekommenderar såldes frihängande diffusionsöppen duk eller papp på råspont. Plywood fyller ingen funktion utan tillför endast risker enligt dem.

Även om brunchen anser att man ska hänga duken fritt så antar jag att man fortfarande kan lägga den på plywood utan att garantin blir påverkad. Har man inga problem med klimatet på kallvinden idag så ser jag generellt inga stora risker med att låta plywooden ligga kvar. Men i vårt specifika fall bytte vi från pellets till luft/vatten förra året vilket kan påverka klimatet på vinden negativt. Lägger vi nytt tak nu på plywooden och det visar sig bli klimatproblem på vinden så kan det bli komplicerat?

För min egen del känns det säkrare att låta plywooden ligga kvar även om det inte är rekommenderad lösning. Då behöver man aldrig fundera på om man kan gå på taket eller inte.

Ursäktar för lång post men behövde få med så mycket som möjligt.
Jag rev en gång ett stort hus som var över 100 år och det var det tjärpapp på och de brädorna byggde jag ett helt hus av endast några var dåliga i underkant så tjärpapp skulle nog kunna fungera
 
Skulle nog tänka mig att den duken på plywood får andra egenskaper än om den är frihängande.
Dels kan det kanske bli ett slitage duk mot plywood men frågan om det är så stort egentligen.
Du kan få en annan fukttransport genom duken eftersom du har plywood och inte luft på ena sidan. De materialen har olika egenskaper hur de binder vatten och hur snabbt de tar upp och avger vatten, vilket i sin tur kan påverka fukttransporten. En byggfysiker kanske kan svara mer detaljerat?
 
  • Gilla
Svenno 55
  • Laddar…
I
K kortis skrev:
Jag rev en gång ett stort hus som var över 100 år och det var det tjärpapp på och de brädorna byggde jag ett helt hus av endast några var dåliga i underkant så tjärpapp skulle nog kunna fungera
Ett annat företag hörde av sig, deras förslag var faktiskt att låta plywooden vara och lägga pannor direkt på det precis som idag, d.v.s utan duk. Det har legat där sen 70 talet och det är generllt inget som slits så har det klarat så länge så fungerar det uppenbarligen.
 
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
Min solcellsinstallatör säger att det inte går att skruva fästen i 12mm plywood eftersom skruven inte fäster tillräckligt bra för att klara vindlaster. Vill du behålla plywood så se till att ha 45 tjock ströläkt och bärläkt för att kunna fästa i istället.
 
  • Gilla
Öckeröhus
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Min solcellsinstallatör säger att det inte går att skruva fästen i 12mm plywood eftersom skruven inte fäster tillräckligt bra för att klara vindlaster. Vill du behålla plywood så se till att ha 45 tjock ströläkt och bärläkt för att kunna fästa i istället.
Skulle det inte fungera med 25 mm
 
I Ironside skrev:
Hej,


Vi har ett 1-plans villa med inredd källare från 1970 där det börjar bli dags att byta tak. Nuvarande konstruktion är betongplattor direkt på plywood utan takpapp vilket fungerat väl. Taket är totalt 170 m2 och har medellutning.

[media] [media][media] [media] [media]

Vi var på gång att byta tak för 4 år sen men då gick det i lås, dock fick vi in offerter och då låg priset på 150 000 - 200 000 kr inkl. byta av plywood till råspont. De offerter vi fått in nu börjar också på 150 000 kr men då har man valt underlagsduk som man hänger mellan takstolarna i stället för råspont och takpapp. Vill man ha det senare är priset 250 000 kr.

Tidigare har vi varit fast beslutna om råspont men det skiljer alltså 100 000 kr, är det värt priset? Värt att tänka på här är att vi troligen kommer sikta på solceller när taket är lagt.

Livslängd på takpapp och duk anges till 30–40 år, de håller säkert något längre. Har man inte regelbunden kontroll av duken så antar jag att det kan uppstå stora skador snabbare på innerkonstruktioner?

Hej Ironside.

Ditt innertak ser ut att vara I mycket gott skick ser Inte värdet för dig att byta ut ytter tak samt plywood skivan.

