Rickard.
I Ironside skrev:
Så det medför inga förhöjda risker att fukt fastnar mellan plywood och underlagsduk?
Enda risken att fukt kommer dit är uppifrån och det får vi väl alla hoppas att dom som utför jobbet lyckas undvika. En fuktig vind kommer aldrig ventileras genom plywood och definitivt inte genom plywood och en diffusionsöppen duk så det enda som händer är att du får betala extra för ett sämre undertak.

Med det sagt är det ju inte så att tak med bara kondensväv inte fungerar så vill man så går det också men den bör inte ligga direkt på plywooden.
 
Tomture61
S saltet skrev:
Vid duk så ska bärläkten vars 2x4 tum så kan du sedan använda dom för att skruva solpaneler i. Så har kompisen byggt med solceller. Fungerar utmärkt. Behövs ingen ströläkt
Knepigt , mitt hus byggt 2008 med vaxad papp mellan takstolar har 45 x 70 läkt . 1200 mellan takstolar
Supervirke iofs . Troligen C24 .
45 x 95 är att ta i å det grövsta .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Knepigt , mitt hus byggt 2008 med vaxad papp mellan takstolar har 45 x 70 läkt .
Supervirke iofs . Troligen C24 .
45 x 95 är att ta i å det grövsta .
45x45 har jag på både hus och garage, helt enligt rekommendation vid 900cc
 
Rickard.
Olika dimensioner för olika snözoner och olika takmaterial. I Sverige är 45x70 standard vilket jag tror dom flesta takläggare är glada över, 45x45 är ingen jättekul dimension att jobba med. 45x95 används dock inte sällan under vissa plåttak i Norrland med högre cc-mått, aldrig sett eller hört talas om 45x95 under pannor.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Diffusionsöppet underlag är inget som behövs här eller ens rekommenderas. När vi pratar om duk ska det vara en underlagsduk av bitumen(asfalt) som är rekomenderad att ligga direkt mot trä. Kondensväv och många av dom diffusionsöppna rekommenderas bara frihängande av bra anledningar.
Dom flesta dukar ska väl gå att lägga mot trä, nackdelen är väl att dom inte tätar så bra mot spikgenomföringar som motsvarande bitumen som mer klistrar sig mot spiken.
 
Rickard.
P pappel skrev:
Dom flesta dukar ska väl gå att lägga mot trä, nackdelen är väl att dom inte tätar så bra mot spikgenomföringar som motsvarande bitumen som mer klistrar sig mot spiken.
Givetvis går det men om det rekommenderas av tillverka och/eller AMA hus eller annan är annan sak.

Enkelt att kolla upp för den intresserade men jag har fått en riktigt bra förklaring varför en stor svensk tillverkare inte rekommenderar annat än bitumenprodukter direkt mot trä och det är dom inte ensamma om trots att det uppenbart finns en viss övertro i diffusionsöppna material så dom kanske missar försäljningar pga det.
 
Redigerat:
En aspekt är att utan trävirke, dvs endast duk eller oljeboard, så försämras ljuddämpningen avsevärt. Med plåttak blir det ett herrejäv...ars oväsen varje gång det regnar. Inte alls samma problem med betong- eller tegelpannor, men att alla (o)ljud utifrån kommer att höras bättre är garanterat.

Det vettigaste måste ju vara att behålla plywooden. Ett alt för t ex duk kan kanske vara att läkta upp med ströläkt cc 30/45/60 cm så att duken kommer upp från plywooden. Har man ett okomplicerat tak utan kupor och andra genomföringar så kan oljeboard vara ett alt till duk.Inte minst att lägga lite uppläktat på plywooden.
 
Kolla upp takfotsvetilationen jag har fått trä ned ribbor invändigt för skivorna hadde gått ihop på några ställen lätt jobb
 
I Ironside skrev:
Hej,


Vi har ett 1-plans villa med inredd källare från 1970 där det börjar bli dags att byta tak. Nuvarande konstruktion är betongplattor direkt på plywood utan takpapp vilket fungerat väl. Taket är totalt 170 m2 och har medellutning.

