Hand håller en tumstock mot en springa mellan ett träkarm och tegelvägg under fönsterrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverar fönster. Har lossat karm för lagning. Tidigare fult figat med tät fognassa. Övriga karmar i huswt fogat med bruk. Tänkte mu använda expanderande fogband. Men, karnen når på flera ställen ej ut till teglet. Blir en springa på 5-10 mm, inget att foga mot. Kan förståss flytta ut hela karmen men den sitter idag bara på 50 mm.
Fråga: fylla ut med murbruk mellan skalmuren och karmregel så att det går att foga mot bruket? Annan lösning.
Eric
 
Är teglet alltså ytterväggen och det kommer bli en springa mellan karm och tegel? Jag tycker att det låter som ett ställe där bottningslist och någon form av fog skulle passa bra.

https://www.byggmax.se/bottningslist
 
T toolman77 skrev:
Är teglet alltså ytterväggen och det kommer bli en springa mellan karm och tegel? Jag tycker att det låter som ett ställe där bottningslist och någon form av fog skulle passa bra.

[länk]
Finns inget att fästa list mot bara luft.
 
Karmen är 105 mm djup och som den suttit är måtten från innervägg mot tegel 160 mm och det blir altså en luftspringa fram till tegelkanten. Man kan ju sätta plåtlister utifrån men det ser inte snyggt ut på huset tror jag.
 
K
Ser ut som en luftspalt mellan teglet och träväggen vilket är standard. Ett vanligt alternativ är enkla fönsterfoder med breda sidan mot luftspalten. Tjockleken på brädan måste då täcka glipan mellan karmen och träväggen, som då också är isolerad (drevremsa är att rekommendera om det är öppningsbart fönster).
 
K kniv skrev:
Ser ut som en luftspalt mellan teglet och träväggen vilket är standard. Ett vanligt alternativ är enkla fönsterfoder med breda sidan mot luftspalten. Tjockleken på brädan måste då täcka glipan mellan karmen och träväggen, som då också är isolerad (drevremsa är att rekommendera om det är öppningsbart fönster).
Vet inte vad du menar riktigt? Jag söker en lösning på karm mot tegel inte mot träregel där jag har vanligt foder. Man jan ju bygga på karmen utåt 20mm så den går förbi tegelkanten, men blir mkt extraarbete. En annan dålig lösning på detta föbster är stt dervningen bara är 65 mm
 
C cobrarax skrev:
Finns inget att fästa list mot bara luft.
En bottningslist används just för att du ska ha något att foga emot.
Bottningslist är ofta av polyetenskumplast (Polyetencellplast) den är fexibel och trycks in i hålrummet så det finns en botten för fog.
Bottningslisten är större än springan/hålrummet vilket gör att den hålls på plats.
Om du inte kan hitta en bottningslist i rätt storlek så kan rörisolering användas.
https://www.xlbygg.se/sok/?q=bottningslist
 
Jo jag vet vad är en bottenlist är eftersom jag använder det i karmspringan från insidan. Nu är de från utsidan som är frågan och där finns, enligt bilden bara luftspalt. Försöker nog bygga på en kant med bruk mot teglet i luftspalten inåt. och sen antingen göra en brukfog eller använda ett expanderande fogband
 
Hur såg det ut tidigare? Utgår ifrån att det är samma fönster som ska tillbaks igen? Har ingen aning vad som är brukligt men jag kan väl livligt tänka mig att man hellre försöker få till nåt i plåt än försöker täcka med trälister.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur såg det ut tidigare? Utgår ifrån att det är samma fönster som ska tillbaks igen? Har ingen aning vad som är brukligt men jag kan väl livligt tänka mig att man hellre försöker få till nåt i plåt än försöker täcka med trälister.
Ja samma karm. Konstruktionen är väl inte perpekt då bara delar av karmen når ut till teglet. Ska vara en brukfog men det har ju ej gått och man har senare fogat med nån tät massa som inte såg bra ut och förmodligen gjort att delar av karm ruttnat. Ska vara diffusionsöppet. Plåt är en variant men helst inte då det inte är det kring övriga fönster.
 
Jag skulle helst flyttat ut hela fönstret och sedan salat på karmen på insidan så att den ansluter fint mot fodret där.
 
E Eld skrev:
Jag skulle helst flyttat ut hela fönstret och sedan salat på karmen på insidan så att den ansluter fint mot fodret där.
Ja har tänkt så också. Men då ligger karmen endast mot regelverket med 35 mm. Räcker det?
 
C cobrarax skrev:
Ja har tänkt så också. Men då ligger karmen endast mot regelverket med 35 mm. Räcker det?
Det är ju bara fönstret som ska hållas fast. Det har ju ingen annan bärande funktion så jag skulle säga att det räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.