Har en 430X som börjat bete sig och kör några gånger i veckan rätt över begränsningsslingan för att sedan stanna där och meddela att den är utanför slingan. Någon som har en teori vad detta kan bero på?
 
  • Robotgräsklippare har kört utanför begränsningsslingan och fastnat under ett staket i gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju snällt av den att berätta att den rymt..

Händer det på slumpartade ställen?
Har egentligen ingen aning men kan det vara för svag ström i kabeln så den inte känner av den?
Fast den verkar ju känna att den passerat..
 
Olika ställen…
 
Har du några angränsande robotklippare eller någon radio-mast i närheten? Tänker om det är någon interferens så inte klipparen detekterar området korrekt. Kan det vara dålig kontakt till slingan i laddstationen? Vad mäter du för resistans på slingan? Men tycker ju min klippare stannar omedelbart om den inte känner att den faktiskt är inom slingan, så dålig kontakt eller dålig slinga borde inte ge dina problem, mer tvärt om att den tror sig vara inom området när den inte är det...

Visar den direkt att den är rätt när du tar in den inom området? I så fall kunde du ju testa är behålla den där den rymt och kolla om den stundtals tror sig vara inom området då. Men tror i alla fall jag på min av annat märke måste kvittera larmet innan den visar sig vara rätt, då blir det ju svårt att testa om det förekommer störningar.
 
Min gör liknande ibland, då brukar det framför allt vara att det sitter fast ett lager med gräsklipp som behöver pillas bort.
 
Grannen har en Automower med. Skall börja rengöra den från gräs för det satt en hel del så ser vi vart det tar vägen.
Återkommer.
 
Rengjorde gräsklipparen från gammalt gräs och sen har den slutat bete sig. Tackar så länge för tips och ideer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.