Nybörjare här inom Pool-världen. Har köpt en Ovanmarkspool från Jollyroom

https://www.jollyroom.se/fritid-hobby/vattenlek/pooler/pooler/swim-fun-kos-pool-med-pump-350x90

Funderar på själva pumpen/skimmern man får med. Är de verkligen tillräckligt för att rena poolen? Den känns klen

Får inte pumpen(skimmern?) att hålla sig på ytan. Antingen så flyter den upp eller så ligger den helt under ytan. (Gör den ens något nytta under ytan?)

Bör jag komplettera med en pump till? Tar tacksamt emot tips/förslag.

Det finns inga hål för in/ut flöde i poolväggen så kan inte koppla några slangar...
 
  • Ovanmarkspoolpump i blått och vitt med strömkabel, visas på en webbsidesproduktbeskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Knepig lösning. Är också nybörjare och köpte nyligen en 7000liters-pool med sandfilterpump för jag ville ha nåt bättre än standardpumpen för vattenreningens skull.

Skimmerpumpen tar alltså in vatten på ytan och skickar tillbaka på ytan? Vad är det för vattenflöde genom den? Är det bara ett skräpfilter eller en tyg/papp-filterpatron i?
 
M MKarman skrev:
Knepig lösning. Är också nybörjare och köpte nyligen en 7000liters-pool med sandfilterpump för jag ville ha nåt bättre än standardpumpen för vattenreningens skull.

Skimmerpumpen tar alltså in vatten på ytan och skickar tillbaka på ytan? Vad är det för vattenflöde genom den? Är det bara ett skräpfilter eller en tyg/papp-filterpatron i?
Ja precis, den suger in vatten ovanifrån, går igenom ett runt tyg/papp filter och sen ut via botten på skimmern. Men får den inte att "flyta" på toppen riktigt
 
Då bör det vara tillräckligt om du har filter i den, liknande som de enklaste pumparna som levereras med billiga pooler. Sen kan man säkert disskutera hur bra den får runt allt vatten om den tar på ytan. Bra med skimmer dock önskar jag hade det på min, får håva istället.

Den går inte att justera i höjd från kanten? Har du för hög vattennivå i poolen kanske? Aldrig kört med skimmer så kanske bättre att vänta svar från nån mer erfaren :rofl:

Edit: Såg även att den kör 2000l/h. Samma som min sandfilterpump så det är bra.. lite sämre filtrering bara
 
M MKarman skrev:
Då bör det vara tillräckligt om du har filter i den, liknande som de enklaste pumparna som levereras med billiga pooler. Sen kan man säkert disskutera hur bra den får runt allt vatten om den tar på ytan. Bra med skimmer dock önskar jag hade det på min, får håva istället.

Den går inte att justera i höjd från kanten? Har du för hög vattennivå i poolen kanske? Aldrig kört med skimmer så kanske bättre att vänta svar från nån mer erfaren :rofl:

Edit: Såg även att den kör 2000l/h. Samma som min sandfilterpump så det är bra.. lite sämre filtrering bara

Ah se där. Ja men jag kör på med min denna säsong så får jag fundera på något annat nästa säsong (kanske).

Verkar vara rätt så svårt att hitta en vettig pump till en stålväggspool utan in/utlopp. Bara hängande
 
  • Gilla
MKarman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.