Imorgon joinar jag alla i SE4 med att bli våldgästade av elpriserna. Vi kommer sluta torktumla här hemma nu om det inte är absolut nödvändigt.

Min fråga är ifall jag kör vanligt program på 40c och snabbaste tiden som går, vilket är 1h 30 min, drar det mer eller mindre el än ECO 40c som tar 3h 30 min? Tvättmaskinen är igång 2h kortare men förbrukar mer vatten men frågan är ifall det ändå är billigare att köra det snabbare programmet?

Någon som mini-maxat sitt tvättande?
 
Torkar i torkskåp.
 
Bild av förbrukningstabell för olika tvättprogram, där programmet "Bomull Eco" med 3.5 kg är markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni borde ha någon liknande tabell för er maskin.

Där ser man oxå "fulingen" att Eco är med 3.5kg/halv maskin...
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Tvättar på natten för 8öre/kWh.
 
Attitudeswe
Z Zlatje skrev:
Imorgon joinar jag alla i SE4 med att bli våldgästade av elpriserna. Vi kommer sluta torktumla här hemma nu om det inte är absolut nödvändigt.

Min fråga är ifall jag kör vanligt program på 40c och snabbaste tiden som går, vilket är 1h 30 min, drar det mer eller mindre el än ECO 40c som tar 3h 30 min? Tvättmaskinen är igång 2h kortare men förbrukar mer vatten men frågan är ifall det ändå är billigare att köra det snabbare programmet?

Någon som mini-maxat sitt tvättande?
Z Zlatje skrev:
Imorgon joinar jag alla i SE4 med att bli våldgästade av elpriserna. Vi kommer sluta torktumla här hemma nu om det inte är absolut nödvändigt.

Min fråga är ifall jag kör vanligt program på 40c och snabbaste tiden som går, vilket är 1h 30 min, drar det mer eller mindre el än ECO 40c som tar 3h 30 min? Tvättmaskinen är igång 2h kortare men förbrukar mer vatten men frågan är ifall det ändå är billigare att köra det snabbare programmet?

Någon som mini-maxat sitt tvättande?

En A klassad tvättmaskin drar 0.5kwh/tvätt och 50L

https://www.elgiganten.se/product/v...samsung-ww5300-tvattmaskin-ww95t534cae/185550

Vatten kostar i göteborg 30kr för 1000L därmed 1.5kr/tvätt elen kostar mitt på dagen ofta kring 2kr/kWh men nattetid ofta under 0,50. Därmed ofta under 1kr/tvätt

Det beror därmed på när på dygnet du tvättar (om du har timdebiterat) på om det är lönsamt att byta 10% mer vatten mot 30% mindre el. Sen kan du kanske se programmen exakta vatten och elanvändning i dess dokumentation?

Tänk dock på att mer vatten antagligen behöver mer värmeenergi också...

En mindre E klassad drar 43L och 0.7kwh per tvätt
https://www.elgiganten.se/document/dv_doc_D1800012512135/188520/logik-tvattmaskin-l612wm20e.PDF
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.