Jag har mer och mer halkat in på nätverk i jobbet och sätter bl. a. routers och AP:s hos kunder. Jag har alltid hört av andra att det är bäst med fasta IP-adresser på AP, skrivare och switchar m.m. Varför är det bra i ett "hemmanätverk" egentligen? Mina kunder är till 95% privatpersoner i villor/lägenheter.
Frågan uppstår nu när jag har kommit tillbaka till kunder jag varit hos tidigare som har haft ADSL men nu fått fiber. Om jag hade kört DHCP på accesspunkterna hade de ju bara varit att byta router och åka vidare. Nu måste jag först kolla upp vad accesspunkerna har för IP och logga in och ändra på varje.
Så vad missar man om jag skippar fasta IP-nummer på prylarna eller kan det vara så att man inte missar något alls?
 

Bästa svaret

Det finns egentligen ingen anledning att ha fast IP. Det som måste ha fast IP är din gateway/DNS på LAN sidan. Detta är generellt routern och hemma brukar man använda klass C nät och då brukar routern få 192.168.1.1

Men generellt kan man säga att man vill ha fasta IP på saker man kan vilja/behöva komma åt utan att det finns ett färdigt nät med DHCP, DNS osv. Det brukar vara router och ev switchar.
En del vill sätta AP på fasta IP ifall man skulle vilja komma åt dessa via SSH eller liknande.

Men nej. Kör du routern med ett fast IP och låt resten köra på DHCP.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Som redan är skrivet så vill man ibland veta vilken IP vissa saker har för att kunna logga in i dem utan att då behöva leta reda på IP adressen. Men gissar att i ett nät hos en privatperson som köper in tjänsten så kanske inte det behovet finns. Jag låser i min router vissa adresser typ server och skrivare. Inte för att de hoppar runt en massa men jag gillar att veta var vissa saker är på nätet.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Inget här har fast ip, men allt utom telefoner, iPads och bärbara datorer har alltid samma ip. Det löser jag genom en statisk mappning mellan mac och ip i dhcp servern. Tror att många/de flest som är lite intresserade kör på detta vis.
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
I företagsnätverk så är det bra att sätta fast IP på vissa kritiska pryttlar för att slippa kaos om någon avsiktligt eller oavsiktligt slår upp en egen DHCP-server på nätet.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.