2 924 läst · 30 svar
3k läst
30 svar
minikällare till attefallare
Du kan absolut ha rätt i din tolkning, men rubriken tyder inte på det och TS verkar ha svårt att uttrycka sig klart och be om ursäkt när han är oförskämdNötegårdsgubben skrev:
Vad har du för krav på isolering? Skall du följa vad som gäller för nybyggnad så kan även 200mm traditionell trävägg med gips på vara problem. Gällande förslaget du fick på källarkonstruktion är nog rätt bra. Största skillnaden är väl du inte får så mycket tryck mot väggen och framförallt höjden. Då kan du isolera den lilla delen under mark.Lars Roth skrev:
200 trävägg går bra, jag tänker spruta med slutna cellerB larry78 skrev:Vad har du för krav på isolering? Skall du följa vad som gäller för nybyggnad så kan även 200mm traditionell trävägg med gips på vara problem. Gällande förslaget du fick på källarkonstruktion är nog rätt bra. Största skillnaden är väl du inte får så mycket tryck mot väggen och framförallt höjden. Då kan du isolera den lilla delen under mark.
Skulle någon vilja visa med en skiss hur en suterrängvägg kan se ut och om den kan vara så tunn som 200 och ändå tillräckligt isolerande.
skälet till att jag inte vill att den skall vara 300 är ju att jag då förlorar golvyta
Ser min ritning ut som en torpargrund? Usch då måste jag verkligen ha krånglat till det.H Hasse C skrev:
Det har jag verkligen inte tänkt. Jag tänker mig det som ett nersänkt badkar med 200 mm isolerade väggar och 100 mm över markyta som jag sedan kan ställa stommen på
Nej, varför tror du det?Lars Roth skrev:
Gräv ur ordentligt, grusa av, isolera, gjut en platta och mura Leca ett par varv över färdig markyta.
Det hela är ganska enkelt (men lite arbetsamt om man gör det själv för hand) om man sett det göras och/eller har förmåga att ta till sig skriftliga instruktioner och goda råd.
Hela diskussionen har ju spårat ur innan den börjat.
Platta på mark med traditionell markisolering. Ovanpå det Finjas isolerblock Bas.
Utanpå under mark 100 mm pordrän eller isodrän.
Jag skulle inte använda smalare block än 250 mm. Helst 300 mm. Sedan ingen ytterligare isolering utöver dränerade på utsidan. Då får du en stabil, varm och dränerad konstruktion.
Tänk på att bygga så pass högt med lättklinker att du kan avsluta fasadpanelen 200 mm - 300 mm ovanför marken.
Platta på mark med traditionell markisolering. Ovanpå det Finjas isolerblock Bas.
Utanpå under mark 100 mm pordrän eller isodrän.
Jag skulle inte använda smalare block än 250 mm. Helst 300 mm. Sedan ingen ytterligare isolering utöver dränerade på utsidan. Då får du en stabil, varm och dränerad konstruktion.
Tänk på att bygga så pass högt med lättklinker att du kan avsluta fasadpanelen 200 mm - 300 mm ovanför marken.
Jag tror inte att det exakt är en torpargrund men du planerar att bygga ett slutet oisolerat utrymme under mark med en träkonstruktion över. Det bör du undvika. Och dessutom vinner du ju mer höjd invändigt om du gjuter plattan och har golvet på marken.Lars Roth skrev:
Jag funderar själv en hel del på att bygga ett attefall och att kanske få till det i suterräng för att vinna lite höjd och få till ett loft. Dröjer nog några år men det är ett kul litet projekt att fundera på. Lycka till!
Nej det är inte det han planerar. Det ska inte vara en "källare", det är där mycket av missförstånden i den här tråden dyker upp.H Hasse C skrev:Jag tror inte att det exakt är en torpargrund men du planerar att bygga ett slutet oisolerat utrymme under mark med en träkonstruktion över. Det bör du undvika. Och dessutom vinner du ju mer höjd invändigt om du gjuter plattan och har golvet på marken.
