jag har ett antal träd och buskar och även en friggebod,

Jag funderar på när man kan skippa öar och låta de vara naturliga hinder och när det sliter för mycket på klipparen om den krockar ofta
- kommer sensorer etc sluta fungera pga krockar är min fundering, förutom att klipparen blir repig..

Har också läst att guidekabeln inte får korsa begränsningskabeln inte ens där den ligger parallellt ut till en ö, vilket påverkar lite hur jag vill göra då jag helst vill kunna styra guiden även mot några smala gångar.

bilderna visar exempel på träd och buskar
1) skulle ni skippa öar vid buskar?

2) vissa buskar har en enkel träram runt för att hålla upp grenarna, påverkar det val av ö eller ej?
(jag ska kapa bort en del grenar så klipparen går fri)

3) i den ena passagen finns en plantering där det också finns träram.

4) det stora trädet här lutar gräsmattan lite uppåt - här lägger jag en ö, men kan den behöva vara längre ifrån pga lutning och rötter eller kommer det fungera?
(jag antar att det är dumt att köra och krocka i trädet då det är hårdare än buskarna.

5) buskarna är i det nedre vänstra hörnet, friggeboden högra hörnet, Gardenas instruktioner anger att man bör ha guidekabel i passager smalare än 2 m vilket det blir vid buskarna
- men gör jag öar och lägger guidekabel så måste guidekabeln korsa öarnas kabel vilket inte är tillåtet.
- har fått tips i annan tråd att klipparen troligen hittar dit ändå - men jag vill helst dra guidekabel om det går.

hur gör ni med buskar - gör ni öar för alla buskar etc?
när ni inte har öar skyddar ni buskarna på något sätt?

bilderna:
Trädgård med stort träd, buskar och blå markerade trädramar för grenstöd på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lummig trädgård med buskar och markerad träram, relaterad till robotgräsklipparens väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med buskar och gräs, markeringar visar planerat avstånd för robotklippares begränsningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med buskar och en träram, gräsmatta i förgrunden, del av friggebod synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



5) Planritning över trädgård med markerade träd, buskar, friggebod, och kabeldragning för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JanneSjo skrev:
jag har ett antal träd och buskar och även en friggebod,

Jag funderar på när man kan skippa öar och låta de vara naturliga hinder och när det sliter för mycket på klipparen om den krockar ofta
- kommer sensorer etc sluta fungera pga krockar är min fundering, förutom att klipparen blir repig..

Har också läst att guidekabeln inte får korsa begränsningskabeln inte ens där den ligger parallellt ut till en ö, vilket påverkar lite hur jag vill göra då jag helst vill kunna styra guiden även mot några smala gångar.

bilderna visar exempel på träd och buskar
1) skulle ni skippa öar vid buskar?

2) vissa buskar har en enkel träram runt för att hålla upp grenarna, påverkar det val av ö eller ej?
(jag ska kapa bort en del grenar så klipparen går fri)

3) i den ena passagen finns en plantering där det också finns träram.

4) det stora trädet här lutar gräsmattan lite uppåt - här lägger jag en ö, men kan den behöva vara längre ifrån pga lutning och rötter eller kommer det fungera?
(jag antar att det är dumt att köra och krocka i trädet då det är hårdare än buskarna.

5) buskarna är i det nedre vänstra hörnet, friggeboden högra hörnet, Gardenas instruktioner anger att man bör ha guidekabel i passager smalare än 2 m vilket det blir vid buskarna
- men gör jag öar och lägger guidekabel så måste guidekabeln korsa öarnas kabel vilket inte är tillåtet.
- har fått tips i annan tråd att klipparen troligen hittar dit ändå - men jag vill helst dra guidekabel om det går.

hur gör ni med buskar - gör ni öar för alla buskar etc?
när ni inte har öar skyddar ni buskarna på något sätt?

bilderna:
[bild] [bild] [bild] [bild]


5) [bild]
1) Nej. Gör en "samlings-ö" där du har flera näraliggande buskar och lägg täckbark mellan buskarna (efter att ha tagit bort det mesta av gräset där).

2) Gör öar även här. Jag tycker det räcker med 30 cm avstånd ( i st för 35), då kommer klipparen att precis nudda hindret lite försiktigt innan stopp.

3)

4) Man får bedöma nyttan med att gå nära kontra problem med lutning, svårt att dölja kablen mm. Vid kraftiga lutningar krävs ordentlig fastspikning, annars kan drivhjulen ta tag i kabeln och dra den runt hjulen.

5) Jag sätter en femma på att det fungerar med guiden som korsar öarnas anslutning (har dock ej provat). Se bara till att de två anslutningstrådarna ligger riktigt tajt mot varandra hela vägen, då bör inte klipparen "höra" något annat än guiden på just den platsen. Testa !
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
X xcover5 skrev:
1) Nej. Gör en "samlings-ö" där du har flera näraliggande buskar och lägg täckbark mellan buskarna (efter att ha tagit bort det mesta av gräset där).

2) Gör öar även här. Jag tycker det räcker med 30 cm avstånd ( i st för 35), då kommer klipparen att precis nudda hindret lite försiktigt innan stopp.

3)

4) Man får bedöma nyttan med att gå nära kontra problem med lutning, svårt att dölja kablen mm. Vid kraftiga lutningar krävs ordentlig fastspikning, annars kan drivhjulen ta tag i kabeln och dra den runt hjulen.

