Jag har nyligen flyttat till en lägenhet där jag har upplevt att inomhusluften har varit fuktig. Ofta känns säng och soffa fuktiga, kläder torkar inte, böcker krullar sig. Jag fick rådet här att börja med att köpa en hygrometer, vilket jag gjorde. Jag vet inte hur pålitliga de jag köpte är, men de första två dygnen visade de på över 70% RF i samtliga rum i lägenheten. Därefter har de varierat mellan 50-60% RF. Tycker att luften inomhus fortfarande känns klibbig, men det är också väldigt kvavt inomhus och känns dåligt ventilerat.
Jag köpte en luftavfuktare som inte använts än då luftfuktigheten inomhus sedan igår har legat på runt 50%. Funderar på om jag är i behov av den, eller om det är normalt att periodvis ha hög luftfuktighet inomhus på sommaren?
Kan man ha runt 70% inomhus vissa dagar? Tyder det på att något är fel i bostaden, ventilation eller liknande? Behöver man en luftavfuktare i det läget eller är det ett onödigt inköp om det inte är konstant?

Jag torkar kläder inomhus och undrar om det kan vara bra att ha av den anledningen även vintertid eller om det är överflödigt.

Jag funderar också på om luftrenare hjälper till med känslan av att inomhusluften är kvav/instängd?
Är detta också ett vanligt problem sommartid om man inte vädrar tillräckligt eller är det sannolikt problem med ventilationen?

Jag har inte haft samma problem i tidigare boenden. Jag bor i ett sk passivhus som ska vara både välisolerat och välventilerat men jag upplever det inte så. Vet inte om det bara är att vänta ut värmeböljan eller om avfuktare, luftrenare , AC eller liknande kan hjälpa min känsla av att vi har usel inomhusluft. Tacksam för svar om någon tror sig veta
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Torka kläder inomhus utan avfuktare i ett hus som är väldigt tätt låter som en...mindre bra...idé.
Sluta med det så blir det nog väsentligt mycket bättre. Tycker det snabbt blir illa själv när jag lagt upp tvätten på "tork" efter att den varit i torktumlaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kan du inte torka utomhus, balkong ? Just nu har vi den fuktigaste perioden på året
 
S stugan_i_skogen skrev:
Torka kläder inomhus utan avfuktare i ett hus som är väldigt tätt låter som en...mindre bra...idé.
Sluta med det så blir det nog väsentligt mycket bättre. Tycker det snabbt blir illa själv när jag lagt upp tvätten på "tork" efter att den varit i torktumlaren.
Det låter väldigt rimligt när du skriver det när luftfuktigheten var som högst hade jag inte haft kläder på tork på några dagar dock. Men avfuktaren bör jag nog iallafall behålla då
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du inte torka utomhus, balkong ? Just nu har vi den fuktigaste perioden på året
Tyvärr så kan jag inte det, försöker torktumla så mycket jag kan men det avger väl också fukt naturligtvis. När luftfuktigheten uppmättes som högst hade jag dock inte haft kläder på tork på ett par dagar
 
Det går över, fjöl av bara ;)
 
  • Gilla
Angelica583
  • Laddar…
BirgitS
A Angelica583 skrev:
Jag torkar kläder inomhus och undrar om det kan vara bra att ha av den anledningen även vintertid eller om det är överflödigt.
Vintertid kommer du troligen ha kring 30 % luftfuktighet och kläder torkar då bra utan avfuktare.

Nu vet jag ju inte var du bor men häromkring var det ju väldigt fuktigt ute för ett tag sen och då blir det fuktigare inne också. Även om jag inte hade 70 % inne så var det över 60 % och det samtidigt som det var väldigt varmt så då kändes allt, inkl. jag själv, fuktigt.

När det gäller ventilationen så kan det ju vara ett sätt att lära känna grannarna lite. Fråga dem hur luften är hos dem, eftersom du upplever problem, när du stöter ihop med någon i hissen eller liknande.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vintertid kommer du troligen ha kring 30 % luftfuktighet och kläder torkar då bra utan avfuktare.

Nu vet jag ju inte var du bor men häromkring var det ju väldigt fuktigt ute för ett tag sen och då blir det fuktigare inne också. Även om jag inte hade 70 % inne så var det över 60 % och det samtidigt som det var väldigt varmt så då kändes allt, inkl. jag själv, fuktigt.

När det gäller ventilationen så kan det ju vara ett sätt att lära känna grannarna lite. Fråga dem hur luften är hos dem, eftersom du upplever problem, när du stöter ihop med någon i hissen eller liknande.
Tack för svar! Jag tänker det också, på vintern brukar det ju även hjälpa till med torr inomhusluft att ha kläder på tork. Funderar ändå på om jag ska ha en mindre avfuktare i badrum så kläder kan torka där utan att det blir för fuktigt, men då kanske det räcker med en mindre. Har köpt en större variant som troligtvis inte behövs om man bara vill avfukta en mindre yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.