Hej,

Radhus, två plan. Inkommande fiber och router på nedervåning. Använder endast wifi, vi kollar på tv via apple tv och använder mobilerna. Dottern använder sin padda lite. Grabben har ett ps4 och en gamingdator en våning upp. När han är i farten laggar youtube på dotters ipad.

Finns det något sätt att dedikera/begränsa bandbredden så att vi andra inte blir bortkopplade från omvärlden när han är i farten?

Och, när vi ändå är i farten. Lite spärrar för vuxet innehåll, hur löser man sånt lättast?
 
Vad har du för hastighet på fiberanslutningen?
Spärrar för innehåll är nästan omöjligt med rimliga medel.
 
A AndersS skrev:
Vad har du för hastighet på fiberanslutningen?
Spärrar för innehåll är nästan omöjligt.
Bahnhofs 100/100 mbit. Men uppnår det aldrig misstänker jag, för då hade vi väl aldrig haft det här problemet.
 
Det finns väl många routrar där man kan lägga in spärrar för vissa nyckelord i URL men det är nog i praktiken ett ganska trubbigt verktyg.
 
E Erik-Persson skrev:
Bahnhofs 100/100 mbit. Men uppnår det aldrig misstänker jag, för då hade vi väl aldrig haft det här problemet.
Då är det nog ditt nätverk/router som är den svaga länken. Hur ser nätverket ut?
 
Enklast är att uppgradera till högre hastighet.
Hans PS4 är väl kabel och dottern trådlöst.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns väl många routrar där man kan lägga in spärrar för vissa nyckelord i URL men det är nog i praktiken ett ganska trubbigt verktyg.
Inget enkelt om du inte har djupare kunskap och vill lägga mycket tid, och går ganska enkelt att kringå.
 
A AndersS skrev:
Enklast är att uppgradera till högre hastighet.
Hans PS4 är väl kabel och dottern trådlöst.
Nej som jag skrev, allt är via wifi.
 
Jag som använder Asus kan tydligen använda Adaptiv QoS (Quality of Service) där jag kan begränsa bandbredden för vissa enheter.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Då är det nog ditt nätverk/router som är den svaga länken. Hur ser nätverket ut?
Fiber och från omvandlaren in i en D-Link DWR-116. Trähus, 125 kvadrat fördelat på två plan. Ingen betong som stör.
 
E Erik-Persson skrev:
Bahnhofs 100/100 mbit. Men uppnår det aldrig misstänker jag, för då hade vi väl aldrig haft det här problemet.
Varför skulle ni inte kunna få 100mbit/s nedströms, det är ju idag en mycket låg hastighet. Får ni inte det är der ett fel på er anslutning. Och spelar sonen online spel får även han nytta av högre hastighet. Men kolla med Bredbandskollen vad ni får.
 
Då är det säkert er wifi som är största problemet. Men bara att kolla från era utrustningar vad ni får, börja med dotterns.
 
A AndersS skrev:
Varför skulle ni inte kunna få 100mbit/s nedströms, det är ju idag en mycket låg hastighet. Får ni inte det är der ett fel på er anslutning. Och spelar sonen online spel får även han nytta av högre hastighet. Men kolla med Bredbandskollen vad ni får.
I detta nu får jag 45,99 mbit/s ner och 38,25 mbit/s upp.
 
E Erik-Persson skrev:
I detta nu får jag 45,99 mbit/s ner och 38,25 mbit/s upp.
Då får du några frågor:
* Först och främst är frågan om någon annan använder nätverket samtidigt.
* Står du vid routern eller långt ifrån den?
* Vad har du för signalstyrka där du står?
* Vad har du för router?
 
Så kolla vad er wifi ger på olika platser och sedan är 100Mbit/s miniminivå för en familj med två barn där en spelar.
Jag skulle inte lägga pengar och tid på att optimera 100Mbit/s utan uppgradera om det är flaskhalsen, däremot wifi kan det vara värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.