Efter lite renovering där vi öppnade upp en ny dörröppning fick vi ett antal bitar timmerstock över. Se bild.

Istället för att vara kapa och elda upp tänkte jag göra något med det och en idé är en sorts balansbana åt ungarna. Helt enkelt kapa till stockarna lite, impregnera och gräva ner så en bit sticker upp och går att gå på. En klassiker.

Men! Funkar det att slabba på roslagsmahogny? Ser stockarna ok ut för ändamålet? Bra sätt för att såga till stockarna så de blir lite mer rundade?

Helst vill jag att det håller ca åtta år, men allt bättre än en sommar är väl godtagbart. Så fort det börjar ruttna och blir farligt tar jag bort det, men jag vill ju få hyfsad utdelning på nedlagt arbete.

Tänker också ta två/tre stockar och göra ett urtag så det går att lägga en regel emellan att balansera på.

Alla tankar och idéer välkomnas då jag ser att sommaren rusar på och ju förr desto bättre detta blir löst…
 
  • Närbild av bitar av timmerstockar i olika storlekar staplade mot varandra med synliga årsringar, tänkta för att återanvändas i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Spar dem under tak till något bättre än att gräva ner dem.
Trä blir dessutom slipprigt när det börjar växa mossa....

Du hittar säkert på något bättre om du ger det tid.
 
Att träna balansen är inte fel men då hade jag nog spänt upp en slackline istället och stubbfritt underlag, i varje fall om du vill föra generna vidare på sonens sida. (y)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Spar dem under tak till något bättre än att gräva ner dem.
Trä blir dessutom slipprigt när det börjar växa mossa....

Du hittar säkert på något bättre om du ger det tid.
Men vad i hela friden kan jag hitta på med åtta-tio 70cm långa stockar som legat ett år?

På ett års tid har jag inte hittat något bättre att göra med dom. Och nu måste dom bort. Dessutom, alla dessa lekplatser, dagis mm som har stockar att hoppa på, hur gör då dom?
 
H hydrolift skrev:
Att träna balansen är inte fel men då hade jag nog spänt upp en slackline istället och stubbfritt underlag, i varje fall om du vill föra generna vidare på sonens sida. (y)
Mja, det skall ju inte vara halvmeter upp i luften, snarare 20-30cm över mark.

Slackline blir det om något år eller två! Finns plats för det med.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
U
Gedigna planteringslådor?
Gamla timmerstommar är ofta ganska långsamt vuxet trä och kärnvirke så jag hade absolut sparat en stock för att kunna såga ut bitar och laga saker med. Typ ruttna fönsterkarmar osv.

Ska du göra balansstockar kommer de nog hålla rätt länge om du lägger dem i sand eller mackadam och inte i gräsmattan. Roligare de än att slänga dem.
Jag har samma ”problem” och tänkte spara 2-3 stycken som reservvirke av bra kvalitet och som sagt göra planeteringslådor av resterande.
Stablad av gammalt timmervirke ligger på en mörk vind, perfekt för planteringslådor eller reservvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.