Jag vill måla innerväggarna på en lekstuga. Väggarna består idag av obehandlad furupanel. Jag skulle vilja ha lasyrliknande resultat (ungefär som på denna bild). När jag tittar på lasyrfärg för inomhusbruk hittar jag bara väldigt dyra alternativ. Går det inte att späda ut någon sorts (billig) väggfärg för att få ett mer transparent resultat? Funkar det med en färg som har vatten som lösningsmedel? Det är som sagt en lekstuga så det behöver inte bli perfekt på något vis.
 
Bump 1 av 1
 
KristinaRT
Varför inte bara måla med lasyr för utomhusbruk? Det är ju inte som att det är inomhusklimat i en lekstuga utomhus…
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Köp billig klarlack och slå i lite vitt pigment/färg annars.
 
Jag köpte den billigaste färgen på Byggmax och det var som att stryka på mjölk på brädorna ungefär...
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Varför inte bara måla med lasyr för utomhusbruk? Det är ju inte som att det är inomhusklimat i en lekstuga utomhus…
Finns det inte risk att jag förgiftar mina barn? De kommer att övernatta i stugan under sommartid.
 
C
useless useless skrev:
Jag köpte den billigaste färgen på Byggmax och det var som att stryka på mjölk på brädorna ungefär...
Inte så dum idé faktiskt. Billig färg brukar i princip motsvara lasyr.
 
K krumbukt skrev:
Finns det inte risk att jag förgiftar mina barn? De kommer att övernatta i stugan under sommartid.
Om du är orolig kan du låta det vara omålat
 
KristinaRT
K krumbukt skrev:
Finns det inte risk att jag förgiftar mina barn? De kommer att övernatta i stugan under sommartid.
De ska väl inte äta eller slicka på väggarna?
Så länge färgen är torr och lekstugan utvädrad. Det är ju inte så att utefärger är gift.
 
Använd vattenbaserad färg.
 
Ta vanlig vattenbaserad olja för trallgolv o häll i lite vattenbaserad vit färg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.