Ni som har vit vägg bakom kamin. Är det opraktiskt? Hur stor risk är det att sot "dammar" och missfärgar?
 
Totte_S
Du tänker på att man i några 100 år haft vitmålade spiskåpor kring öppna eldstäder va? ;-)
Jag menar, tycker du att det är vitt det skall vara så är det vitt du ska ha. Om ytan är målad så är det enkelt att måla om den efter några år.
Jag har vitmålad murstock ovan en vedspis, precis brevid elspisen vi lagar mat på. Ja, visst hamnar det lite smuts och fett där, men den smuts som kommer från vedspisen är marginell. Se till att måla med en färgtyp som tål att torkas av med en fuktad trasa så är det inga större problem, om du inte är kliniskt petnoga.
 
Vill du ha ett utseende som påminner om putsad yta kan du använda t.ex. Nordsjö Sandtex. Den har vi använt bakom vår kakelugn, och det ger intrycket av att den står mot en murstock. Den är försås inte lätt att torka ren, men man kommer ju åt att måla om om man vill och det är ingen stor yta. Nu har vi bara bott i huset ett år, men än så länge ser det "nymålat" ut.
 
Funderingen är om vi ska måla en "pelare" i avvikande färg bakom kaminen.
Resten av rummet är vitt så vi tänker oss ljusgrått eller mörkgrått bakom - i avtorkningsbar färg. Vad säger ni?
 
Hemmakatten
Jag skulle måla vitt om det inte är så att du vill att pelaren skall framhävas. Problemet med damm och sot är överdrivet. Hade tidigare öppen spis vid vitmålad vägg, gick alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.