Gällande ytterskiktet ( Betongpannorna)
Som du säger svårt att se vid påväxt av lavender,Alger,mossa.


Har jobbat med cirka 400 tak senaste åren , taktvätt, takmålning samt solceller.

Mitt tips är kör en taktvätt så ser du vilka pannor som är trasiga/hål.
Av erfarenhet är det ofta 5 till 10 stycken som behövs bytas efter en tvätt på ett hus av din storlek.

Sedan är det en god ide att grön fri behandla pannorna samt där efter måla dem.( ej ett måste men väll värt
Då har du tättat ytan ( porerna på/I betongen) samt stärkt dem för minst tio år till.

Kostnad cirka 30.000 - 40.000

Kan du lägg din budget på solceller eller annat istället för total renovering av taket.

Önskar lycka till med dina projekt
Mvh Matteo (y):D
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Matteo . A Matteo . A skrev:
Hej Ironside.

Ditt innertak ser ut att vara I mycket gott skick ser Inte värdet för dig att byta ut ytter tak samt plywood skivan.

Gällande ytterskiktet ( Betongpannorna)
Som du säger svårt att se vid påväxt av lavender,Alger,mossa.


Har jobbat med cirka 400 tak senaste åren , taktvätt, takmålning samt solceller.

Mitt tips är kör en taktvätt så ser du vilka pannor som är trasiga/hål.
Av erfarenhet är det ofta 5 till 10 stycken som behövs bytas efter en tvätt på ett hus av din storlek.

Sedan är det en god ide att grön fri behandla pannorna samt där efter måla dem.( ej ett måste men väll värt
Då har du tättat ytan ( porerna på/I betongen) samt stärkt dem för minst tio år till.

Kostnad cirka 30.000 - 40.000

Kan du lägg din budget på solceller eller annat istället för total renovering av taket.

Önskar lycka till med dina projekt
Mvh Matteo (y):D
Som du säger har det funkat bra (y)
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ringde Monier, fram till för 2 år sen la man denna duk på råspont men för 2 år sen ändrade branchen rekommendationen vilket baserades på erfarenheten från de som jobbar med produkterna. Fukt på kallvindar är ett problem och med en diffusionsöppen duk på råspont blir det inte bättre. Tar man dock bort råsponten(i vårt fall plywood) så menar man på att klimatet blir mycket bättre både på vinden och i inomhus miljön(inte extremt varmt på sommaren). Frihängande duk hjälper till att lufta ut fukt utan att påverka uppvärmningskostnaderna enligt tillverkaren. Hur ljudisoleringen påverkas kan man inte säga så mycket om, personen jag pratade med hade inte märkt någon skillnad i deras hus där man gått från just plywood till frihängande duk.

En annan fördel med frihängande duk är att läckage är lättare att hitta men skulle både takpannor och duk läcka så finns det samtidigt större risk för skador på insidan. Har man takpannor, takpapp och rå spont så tar det längre tid för skadan att visa sig och kan vara svårare att ”felsöka”.

Duken är stabil nog att gå på och skulle taket läcka så kan vattnet stå ett bra tag på duken utan problem(vilket man då kan se på vinden). Skulle det bli reva i duken går detta att laga med tejp, i vissa fall kan man även laga från insidan.

Denna typ av duk togs fram för bra många år sen som en budgetlösning och har efterhand blivit en väl beprövad och omtyckt produkt.

Tillverkaren rekommenderar såldes frihängande diffusionsöppen duk eller papp på råspont. Plywood fyller ingen funktion utan tillför endast risker enligt dem.

Även om brunchen anser att man ska hänga duken fritt så antar jag att man fortfarande kan lägga den på plywood utan att garantin blir påverkad. Har man inga problem med klimatet på kallvinden idag så ser jag generellt inga stora risker med att låta plywooden ligga kvar. Men i vårt specifika fall bytte vi från pellets till luft/vatten förra året vilket kan påverka klimatet på vinden negativt. Lägger vi nytt tak nu på plywooden och det visar sig bli klimatproblem på vinden så kan det bli komplicerat?

