Jag löste problemet genom att köpa ett set med flaskborstar från Clas ohlson. Mellanstorleken passar perfekt att köra in i hålet till trycksensorn inifrån maskinens "avloppsbrunn", fick ut en hel del skit som lagt sig där och nu funkar den igen!(y)
 
  • Gilla
anormen och 2 till
  • Laddar…
Ännu ett tips! Min IKEA enastående tömmer vatten men får fekod 20 och vill inte starta. Testade då att ta en vaskrensare, se bild, sugar upp och ned i filtre inne i maskin. Plocka bort samtliga filter där, fyll på med vatten så att rensaren blir under vatten, se till att det blir så tätt som möjligt, Svart vaskrensare står på ett vitt staket med hus och bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dra upp och ned några gånger. Det funka för mej
 
Noobe Noobe skrev:
Jag löste problemet genom att köpa ett set med flaskborstar från Clas ohlson. Mellanstorleken passar perfekt att köra in i hålet till trycksensorn inifrån maskinens "avloppsbrunn", fick ut en hel del skit som lagt sig där och nu funkar den igen!(y)
Tack och bock! Det funka:)
 
  • Gilla
Noobe och 1 till
  • Laddar…
Hade samma felkod på en ikeamaskinen skinande (elektrolux). Skruvade isär och hittade detta, en varning till alla ägare av denna maskin.
 
  • Bränt kablage från en diskmaskin som hålls i handen, med tecken på överhettning och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
molinperolof och 1 till
  • Laddar…
Ser jäkligt illa ut, Anmäl detta till återförsäljaren eller direkt till tillverkaren, kan rädda liv.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
A
ZMATSJ ZMATSJ skrev:
Hade samma felkod på en ikeamaskinen skinande (elektrolux). Skruvade isär och hittade detta, en varning till alla ägare av denna maskin.
Det där är ju bara ljudisoleringen som smält lite spelar ingen roll,
Det som är mer anmärkningsvärt är att silikon slangen verkar reagerat på mjukgöraren i isoleringsmaterial. Men fabriken har väl gjort en shortcut och skippat silikon varianten. Tror inte att varken electrolux eller fabriken bryr dig om detta
 
  • Gilla
Kniven44 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det där är ju bara ljudisoleringen som smält lite spelar ingen roll,
Det som är mer anmärkningsvärt är att silikon slangen verkar reagerat på mjukgöraren i isoleringsmaterial. Men fabriken har väl gjort en shortcut och skippat silikon varianten. Tror inte att varken electrolux eller fabriken bryr dig om detta
Stämmer som du säger, vid en första anblick ser det ut som att hela slangen smält vilket gjorde mig lite förskräckt. Men hälde kokande vatten på slangen och torkade rent, då såg det lite bättre ut.
 
  • Transparent slang med färgade missfärgningar som ser ut att ha smält, hållen i en hand mot en mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kniven44 och 2 till
  • Laddar…
A
ZMATSJ ZMATSJ skrev:
Stämmer som du säger, vid en första anblick ser det ut som att hela slangen smält vilket gjorde mig lite förskräckt. Men hälde kokande vatten på slangen och torkade rent, då såg det lite bättre ut.
Jag undrar nog mest varför du tagit bort denna delen av nivåkontrollen
 
Noobe Noobe skrev:
Jag löste problemet genom att köpa ett set med flaskborstar från Clas ohlson. Mellanstorleken passar perfekt att köra in i hålet till trycksensorn inifrån maskinens "avloppsbrunn", fick ut en hel del skit som lagt sig där och nu funkar den igen!(y)
Tack för detta!
Åkte och köpte samma borste och det gjorde susen.
 
Tack för tipsen om att rensa med en liten flaskborste.
Körde i hålet i brunnen och fick ut en hårboll!? Efter det så funkade diskmaskinen bra.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
W Wip3 skrev:
Tack för tipsen om att rensa med en liten flaskborste.
Körde i hålet i brunnen och fick ut en hårboll!? Efter det så funkade diskmaskinen bra.
husdjur som sköter fördisken?
 
electroluxaren skrev:
husdjur som sköter fördisken?
Vet inte om jag ska kalla resten av familjemedlemmarna för husdjur :D

Jag av genetiska skäl är inte skyldig till hårbollen ;)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Säg den glädje som varar…

Jag fick tillbaka felkod i20 och efter en hel del letande så hittade jag på hur jag kunde ta bort avloppspumpen utan att ta ut diskmaskinen.

Då upptäckte jag att ett blad på impellern var borta!? Samt att det satt fast en gummisnodd och lite hår runt axeln, tog bort det och monterade dit pumpen igen och startade ett program igen och fick då i50 som felkod…

Läste på lite och såg ett tips om att fylla på vatten i brunnen och då startade det som det skulle.

Men av någon anledning så la jag mig på golvet för att lyssna och se hur pumpen gick och kunde se att det droppade vatten från en slang kopplad till brunnen, kände efter lite försiktigt på slangen så droppade det mer. Så jag antar när jag demonterade pumpen så sprack slangen eller något?

Så frågan här är ju, är det enkelt att byta slang och värt att byta ut pumpen på en snart 8 år gammal diskmaskin?
 
A
W Wip3 skrev:
Säg den glädje som varar…

Jag fick tillbaka felkod i20 och efter en hel del letande så hittade jag på hur jag kunde ta bort avloppspumpen utan att ta ut diskmaskinen.

Då upptäckte jag att ett blad på impellern var borta!? Samt att det satt fast en gummisnodd och lite hår runt axeln, tog bort det och monterade dit pumpen igen och startade ett program igen och fick då i50 som felkod…

Läste på lite och såg ett tips om att fylla på vatten i brunnen och då startade det som det skulle.

Men av någon anledning så la jag mig på golvet för att lyssna och se hur pumpen gick och kunde se att det droppade vatten från en slang kopplad till brunnen, kände efter lite försiktigt på slangen så droppade det mer. Så jag antar när jag demonterade pumpen så sprack slangen eller något?

Så frågan här är ju, är det enkelt att byta slang och värt att byta ut pumpen på en snart 8 år gammal diskmaskin?
slangen sitter vulkad i något som är dyrare och ev krångligare att byta
om det är den tjocla stumpen mellan pump och brun så är den vulkad i pumpen så det blir ju samma som att byta pumpen för att impellern är gången.
Men troligtvis är det flera slangar som kommer att läcka efter hand då de blir murkna efter 5-år och ruttnar upp.
det är nog dags att släppa taget om denna
 
  • Gilla
Wip3 och 1 till
  • Laddar…
Ja, vi tittar på ny, det började läcka mer i helgen så nu står den i garaget och skäms.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.