Alltså jag börjar undra om vi gör nåt fel när vi grillar kycklingfile i ugn. Vi brukar göra det ganska ofta. Har först filéerna i olja och marinad en bra stund innan, sen lyfter jag dem direkt till gallret i ugnen. Nederst i ugnen har jag en ungsform som allt som droppar ner hamnar i.
Men detta osar ordentligt, vi drar alltid igång spisfläkten på max och öppnar nåt fönster men ibland går brandvarnaren igång också. Nu har det hänt så ofta att hunden drar iväg så fort vi sätter på ugnen :thinking:. Det har alltså blivit ett riktigt problem...

Men gör vi helt fel? Ni andra som grillar kyckling i ugnen - fyller ni också era kök med os? Finns det nåt knep för att minska oset som jag missat?
 
Du grillar dem alltså med grillvärme ovanifrån? Jag tycker det går utmärkt med vanlig ugnsvärme och då lär det väl osa mindre.
 
Har du testat att ha kycklingen i formen så kanske inte oset och oljan sprider sig?
 
S Stefan1972 skrev:
Du grillar dem alltså med grillvärme ovanifrån? Jag tycker det går utmärkt med vanlig ugnsvärme och då lär det väl osa mindre.
Näe, vi kör med vanlig över/undervärme, eller vad det nu heter. Inte grill-läge.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du testat att ha kycklingen i formen så kanske inte oset och oljan sprider sig?
Kan testa nästa gång om det blir nån skillnad, men vill helst köra dem på gallret.
 
V
Det är inte så att ugnen behöver rengjöras?
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi gör kyckling i ugn fasligt ofta men nå os eller krångel har jag inte alls. Man ska nog inte överdriva behandlingen innan så mycket heller. Antar att det är överflödet som blir varmt och ryker. Särskilt om det droppar ner i ett tråg på botten i ugnen. Jag penslar bara lite lätt med olja och kryddar sen och har det i formen direkt. Vet inte vad som skulle bli bättre av att ha de friliggande på ett galler skulle vara? Värmen är ju konstant i hela ugnen för det och kycklingen steks ju i botten av formen också.
Enda grejen jag brukar lägga fritt på galler är färdiga potatisbullar. Då får man de fina på bägge sidor utan att behöva vända dem.
 
V volvo51 skrev:
Det är inte så att ugnen behöver rengjöras?
Ja, i vissa fall är det säkert så. Men nu senast var den faktiskt rengjord innan.
 
S Stefan1972 skrev:
Vi gör kyckling i ugn fasligt ofta men nå os eller krångel har jag inte alls. Man ska nog inte överdriva behandlingen innan så mycket heller. Antar att det är överflödet som blir varmt och ryker. Särskilt om det droppar ner i ett tråg på botten i ugnen. Jag penslar bara lite lätt med olja och kryddar sen och har det i formen direkt. Vet inte vad som skulle bli bättre av att ha de friliggande på ett galler skulle vara? Värmen är ju konstant i hela ugnen för det och kycklingen steks ju i botten av formen också.
Enda grejen jag brukar lägga fritt på galler är färdiga potatisbullar. Då får man de fina på bägge sidor utan att behöva vända dem.
Får nog se över min matlagningsteknik kanske. Att marinera kycklingen innan tycker jag gör susen - men jag borde nog minska oljan/marinaden som följer med in i ugnen. Kanske inte lyfta in dem direkt från byttan med marinad.
 
MultiMan
Jag kör allt sådant numera i den vinnande airfryern som Byggahus testade fram (Severin XXL): https://www.byggahus.se/test-airfryer-basta-luftfritosen (om jag inte grillar ute såklart). Tack @Marlen Eskilsson !

Tidigare kunde man bli galen på t ex kycklingvingar, så det var det första jag började använda den till.

Blir minimalt med os och en bråkdel jämfört med den vanliga ugnen. Mycket lättare att rengöra också.

Marinerar alla kycklingdelar med olja mm, har ändå inga problem.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag kör allt sådant numera i den vinnande airfryern som Byggahus testade fram (Severin XXL): [länk] (om jag inte grillar ute såklart). Tack @Marlen Eskilsson !

Tidigare kunde man bli galen på t ex kycklingvingar, så det var det första jag började använda den till.

Blir minimalt med os och en bråkdel jämfört med den vanliga ugnen. Mycket lättare att rengöra också.

Marinerar alla kycklingdelar med olja mm, har ändå inga problem.
Bra tips! Måste testa det, vi har ju en airfrier men använder nästan bara den när vi gör pommes.
 
Storsockret
Är det en torr form i botten så det blir os när oljan träffar den varma formen? Jag brukar ha vatten i formen, inte mycket men så det täcker botten. Kanske kan va nåt.
 
  • Gilla
Perplexus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.