För min egen del känns det säkrare att låta plywooden ligga kvar även om det inte är rekommenderad lösning. Då behöver man aldrig fundera på om man kan gå på taket eller inte.

Ursäktar för lång post men behövde få med så mycket som möjligt.
Trevligt med utförlig återkoppling. Duken jag la för 5år sedan är just Monier Divoroll och då var det svårt att hitta referenser där de lagt den i frihängande i bostadshus. I broshyren lyfte man snarare fram maskinhallar eller liknande.

Angående ljud har jag inte märkt något negativt, men har 30cm träfiberisolering under också direkt mot duken. Men du har ju ett vindsbjälklag å andra sidan och säkert ventilationsöppningar som ljudet redan går genom.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Rickard.
Bra svar av BMI,

Personligen inte tror jag inte riktigt på diffusionsöppen duk över ventilerade kallvindar även om det såklart fungerar. I kompakttak/parallelltak där duken ligger direkt mot isoleringen är där jag tror den gör sig bäst och ger mest. Med det sagt har monier bra mycket mer erfarenhet av diffusionsöppen duk än både jag och alla jag pratat med om detta tillsammans så ;)

Varför man inte bör lägga diffusionsöppen duk ovanpå trä/Plyfa är egentligen väldigt logiskt när man tänker efter. Diffusionsöppenhet är inte öppet eller stängt utan en skala där allt har en visst motstånd. Diffusionsöppen duk har väldigt lite motstånd jämfört med underlagspapp som i sin tur är i princip helt öppet jämfört med 5mm tjock helklistrad papp med aluminiumfolie som används som ångspärr över badhus/kylrum m f. Plywood är egentligen väldigt tätt i sammanhanget.
 
Redigerat:
I
Verkar finnas fördelar och nackdelar med allt, inget självklart val. Att lägga duk på plywood är troligen inte helt riskfritt, letar väta sig in mellan plywood och duk som inte duken klarar av att vädra bort kan det bli problem.

Kanske är det trotts allt bättre att bara köra vidare på den konstruktion som finns där idag. D.v.s byta plywood som är dålig och strunta i duk, lägga läkt och pannor som vanligt. Vattnet kan fortfarande rinna undan och skulle det leta sig in så har det alla möjligheter att torka upp igen.

Jag kan inte mycket om takläggning men av de tak jag tittat på så har jag fått uppfattningen av att takpapp i vissa fall har ställt till med mer än vad de gjort nytta. Vattnet har taget sig in mellan takpapp och råspont och där har det fastnat vilket resulterat i ruttet trä. Men visst, sen har det säkert också räddad många tak :)
 
Rickard.
Underlagspapp/duk är INTE en riskkonstruktion, det är det mest vedertagna sättet vi har i Sverige och i många fall gränsar till överkurs vilket är varför många andra föredrar billigare lösningar.

Överkurs är bra när man pratar om tak ;)
 
K
I Ironside skrev:
Verkar finnas fördelar och nackdelar med allt, inget självklart val. Att lägga duk på plywood är troligen inte helt riskfritt, letar väta sig in mellan plywood och duk som inte duken klarar av att vädra bort kan det bli problem.

Kanske är det trotts allt bättre att bara köra vidare på den konstruktion som finns där idag. D.v.s byta plywood som är dålig och strunta i duk, lägga läkt och pannor som vanligt. Vattnet kan fortfarande rinna undan och skulle det leta sig in så har det alla möjligheter att torka upp igen.

Jag kan inte mycket om takläggning men av de tak jag tittat på så har jag fått uppfattningen av att takpapp i vissa fall har ställt till med mer än vad de gjort nytta. Vattnet har taget sig in mellan takpapp och råspont och där har det fastnat vilket resulterat i ruttet trä. Men visst, sen har det säkert också räddad många tak :)
Ang. Takpapp eller ej. Är väl som vanligt, när allt går bra är det ingen som säger något men i de få (?) fall som vatten och fukt tar sig in emellan papp och råspånt blir det problem och det basuneras ut klart och tydligt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.