Hej!

Varit och tittat på ett hus med utgångspris 1.195.000:-

Lagt ett skambud på 750.000:- då det på visningen visade sig att säljarna har rökt inne i 40år. Hela huset (130+125m2) är i stort renoveringsbehov (p.g.a gammalt och jäkligt slitet/trasigt). Det enda som eventuellt inte behöver fixas är taket i princip. Huset ligger heller inte i någon storstad utan i en byhåla utanför en pytteliten stad. Husen omkring som sålts och varit i fint skick har landat runt 1.9 miljoner, plus minus ett par hundra tusen.

Snabbfakta:
> Byggt -68
> Mexitegel
> Fjärrvärme
> Kommunalt VA

Anledningen till skambud är ffa rökningen, det stack alltså i ögonen när man var där och allt var klibbigt av tobak/nikotin. Det måste alltså utöver det vi redan visste saneras och allt ytskikt måste bytas ut.

Men är vi dumsnåla? Skulle man lagt högre? Mäklaren har ej återkopplat än och gör kanske inte det heller med det budet ;)
Samtidigt är vi absolut inte villiga att köpa för det priset som det ligger för, men vi kanske är verklighetsfrånvända? Renoveringen av allt som behöver göras kommer kosta över 1 miljon. Tankar från någon opartisk?
 
Ingen kan svara på det. Bara säljaren…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen kan svara på det. Bara säljaren…
Ptja, säljaren lär väl tycka att det är vi som är verklighetsfrånvända medan vi tycker att nästan 1.2 miljoner för ett hus man i princip måste blåsa ut är verklighetsfrånvänt. När det ligger som det gör alltså. Tänkte mer om någon opartisk hade en uppfattning om just det.. huset ligger i smålands mörka skogar, om det säger någon nåt..
 
Det är köparnas marknad nu så ligg lågt och var cool
 
Om det är rätt hus jag hittat så har inte säljarna valt att publicera ert bud på Hemnet. Det är inget gott tecken för er del.

Huset är lite speciellt, så vill ni verkligen ha ett hus av den kalibern blir det nog till att slanta upp mera.
 
Lite roligt ritat av mäklaren, fattas ju öppningar in i flera rum. Men otroligt märklig toalösning, ett genomgångsrum med toalett in till badrummet?

Jag såg ingenting som såg akut ut att fixa, allt såg helt levnadsdugligt ut. Däremot förstår jag att man vill ha bort heltäckningsmattor och annat som lukten kan ha satt sig i. Vad var det för akuta saker ni måste fixa tycker ni?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om det är rätt hus jag hittat så har inte säljarna valt att publicera ert bud på Hemnet. Det är inget gott tecken för er del.

Huset är lite speciellt, så vill ni verkligen ha ett hus av den kalibern blir det nog till att slanta upp mera.

Speciellt på vilket vis tänker du? Byggdes ju rätt många hus i samma stil på 60-talet :) jo vi är villiga att lägga mer än det vi skambudat men inte 1.2. Budet las ikväll så jag tror kanske inte ens säljaren fått det till sig ännu, men räknar nästan med att det inte kommer registreras.. Det går alltså inte att bo i huset som det är nu, svid i ögon efter bara några minuter.. köket håller på rasa ihop, fukt i källaren, fuktskada i innertaket i hallen, skador/hål i badrumsväggar, trädelarna på huset måste bytas ut, ingen kan svara på vart 314m3 vatten/år tar vägen (mätaren stod dock still under tiden vi var där iallafall..), ingen radonmätning är utförd, elen behöver dras om osv osv. Men ja vi får väl se vart det tar vägen helt enkelt.. kan vara vi som är verklighetsfrånvända absolut, man är ju smålänning :D
 
Min syster och svåger köpte ett hus med liknande beskrivning som du har här för 15-20 år sedan.

Alla ytskick som gick att ta bort åkte ut, dvs tapeter, golvmattor, heltäckningsmattor (även i badrummet, yay...) och så vidare.
Sedan skrubbades alla ytor.
Därefter ett lager spärrgrund på alla målade ytor.

Det tog ungefär 2-3 månader innan all tobaks-lukt var borta och det gick att börja bo i huset och om man skulle värdesätta arbetstiden från familj och vänner så känns ert bud inte orimligt.

De hade tre månader dubbelt boende, några containers med rivnings-material, rengöringsmedel, färg och så vidare som extra utgifter. I sig blir det väl inte så stora summor, långt under 100' Men det krävs många mantimmar för att skrubba alla ytor (inklusive tak) i ett hus.

När allt det är klart har ni det övriga renoveringsbehovet kvar, men kan iallafall flytta in i huset.

Men vad som är rätt pris är upp till er och säljaren att bestämma var och en för sig.

Om jämförbara grannhus i bra skick går för 1.9 kan du ju fundera på hur mycket en renovering till den nivån skulle kosta. Med ett bud på 750' har ni ju 1.150' i "marginal" att lägga på renoveringar. Det känns som att man kommer rätt långt på det. Ursprungspriset ger 700'.
Kan ni få huset i "toppskick" för 500' gör ni en bra affär på utgångs-priset, ligger det närmare 1.500' så gör ni en dålig affär även med skambudet.