[media] [media][media] [media] [media]

Vi var på gång att byta tak för 4 år sen men då gick det i lås, dock fick vi in offerter och då låg priset på 150 000 - 200 000 kr inkl. byta av plywood till råspont. De offerter vi fått in nu börjar också på 150 000 kr men då har man valt underlagsduk som man hänger mellan takstolarna i stället för råspont och takpapp. Vill man ha det senare är priset 250 000 kr.

Tidigare har vi varit fast beslutna om råspont men det skiljer alltså 100 000 kr, är det värt priset? Värt att tänka på här är att vi troligen kommer sikta på solceller när taket är lagt.

Livslängd på takpapp och duk anges till 30–40 år, de håller säkert något längre. Har man inte regelbunden kontroll av duken så antar jag att det kan uppstå stora skador snabbare på innerkonstruktioner?
Varför byta pannor överhuvudtaget? Tvätta av dom med högtryckstvätt. Om ni prompt ska byta pannor varför röra läkt o plywood, om läkten är dålig byt den och lägg takpapp o ny läkt
 
  • Gilla
onaka och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
De e absolut betongpannor men de har slitets en del sen 1970. Har dock inte behövt byta merän 2 st på 6 år.
De håller väl i hundra år till
 
Rickard. Rickard. skrev:
Diffusionsöppet underlag är inget som behövs här eller ens rekommenderas. När vi pratar om duk ska det vara en underlagsduk av bitumen(asfalt) som är rekomenderad att ligga direkt mot trä. Kondensväv och många av dom diffusionsöppna rekommenderas bara frihängande av bra anledningar.
Vanlig takpapp funkar utmärkt
 
T Taren43 skrev:
I Finland byggs majoriteten av husen med enbart duk mellan takstolar, sen strö- och bärläkt på. Dom pengarna vi sparar på råsponten lägger vi istället på vindgips på väggarna, där den faktiskt gör nytta :cool:
Jag har faktiskt takspån som undertak funkar förträffligt, på ett uthus takpannor direkt på läkten det huset är väl 100 år
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Knepigt , mitt hus byggt 2008 med vaxad papp mellan takstolar har 45 x 70 läkt . 1200 mellan takstolar
Supervirke iofs . Troligen C24 .
45 x 95 är att ta i å det grövsta .
Jag har ett ganska stort uthus där är det 111cm mellan takstolarna och läkten är 25x50 på det är det tegelpannor gamla tunga som attan har hållit iaf 100 år inget innertak och zoon 3.
Konstruktörer i dag skulle få fnatt
 
I
Det företag vi är inne på att välja säger att man inte får lägga något annat än diffusionsöppet duk på plywood. De känner till att många takläggare lägger papp men det får man egentligen inte, garanti ärende kan bli ett problem.

Företaget i fråga planerar låta plywooden bestå och lägga Moniers diveroll prima duk ovanpå samt 45x70 läkt. De säger att plywooden i detta fall inte kommer fylla någon funktion för taket, det spelar ingen roll om det finns hål i den eller inte.

Kan tillägga att detta är ett företag som lägger 100 tal tak om året och är väl renommerade i trakten.

Garantitiden på duken är 30 år men den håller bra mycket längre än så.
 
I
K kortis skrev:
De håller väl i hundra år till
Pannorna är rejält slitna vilket gör att mossa och skit fastnar lätt. Ett av läckagen vi hade berodde på en panna som det blivit hål i mitten, eftersom det satt mossa över hålet så tog det ett tag att hitta pannan som läckte.

Hålet här var täckt av mossa :
Sliten takpanna täckt med mossa och smuts med flera synliga hål, placerad på ljus underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser en reservpanna ut för jämförelse :

Sliten takpanna med mossa bredvid en obrukad, ren reservpanna för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa pratar om att man ska högtryckstvätta tak men enligt experterna så skadar det mer än vad det gör nytta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.