Hej. Nu när jag packar upp i nya bostaden från gamla Torpet så har plötsligt hemmet invaderats av små svarta runda kryp som med min mobil 10 ggr förstoring ser lite pälsiga ut.
De är överallt. Kryper på kroppen, mycket obehagligt. Någon som känner igen? Kö till Anticimex. . Verkar som uppackningen av kassar med böcker och lådor dragit igång det.
Men denna varma bostad ligger i direkt anslutning till ett stort äppelträd precis utanför. Ser alltså ut som svarta prickar men verkar vara rödbruna med päls. Har kollat växterna men verkar inte vara angrepp på dem. Tänker att om dessa fanns i bostaden så är det konstigt om de inte märktes då jag flyttade in!

Någon som vet? Och går det bli av med dem själv? Ett litet rödbrunt, pälsigt kryp förstorat på en blå yta, misstänkt för att vara en skadedjursinvasion i bostad
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det går inte att se på bilden, ta en skarpare bild (fokusera på djuret, inte på bakgrunden).
 
Här kanske syns bättre...
 
  • Suddig närbild av en brun fläck på en texturerad turkos bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Fortfarande jättesvårt att se vad det är, om det är ett djur ens. Tyvärr.

Jobbar med insekter.
 
Så här ser de ut upp och ner. De är alltså 0.5 mm stora och de bits...
 
Så här
 
  • Fluga fastnad i en sträng på en ljusblå bakgrund med struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nina87a
  • Laddar…
A
Nä, det där är olika djur. Den senare ser ut att kunna vara en liten skogskackerlacka. Den första med stor osäkerhet en bärfis. Ingen av dem är skadedjur utan trivs bättre utomhus. Städa bort dem.
 
  • Gilla
  • Wow
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Nä, det där är olika djur. Den senare ser ut att kunna vara en liten skogskackerlacka. Den första med stor osäkerhet en bärfis. Ingen av dem är skadedjur utan trivs bättre utomhus. Städa bort dem.

Kan det vara så att skogskackerlackor kan blåsa in om man har öppet fönster? De här små svarta runda, som i förstoring ser lite bruna ut med massa hår eller päls runt, kan de alltså vara skogskackerlackor? Det är säkert minst 100 st av dem runtom i lägenheten. De flesta ser du inte med blotta ögat, men du känner när de kryper på huden. Kan de ha blåst in från träden utanför?
 

Bästa svaret

A
Ja, skogskackerlacka finns överallt och kan säkert blåsa in. Men de är inte runda och håriga, ingen av de du har lagt upp är runda och håriga. Och att det skulle vara hundratals gör att jag blir ännu mer osäker på vad det skulle vara såhär års. Det går helt enkelt inte att ge ett rakt svar, det är ju trots allt två olika djur, varav det ena är tveksamt om det är ett djur, som du har lagt upp bilder på och ingen av dem stämmer överens på beskrivningen.

De enda djur som är så pass små, bits och som skulle kunna uppfattas som håriga är trips och kanske loppor. De är dock inte särskilt runda, utan avlånga. Bara trips förekommer i så stora mängder.
 
Jag har en ovanligt stor samling av tovade föremål. Samt en hundpläd som användes för många år sedan av en hund men som är grovt tovad ull. Den har jag med mig som minne från tovningskonstnärinnan. Kollade om det var ovanligt många runda svarta i den då jag slog den på balkongen, men bara en svart rund kom ut.
 
Emma242 skrev:
Ja, skogskackerlacka finns överallt och kan säkert blåsa in. Men de är inte runda och håriga, ingen av de du har lagt upp är runda och håriga. Och att det skulle vara hundratals gör att jag blir ännu mer osäker på vad det skulle vara såhär års. Det går helt enkelt inte att ge ett rakt svar, det är ju trots allt två olika djur, varav det ena är tveksamt om det är ett djur, som du har lagt upp bilder på och ingen av dem stämmer överens på beskrivningen.

De enda djur som är så pass små, bits och som skulle kunna uppfattas som håriga är trips och kanske loppor. De är dock inte särskilt runda, utan avlånga. Bara trips förekommer i så stora mängder.
Går nu på tesen att det är loppor. Kanske inte hundloppor eftersom de inte skulle ha överlevt flera år utan vårddjur utan fågelloppor som I det varma vädret kommit in genom fönstret mot träden som jag haft öppet varje dag sedan jag flyttade in 15e augusti. Fönsterbrädan utanför fönstret är nedsmetad av många små svarta djur. Har bytt lakan flera gånger. Och ska nu dammsuga igen. Har ställt fram en behållare med vinäger för att hålla dem borta. Har klåda i ögon och i alla bett jag fått... Men tack för feedback som ledde fram till detta. Började luska i detta med tron att det var boklöss eftersom det var när jag höll på med detta som dessa bett började.... Tack för att du ledde mig rätt! Mattias
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
C
Coolt, du kanske kan träna upp dem och starta en loppcirkus? :rofl:
 
  • Gilla
Mateo
  • Laddar…
M Mateo skrev:
Så här
Vi har med dessa små håriga kryp. De spinner liksom nya trådar som är lite smalare än ett hårstrå.
 
M Mateo skrev:
Hej. Nu när jag packar upp i nya bostaden från gamla Torpet så har plötsligt hemmet invaderats av små svarta runda kryp som med min mobil 10 ggr förstoring ser lite pälsiga ut.
De är överallt. Kryper på kroppen, mycket obehagligt. Någon som känner igen? Kö till Anticimex. . Verkar som uppackningen av kassar med böcker och lådor dragit igång det.
Men denna varma bostad ligger i direkt anslutning till ett stort äppelträd precis utanför. Ser alltså ut som svarta prickar men verkar vara rödbruna med päls. Har kollat växterna men verkar inte vara angrepp på dem. Tänker att om dessa fanns i bostaden så är det konstigt om de inte märktes då jag flyttade in!

Någon som vet? Och går det bli av med dem själv? [bild]
Hej
Jag också har hittat sådana insekter inomhus
De har skadat mitt hud
Undrar om du har redat på vad är de för insekter ?
 
M Malmana skrev:
Hej
Jag också har hittat sådana insekter inomhus
De har skadat mitt hud
Undrar om du har redat på vad är de för insekter ?
Hej
Det är kanske morjelon. Man får det på grund av PCR Test eller Munskydd.
Det är många som drabbades.
 
  • Haha
  • Gilla
Blodsoppen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.