Höll på fundera på om man skulle sätta ett element i källaren vid duschen.. De är lite kallt på vintern just där.. Finns de el element( el olje element man kan sätta såpass nära en dusch så de kan kommer lite vatten på de? Hur ansluter man ett sådant.. Kan man sätta ett 220 v uttag ip 55 bredvid eller drar man kabel från element till dosa som är utom fara för fukt?? hoppas ni hajjar vad jag menar.
 
Jag kana svara ja på den första frågan; det finns speciella våtrumselement. Men om de tål direkt vattenstänk eller hur de kopplas in överlåter jag till någon kunnigare att svara på.
 
De våtrumselement jag stött på är INTE gjorda för att sköljas över. Möjligt att sådana också finns, men det är utanför min vetskap.

Det som normalt är våtrumsspecialiteten är en lägre maxiaml ytterhöljsetempereatur så att man inte skall bränna sig även om man är naken. Tror att det är max 60 grader jämfört med 90 om jag inte minns fel. Mina sådana element skulle inte må så bra av en översköljning av vatten.
 
Köp ett IP44-element! Montera det i zon 2 och se till att anslutningen med termostat och allt hamnar i änden som är längst från duschen.

/Elinstallatör
 
Men Sawsaw, i område 1 räcker det ju med IP44 på "andra bruksföremål" dit en radiator måste höra!?

I område 2 är det ju IP24 som är lägsta kapslingsklass.

Annars har ju LVI en radiator som håller IP65!

Eller har jag fel?
 
Eftersom det ofta förekommer prat om IPklass kanske det skulle vara av intresse att veta vad dom olika beteckningarna betyder
Skydd mot beröring och inträngande föremål

IP0x Inget skydd -
IP1x Skydd mot fasta föremål -
större än 50 mm
IP2x Skydd mot fasta föremål -
större än 12 mm
IP3x Skydd mot fasta föremål -
större än 2,5 mm
IP4x Skydd mot fasta föremål -
större än 1,0 mm
IP5x Skydd mot damm Dammsäker
IP6x Dammtät Dammtät

Skydd mot inträngande vatten

IPx0 Inget skydd Normalutförande -
IPx1 Skydd mot droppande vatten Droppskyddad Œ
IPx2 Skydd mot droppande vatten - -
vid en lutning av 15°
IPx3 Skydd mot strilande vatten Strilsäker Ž
IPx4 Skydd mot överstrilning Sköljtät �
med vatten
IPx5 Skydd mot vattenstrålar Spolsäker ��
IPx6 Skydd mot tung sjö - -
IPx7 Skydd mot inverkan av kort- Vattentät �
varig nedsänkning i vatten
IPx82 Skydd mot långvarig Tryckvattentät � ...m
nedsänkning i vatten

1 x motsvarar en siffra som första resp andra siffra för beteckning a v skydd mot damm etc resp vatten.
2 Fullständig benämning innefattar uppgift om djup under vattenyta t.ex. IPx8...m.
 
sverre skrev:
Men Sawsaw, i område 1 räcker det ju med IP44 på "andra bruksföremål" dit en radiator måste höra!?

I område 2 är det ju IP24 som är lägsta kapslingsklass.

Annars har ju LVI en radiator som håller IP65!

Eller har jag fel?
Nej, du har inte fel, men Hyttmyra skriver att det skulle stänka vatten på elementet där han vill montera det och utan att vara på plats och avgöra det hela med egna ögon så råder jag till ett IP44 som trots allt är tätare än ett IP24.
Vidare skriver han att det är i en källare och att det blir lite kallt där på vintern. Med det utgår jag från att det inte är ett badrum han har där utan kanske en duschkabin och vad den står i för utrymme vet vi ju inte.
 
Sen måste det självklart finnas jordfelsbrytare
 
Sawsaw skrev:
Nej, du har inte fel, men Hyttmyra skriver att det skulle stänka vatten på elementet där han vill montera det och utan att vara på plats och avgöra det hela med egna ögon så råder jag till ett IP44 som trots allt är tätare än ett IP24.
Vidare skriver han att det är i en källare och att det blir lite kallt där på vintern. Med det utgår jag från att det inte är ett badrum han har där utan kanske en duschkabin och vad den står i för utrymme vet vi ju inte.

Du har helt rätt... Eftersom de är kallt i källaren och de kan komma att stänka lite på elementet så vill man ju vara säker.. Men ett ip44 element funkar alltså...
 
Följdfråga:
Anslutningen, vad gäller för den ?
Är det ok att sätta "uttaget" i normalhöjd minst 1.2 m från duschen eller måste även detta uttag vara över 1.5m över golvet ?

/K
 
Fast anslutning i en anslutningsdosa skulle jag förorda, den kan med fördel sitta bakom elementet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.