Hejsan!

Vi är mitt uppe i att rita vårt eget hus, och jag skulle hemskt gärna ta input på vår nuvarande planlösning för ett enplanshus. Jag bifogar planlösningen som en PDF, samt en bild på hur det skulle se ut framifrån (från vägen).
Ni får gärna kommentera vad som helst, att tvättstugan är avlång, jobbigt med garaget så långt ifrån entrén med mera med mera. Alla kommentarer är uppskattade.

Det är ca 250m^2.
 
  • 3D-visualisering av enplanshus med modern design, framsida med entré och garage, mot vattenlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
När det gäller tvättstugan reagerar jag mest på att det verkar väldigt stor. Jag vet inte vad du har tänkt att fylla den med förutom tvätt, tork, ho, städskåp, alltså 4 x 60 cm.

I stället verkar Teknik litet med tanke på att det inte är mycket av ytan som går att använda samt att det är trångt att byta ut värmepumpen där. Skippa dörren med dess vägg.

Gör hallen större så att den rymmer mer (hörnet går inte att använda) och ta den ytan från tvättstugan i stället så att det blir en rak vägg från ytterväggen till köket som har två dörrar.

Menar du skafferi när du har skrivit matkällare?
Det senare är ett kallt rum.

Det går att göra badrum som är 4 kvm tillgänglighetsanpassade men då måste dörren vara på mitten ungefär.

Undvik två fönster i barnsovrum för de blir bara svårmöblerade. Man vill inte vara tvungen att flytta sängen när man ska tvätta fönster. Barnsovrum bör också vara så lika varann som möjligt.

Dörren till stora sovrummet är felhängd.

Svart fasad gör hus ändå varmare på somrarna.
Är det tänkt att finnas något förråd på tomten för gräsklippare och annat till trädgården samt uteleksaker, cyklar etc?
Eller hur mycket sånt får plats i garaget?
Där behövs väl även förvaring av färg, verktyg etc. samt en arbetsbänk.
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Personligen tycker jag att sex dörrar går åt fel håll, att sovrummet i högra hörnet har ett fönster för mycket, att spel/lek-rummet skulle kunna ha två smala fönster till mitt emot korridoren till sovrummen (mörkt hörn) och möjligheten att avskärmas från köket, att klädförrådet i "master" känns för smal och att jag hade nog förväntat mig en gästtoalett i anslutningen till en något mer grandios hall i ett så stort hus med den entrédörren.

Jag hade flyttat dörren till "master" och inte centrerat eldstaden för att kunna placera sofforna mot baksidan av huset med lite mer plats för dom än nu.
Förslagsvis för att få en mer privat känsla på framsidan hade jag satt en spaljé ut från garageväggen som bildar en halvt öppen innegård.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Planritning av ett hus med markerade områden och kommentarer angående rummens layout och användbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är några av mina tankar till att börja med:
• ringar i kök - outnyttjade kvadratmeter
• matkällare (skafferi snarare?) - antar det är tänkt till sällanvaror, annars ligger det för långt från köket
• kök är väldigt stort men går inte att bedöma hur lättarbetat det är om funktioner inte är inritade
• sofforna i vardagsrummet är ganska små och inbjuder inte direkt till gäster om man vill ha det, kanske behöver dessa ytor ses över så de kan nyttjas bättre
• entré - hur är förvaringen i hörnan tänkt att nyttjas?
• tvättstugan är väldigt långsmal vilket kan göra den lite svårarbetad, bra om du ritar in de funktioner du vill ha (tvättmaskin etc) så flödet går att bedöma
• ett antal dörrar hade jag bytt håll på
• master bedroom är förhållandevis trångt i jämförelse med husets storlek
• walk in closet blir väldigt trångt med den smala gången om man ska kunna få en bra överblick över kläderna
• badrum - fönstret behöver flyttas så det inte är innanför duschväggarna
• litet badrum - inredning saknas
• är inredningen proportionerlig mot övriga mått? Känns som det inte riktigt stämmer överallt… t.ex. ser sängar och skrivbord i små rummen väldigt stora ut jämfört med soffor
• tomtritning saknas och det framgår inte väderstreck någonstans

Generellt har jag väldigt svårt för väldigt stora hus där kvadratmeterna bara är utfyllnad istället för att fylla någon funktion, ett så pass stort hus ska inte behöva ett enda utrymme som känns trångt eller svårutnyttjat
 
  • Gilla
SkiFlakes och 1 till
  • Laddar…
Verkar som hela familjen ska passera master bedroom för att duscha, inte premium enligt mig.
Sen skulle jag nog förvänta mig att kunna gå direkt från garaget och in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.