Full fart i renoveringen av vårt nya hus ifrån det glada 70talet.

Håller på med källar delen. Det satt träreglar mot väggen isolering plast och sen panel.

Och just gjort klart första rummet där jag rivit bort reglar och isolering. Skrapat bort all gammal färg (svärfar sa det var plast färg som måste bort) sen har jag lagt på ny fiberputs och putsat in fibernät. Sista steget är att måla med silikatfärg som andas .

Nu till min fråga. Jobbet jag la ner bestod av 50% skrapa bort gammal färg med färg skrapa/kniv. Försökte med vinkelslip och diamant Klinga men det bara smälte fast på klingan.

Och den ena väggen som inte var mot fasaden var det någon typ av struktur spakel (se bild) som jag skrapade bort med en spakel spade och stämjärn.

Det måste finnas något snabbare/enklare sätt?

På Krauta fick jag bara tips om någon färg lösningsmedel som luktade ush och knappast gjorde någon skillnad.

Håller tummarna för att det finns någon renoverings guru här inne eller någon som gjort liknande som kan ge lite tips :)
 
  • Renoveringsarbete i källarrum med orange vägg där färg har skrapats bort och reglar avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad källarvägg med nyligen pålagd fiberputs och synligt fibernät i strukturmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova Rivskiva/PCD-Cup/Skiva med Hårdmetalltänder på vinkelslipen. På väggarna i källaren där putsen var 100%frisk fungerade diamantskivan bättre för mig, men på väggen där putsen var lite fuktskadad och mjuk så var rivskivan sjukt mycket snabbare.
PCD_CUP_WHEEL-1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.