Hej!

Vi har en korridor på vår tomt med 7 st äppelträd. Nu har jag rensat bort ogräs i rabatterna och funderar på vad jag ska göra med dem. Vad tycker ni?

Odla gräs hela vägen in till stammen?

Minska ner rabatten till kanske 50 cm diameter, och lägga täckbark på?

Annat?

Ps. Det enda jag inte vill är att odla blommor eller liknande, för vi har fullt upp med allt annat som ska skötas i trädgården så vill inte addera något.

Tack på förhand!

Rad av äppelträd i gräsmatta med nyligen rensad jord runt stammen av det närmaste trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äppelträd i gräsmatta med nyligen rensad rabatt runt stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är glad i att göra någon hållbar ogräsfri yta runt trädstammarna.
Markduk i botten, någon form av kant runt som sitter ner i marken en bit så att gräset inte kan växa under och sedan hälla valfri fyllning i ringen med valfritt material, typ täckbark eller sten.

Har man robotklippare är ringar typ dessa bra.
https://wernamodesign.se/produkt/robotring/
 
  • Gilla
erling.andersson
  • Laddar…
Fiberduk och därefter täckbark.

La detta på ca 100 m thujahäck. Fattar inte varför jag tidigare gick och drog ogräs. Livet är för kort för dessa dumheter.
 
BirgitS
Äppelträd som har stått där i några år borde inte ha några problem med att ha gräs hela väggen in till stammen.

Markduk hindrar maskar att röra sig upp och ner i jorden när fuktigheten ändras, hindrar löv från att förmultna, stör det mikrobiologiska livet i jorden etc. varför de inte är lämpliga där det ska växa något. Jorden blir död efter några år och det påverkar det som ska växa.

Plasten börjar dessutom gå sönder så småningom och när man upptäcker det för att det blir ogräs så har man fullt med små plastbitar att ta hand om.
 
  • Gilla
Oldboy och 4 till
  • Laddar…
Stenar ordnade runt trädets bas på gräsmark, fråga om det är kullersten eller smågatsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kullersten eller
Smågatsten? Rund stenläggning med smågatsten runt träd på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Det enklaste och naturligaste är naturligtvis att låta gräsmattan växa runt trädet. Allt annat är att binda ris åt egen rygg.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det enklaste och naturligaste är naturligtvis att låta gräsmattan växa runt trädet. Allt annat är att binda ris åt egen rygg.
Nej det är besvärligt att klippa gräset runt och under trädet.
Jag valde att stensätta för att göra det enklare för mig.
Att det dessutom blev snyggare var en ren bonus.
 
Alla stensättningar behöver rensas från ogräs, förr eller senare. En markduk köper endast några få år sedan kommer ogräset ändå.
Men för all del, lite vighet och krumbuktande brukar behövas när man klipper under fruktträd. :sweat:
 
Oldboy Oldboy skrev:
Alla stensättningar behöver rensas från ogräs, förr eller senare. En markduk köper endast några få år sedan kommer ogräset ändå.
Men för all del, lite vighet och krumbuktande brukar behövas när man klipper under fruktträd. :sweat:
Du har inte förstått varför man har markduk vid anläggning.
 
BirgitS
lunnabo lunnabo skrev:
Du har inte förstått varför man har markduk vid anläggning.
Du har inte tänkt på att om någon inte har förstått något kan det vara bra att förklara?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du har inte tänkt på att om någon inte har förstått något kan det vara bra att förklara?
Jo men i ett pedagogiskt perspektiv så ger det mer när man själv söker efter kunskap.
 
BirgitS
lunnabo lunnabo skrev:
Jo men i ett pedagogiskt perspektiv så ger det mer när man själv söker efter kunskap.
Och jag har ju sett att många vill ha markduk just för att det stoppar ogräs enligt dem. I en fempunktslista på sidan https://jordnaraodling.se/vad-ar-markduk-och-fiberduk-skillnad-och-anvandning/ nämns "stoppar ogräs" i tre av punkterna. Sen är ju markduk döden för maskar och därmed innebär det att det normala ekologiska samspelet under jorden störs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.