Vilken siffra som ligger närmast verkligheten har jag svårt att säga något om, men det känns som att det finns stor "risk" att ni blir överbjudna, och då var det inte rätt pris. :)
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Lite roligt ritat av mäklaren, fattas ju öppningar in i flera rum. Men otroligt märklig toalösning, ett genomgångsrum med toalett in till badrummet?

Jag såg ingenting som såg akut ut att fixa, allt såg helt levnadsdugligt ut. Däremot förstår jag att man vill ha bort heltäckningsmattor och annat som lukten kan ha satt sig i. Vad var det för akuta saker ni måste fixa tycker ni?

Bilderna är missvisande, så vi blev också förvånade över hur det såg ut när vi var där. Sanering och alla ytskikt behöver fixas innan inflytt samt köket, kylen höll på rasa ihop när jag öppnade och lika så alla luckor. Ugn och diskmaskin defekta. Ingen fungerande fläkt över spis heller.

Sedan tillkommer ju allt annat såklart. En del var vi beredda på men bilderna ser bättre ut än verkligheten, som ofta men här räknade vi ändå med att det skulle vara slitet men inte riktigt
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Min syster och svåger köpte ett hus med liknande beskrivning som du har här för 15-20 år sedan.

Alla ytskick som gick att ta bort åkte ut, dvs tapeter, golvmattor, heltäckningsmattor (även i badrummet, yay...) och så vidare.
Sedan skrubbades alla ytor.
Därefter ett lager spärrgrund på alla målade ytor.

Det tog ungefär 2-3 månader innan all tobaks-lukt var borta och det gick att börja bo i huset och om man skulle värdesätta arbetstiden från familj och vänner så känns ert bud inte orimligt.

De hade tre månader dubbelt boende, några containers med rivnings-material, rengöringsmedel, färg och så vidare som extra utgifter. I sig blir det väl inte så stora summor, långt under 100' Men det krävs många mantimmar för att skrubba alla ytor (inklusive tak) i ett hus.

När allt det är klart har ni det övriga renoveringsbehovet kvar, men kan iallafall flytta in i huset.

Men vad som är rätt pris är upp till er och säljaren att bestämma var och en för sig.

Om jämförbara grannhus i bra skick går för 1.9 kan du ju fundera på hur mycket en renovering till den nivån skulle kosta. Med ett bud på 750' har ni ju 1.150' i "marginal" att lägga på renoveringar. Det känns som att man kommer rätt långt på det. Ursprungspriset ger 700'.
Kan ni få huset i "toppskick" för 500' gör ni en bra affär på utgångs-priset, ligger det närmare 1.500' så gör ni en dålig affär även med skambudet.

Vilken siffra som ligger närmast verkligheten har jag svårt att säga något om, men det känns som att det finns stor "risk" att ni blir överbjudna, och då var det inte rätt pris. :)

Tack! Precis så vi tänker, allt slit och svett som kommer krävas tycker vi är viktigt att beakta när vi budar - sen såklart upp till säljaren att godkänna eller ej. Men då tänker fler ungefär som vi iallafall.. :)
 
Avvakta svar från mäklaren/säljaren helt enkelt. Sist vi köpte hus budade jag i princip med säljaren. (Jag var enda budgivare och började lågt).
Sen finns många hus just nu som budas högt i första omgången och sen går ut bland tidigare intressenter i smyg, då den första affären sprack. (De tre senaste sommarstugorna jag tittade på..)
 
  • Gilla
Majik och 1 till
  • Laddar…
M Majik skrev:
Tack! Precis så vi tänker, allt slit och svett som kommer krävas tycker vi är viktigt att beakta när vi budar - sen såklart upp till säljaren att godkänna eller ej. Men då tänker fler ungefär som vi iallafall.. :)
Ja, sedan får man ju själv fundera över hur mycket man värderar slit och svett.
Dock måste jag säga efter att ha sett beskrivningen av hus och bilder att ni borde komma rätt långt på några hundra tusen i materialkostnad, inklusive nya vitvaror.

Dock känns uppvärmningskostnaden spontant något hög för 1 person i hushållet.
Men om det är som min mor, som också röker och anser att allt under 24 grader är iskallt så kan det ju finnas en förklaring. :)
 
  • Gilla
Majik och 1 till
  • Laddar…
Sitt bara lugnt i båten. Säljaren kommer ge svar på tal. När vi sålde så fick vid bud på ca 1mkr mindre än vad mäklaren "lovat" att vi skulle få, 500tkr under accept. När jag fick budet så sa jag direkt var smärtgränsen låg, köparen gav bud enligt smärtgränsen och affären var klar. Köpet av mitt nuvarande gick till på precis samma sätt. Det är köparens marknad, men det är fortfarande säljaren som väljer när man viker sig.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.