Jag funderar själv en hel del på att bygga ett attefall och att kanske få till det i suterräng för att vinna lite höjd och få till ett loft. Dröjer nog några år men det är ett kul litet projekt att fundera på. Lycka till!
Det är entréplan som ska vara nedsänkt i marken 3dm.
Fortfarande en väldigt konstig lösning med ett träbjälklag och ett tomt utrymme under. Många har nog reagerat och ifrågasatt varför inte platta på mark och sedan murade väggar.stefancrs skrev:
Var har TS sagt att det ska vara ett träblälklag med tomt utrymme under? Jag har tolkat det som att han vill ha en träkonstruktion ovanpå "källargrunden".H Hasse C skrev:
Redan från start tolkade jag TS som att han vill bygga en husgrund och golv under marknivå och sedan träväggar ståendes på denna grund. Det var lite hattigt beskrivet men gick förstå. Sedan spårade tonen i tråden ur lite men går nog få på banan igen
Precis S, du har förstått rätt.stefancrs skrev:Var har TS sagt att det ska vara ett träblälklag med tomt utrymme under? Jag har tolkat det som att han vill ha en träkonstruktion ovanpå "källargrunden".
Redan från start tolkade jag TS som att han vill bygga en husgrund och golv under marknivå och sedan träväggar ståendes på denna grund. Det var lite hattigt beskrivet men gick förstå. Sedan spårade tonen i tråden ur lite men går nog få på banan igen
Sedan blev det problem för att jag inte fattade att man helt enkelt gjuter en platta på mark i den nivå man vill och murar sedan källarväggar i den höjd man vill ha. I mitt fall endast några decimeter. Återstår då detta som är mitt centrala problem... Hur få en källarvägg ovan mark att vara så tunn (200mm) och ändå både isolerad och tillräcklig för att fästa syllen och bära huset?
Gjut väggarna i betong och ha isolering på utsidan. På den synliga delen av den gjutna väggen isolerar du utvändigt så tjockt du kan utan att komma utanför väggen med träbjälklag. Putsa sen sockeln utanpå isoleringen.
då kan du ha tunna, starka och någorlunda isolerade väggar/ socklar.
då kan du ha tunna, starka och någorlunda isolerade väggar/ socklar.
Jag tror risken är stor att du helt enkelt måste gå upp i 250-300mm, och typ en halvmeter hög grund så att du kommer ett par dm ovan mark innan det blir träkonstruktion/fasad.Lars Roth skrev:Precis S, du har förstått rätt.
Sedan blev det problem för att jag inte fattade att man helt enkelt gjuter en platta på mark i den nivå man vill och murar sedan källarväggar i den höjd man vill ha. I mitt fall endast några decimeter. Återstår då detta som är mitt centrala problem... Hur få en källarvägg ovan mark att vara så tunn (200mm) och ändå både isolerad och tillräcklig för att fästa syllen och bära huset?
En tanke är ju att jordtryck/marktryck blir nästan obefintligt om högsta återfyllningen blir max 300 mm. Så i princip bör du kunna använda lättklinkerblock med en bredd om 200 mm och isolera på utsidan.
Gjut plattan med en klack, försänkning om 50 mm lika breda som murblocken. Den försänkningen gör att blocken inte trycks in på plattan av marktrycket. Mura upp väggen med blocken, med armering i varje skift. Isolera sen utvändigt som tidigare beskrivits.
Jag säger alltid att ABC är att följa tillverkarens projekteringsanvisningar, men i ditt fall kan det löna sig at ta detta med en konstruktör som får räkna på det. Jag kan nämligen inte hitta just ditt fall och förutsättningar hos någon tillverkare.
Gjut plattan med en klack, försänkning om 50 mm lika breda som murblocken. Den försänkningen gör att blocken inte trycks in på plattan av marktrycket. Mura upp väggen med blocken, med armering i varje skift. Isolera sen utvändigt som tidigare beskrivits.
Jag säger alltid att ABC är att följa tillverkarens projekteringsanvisningar, men i ditt fall kan det löna sig at ta detta med en konstruktör som får räkna på det. Jag kan nämligen inte hitta just ditt fall och förutsättningar hos någon tillverkare.