Jag har en urusel Biltema motorsåg (el) som slutat smörja kedjan. Jag har gjort rent i kanalen och när jag lägger sågen på sidan så rinner det ut olja ur det pyttelilla hålet

Men när jag kör maskinen (utan svärdet på) så matar den ingen olja. Vilket jag antar att den skall göra (har inte riktig koll på hur det skall fungera)

Någon som har något bra tips?
 
C
Inte osannolikt att oljepumpen har gått sönder. Det brukar vara någon enkel plastmojäng som bryts sönder om man låter det becka igen. Frågan är hur det är med reservdelar till en sådan såg. Om man har tur är det en större tillverkare som det finns billiga kinesiska eftermarknadsdelar till på t.ex. ebay.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte osannolikt att oljepumpen har gått sönder. Det brukar vara någon enkel plastmojäng som bryts sönder om man låter det becka igen. Frågan är hur det är med reservdelar till en sådan såg. Om man har tur är det en större tillverkare som det finns billiga kinesiska eftermarknadsdelar till på t.ex. ebay.
Det blir nog klurigt med reservdelar, den har rätt många år på nacken. Det lutar åt nytt inköp (bättre kvalitet denna gången)
 
Om jag öppnar oljelocket så rinner det friskt igenom, men med locket stängt så slutar det. Kanske den inte kan pumpa för att det blir undertryck i oljebehållaren?
 
C
G Galten skrev:
Kanske den inte kan pumpa för att det blir undertryck i oljebehållaren?
Så kan det helt klart vara. Finns en luftning som kan ha beckat igen. Kolla om den oljar som den skall när locket till oljetanken inte är åtdraget.

Fast luftningen har ett viss naturligt motstånd som pumpen övervinner, så att det rinner med "självkraft" när du öppnar locket behöver inte betyda att luftningen är igensatt. Den skall ju (helst) inte droppa olja när sågen inte körs.
 
Kör sågen, med svärd och kedja på, på fullvarv med en ljus träbit (eller liknande) 10-20 cm framför svärdet. Då ser du om det blir olja på träbiten, och i så fall fungerar kedjesmörjningen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har en Bosch-såg som är likadan.
All olja rinner ut.
Men ser inte varifrån.
 
Nu funkar det faktiskt, om jag inte skruvar åt oljelocket :D
 
G Galten skrev:
Nu funkar det faktiskt, om jag inte skruvar åt oljelocket :D
tankavluftningen som är kass..
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
tankavluftningen som är kass..
Då är frågan var i h-e den sitter på en kines-såg från 2015..
 
G Galten skrev:
Då är frågan var i h-e den sitter på en kines-såg från 2015..
Jag kan ju alltid fråga "Maskintok"..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
"Maskintok" hälsar att avluftningen sitter antingen i locket eller mellan svärdsbultarna.
Eller i en direkt ventil i vevhus halvan där svärdet sitter fast i sågen..
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag har en urusel Biltema motorsåg (el) som slutat smörja kedjan. Jag har gjort rent i kanalen och när jag lägger sågen på sidan så rinner det ut olja ur det pyttelilla hålet

Men när jag kör maskinen (utan svärdet på) så matar den ingen olja. Vilket jag antar att den skall göra (har inte riktig koll på hur det skall fungera)

Någon som har något bra tips?
"Maskintok"
ta isär från kopplingen och in till oljepumpen..
lägg sedan pump och slang samt oljefilter i diesel och låt dra över natten.

Sedan tar du tryckluft och blåser rent allt.
efter återmontering så fyller du tanken med vanlig rapsolja från mataffären och provar att gasa emot en kartong så ser du om olja kommer eller ej.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
"Maskintok"
ta isär från kopplingen och in till oljepumpen..
lägg sedan pump och slang samt oljefilter i diesel och låt dra över natten.

Sedan tar du tryckluft och blåser rent allt.
efter återmontering så fyller du tanken med vanlig rapsolja från mataffären och provar att gasa emot en kartong så ser du om olja kommer eller ej.
Jättestort tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.