Hej,

vi byggde huset 2009 och då la jag grus runt huset. Nu efter 13 år så växer gräs på det gruset. Har därför tänkt att göra om och göra rätt.
Vill lägga nytt grus med röd pigment vilket vi har på infarten. Sedan vill jag ha en kant ytterst så att gruset hamnar innanför mot huset.
Nu till själva frågan. Vad ska jag ha för kant? Ser att vissa lägger vanlig gårdssten och andra kantsten. Jag hade tänkt mig lägga Jabos kantskydd, den som rostar lite snyggt efter ett tag.
Slår ner först kantskyddet där jag ska ha den, sedan gräver jag bort gräset från huset till kantskyddet, lägger markduk och över det nya gruset.
Har någon någon annan bra idé? Tror ni att detta fungerar?
 
Det fungerar säkert, kanske tar det 13 år innan det det nya gruset växt igen
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
Om man bara plockar lite ogräs då och då lär det ju aldrig växa igen.. Speciellt inte om man väljer grövre grus och inte låter löv och liknande ligga och förmultna på...
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
singel så kan inte myrorna bygga bo
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man bara plockar lite ogräs då och då lär det ju aldrig växa igen.. Speciellt inte om man väljer grövre grus och inte låter löv och liknande ligga och förmultna på...
Precis så tänkte jag. Men om man även har en solklar gräns med kantskydd så har man lite koll var man ska dra bort det där gräset.
 
Jag avgränsade med byggtimmer.
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag avgränsade med byggtimmer.
Det var även mitt förslag till frugan men hon totalvägrar till den idén. Grejen är den att jag har marksten så det räcker runt både hus och garage men är själv skeptisk till att lägga det eftersom det blir lätt lite snett och då ser det förjävligt ut :D . Tror det är lättare med kantskydd och det är också riktigt snyggt även det.
 
Jag valde byggtimmer för att det är enkelt att få rakt. Billigt är det också. Jag behandlade mitt med brunpigmenterad olja. Det blev helt OK. Ska man kanta med tex sten så tror jag att man måste satsa på ett mkt noggrant underarbete. Annars ser det snart sorgligt ut. I mitt fall har jag källare i kåken, så jag vill inte padda så nära grundmuren.
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
EddieHansson
Tänk på att lägga kanten så att det blir lätt att klippa gräset.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tänk på att lägga kanten så att det blir lätt att klippa gräset.
Har tänkt köpa en robotgräsklippare så kanten bör nog vara så hög att den "studsar" mot den.
 
Tänk på att ha fall bort från grunden under gruset.
 
  • Gilla
HeadQuaker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.