Hejsan...

Har en liten fråga ang ett bygglov "ändrat nyttjande" från ett gammalt stall som skall bli min frus silversmedja/butik... att detta kräver bygglov är klart, vilket är inskickat till kommunen sen en tid tillbaka...

Min fråga är vad för typ av arbete jag kan påbörja innan bygglovet är klart, tex omputsning av innerväggar, rivning av en ickebärande innervägg, brandskydda taket klass REI60 osv...

enligt mig söker jag endast bygglovet för ändrat nyttjande, inte för en omstrukturering av väggar och allmänn renovering/brandskydd....

funderingar?!?!
 
Fattar jag dig rätt om jag formulerar om din fråga så här? "Kan man bygga om sitt stall till butik om man INTE använder lokalen innan bygglovet är beviljat?"

Javisst! Men det kan vara smart att vänta med byggjobb tills du vet exakt vad bygglovet föreskriver. Annars kan du tvingas göra om en massa jobb, helt i onödan.

Exempelvis måste du göra lokalen tillgänglig för handikappade anställda och kunder. Reglerna för nödutgångar och brandsäkerhet är också ganska krångliga.
 
Så skulle man kunna säga, men det handlar egentligen mest att vinna lite tid inför vintern då stallet även skall värmas upp, vilket kräver isolering och ny garageport (garaget ligger vägg i vägg i samma byggnad) och skall jag sätta upp garageporten så måste jag fixa taket innan osv...

Det är just pga att jag inte vet vilka krav de kommer att ställa, som jag drämmer till med REI 60 brandtåligt tak (kostar så pass lite extra och brandskydd är ju dumt att snåla med)

Finns det något man måste tänka på när man sätter brandsäkert gips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.