5) Jag sätter en femma på att det fungerar med guiden som korsar öarnas anslutning (har dock ej provat). Se bara till att de två anslutningstrådarna ligger riktigt tajt mot varandra hela vägen, då bör inte klipparen "höra" något annat än guiden på just den platsen. Testa !
ok det låter som en bra ide att göra en samlings-ö - ska fundera på det för några av buskarna.

kanske provar att korsa Guidelinan som du säger - även om de tydligt varna för att inte göra så om det fungerar blir det bra

hur fungerar avståndet egentligen i praktiken
- om jag sätter 30 cm till busken kommer det bli klippt ända in och man slipper krockar, eller blir det lämnat 15-20 cm oklippt enligt bifogad bild som är tagen från en äldre manual / annan Gardena modell - står inte så i min pappersmanual.
Illustration av robotgräsklippare och gränsinställningar för olika typer av kanter och hinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JanneSjo skrev:
ok det låter som en bra ide att göra en samlings-ö - ska fundera på det för några av buskarna.

kanske provar att korsa Guidelinan som du säger - även om de tydligt varna för att inte göra så om det fungerar blir det bra

hur fungerar avståndet egentligen i praktiken
- om jag sätter 30 cm till busken kommer det bli klippt ända in och man slipper krockar, eller blir det lämnat 15-20 cm oklippt enligt bifogad bild som är tagen från en äldre manual / annan Gardena modell - står inte så i min pappersmanual.
[bild]
Det blir oklippt gräs ungefär som det står i manualen. Knivdisken har ju relativt liten diameter jämfört med karossens mått. Beroende på om klipparen kör vinkelrätt eller snett in mot kabeln kan bredden på det oklippta gräset variera lite från gång till gång. Det jag nämnde med 30 cm i st för 35 gör att det blir en liten lätt närkontakt, som knappast hörs, och närmare än så går det bara inte att komma.
Obs att alla mått bygger på att parametern "Köra över slinga" är satt till standardvärdet.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Jag har flera rabatter med höga stenkanter. Inga problem för klipparen att bumpa in i kanten.

Samma gäller alla träd.

Kör bara öar där det inte finns några fysiska kanter som hinder.

4 år utan problem och inga skador på karossen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Har slingor runt precis allt.
Af var mycket bestämd 2015 att nerplöjd kabel 10 cm under gräset kommer att hålla väldigt länge.

Han hade helt rätt.

Automowern mår väldigt bra av att slippa krocka spar på krocksensorerna och kaross, chassi.

Aldrig något problem genom åren.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Jag har en automower sen typ fem år tillbaka som får krocka med det mesta. Inga problem det heller; de är byggda för att tåla det. Mjuka buskar och rabatter kan däremot behöva hägnas in med tråd, men inte för klipparens skull.

Klipparen kör som default över tråden ca 30 cm, men det går att ställa in mellan 20 och 50 (på min 420).
 
  • Gilla
JanneSjo och 1 till
  • Laddar…
Har inte heller ramat in allt, har gjort vissa öar men överlag får klipparen köra in i saker. Det är ju inte så att den gör det med ett brak direkt så har svårt att se att klipparen skulle ta skada av det
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K Kadey skrev:
Har slingor runt precis allt.
Af var mycket bestämd 2015 att nerplöjd kabel 10 cm under gräset kommer att hålla väldigt länge.

Han hade helt rätt.

Automowern mår väldigt bra av att slippa krocka spar på krocksensorerna och kaross, chassi.

Aldrig något problem genom åren.
hur mycket lämnar din klippare oklippt?

måste du gå efter med annan klippare runt öarna?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en automower sen typ fem år tillbaka som får krocka med det mesta. Inga problem det heller; de är byggda för att tåla det. Mjuka buskar och rabatter kan däremot behöva hägnas in med tråd, men inte för klipparens skull.

Klipparen kör som default över tråden ca 30 cm, men det går att ställa in mellan 20 och 50 (på min 420).
vad för tråd använder du för att skydda buskarna ?
 
J JanneSjo skrev:
vad för tråd använder du för att skydda buskarna ?
Med tråd menar jag begränsningskabel.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med tråd menar jag begränsningskabel.
aha tänkte att du satt upp någon typ av trådbaserat hinder att krocka i :)
 
galento
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en automower sen typ fem år tillbaka som får krocka med det mesta. Inga problem det heller; de är byggda för att tåla det. Mjuka buskar och rabatter kan däremot behöva hägnas in med tråd, men inte för klipparens skull.

Klipparen kör som default över tråden ca 30 cm, men det går att ställa in mellan 20 och 50 (på min 420).
Samma här , klipparna krockar mycket och har gjort det sen -15 utan problem.
Har "mekaniska" skydd runt de buskar och träd vi anser ömtåliga och inte har öar runt.
Visst har klipparnas kåpor repor och märken men för oss är detta saker som ska
användas. Den ena står dessutom ute helt oskyddad för regn men är ju gjord för det.
 
J JanneSjo skrev:
ok det låter som en bra ide att göra en samlings-ö - ska fundera på det för några av buskarna.

kanske provar att korsa Guidelinan som du säger - även om de tydligt varna för att inte göra så om det fungerar blir det bra

hur fungerar avståndet egentligen i praktiken
- om jag sätter 30 cm till busken kommer det bli klippt ända in och man slipper krockar, eller blir det lämnat 15-20 cm oklippt enligt bifogad bild som är tagen från en äldre manual / annan Gardena modell - står inte så i min pappersmanual.
[bild]
Hej Har klippt ut 3 delar från kompostgaller ca 20cm höga satt runt buskar osv. Det blir ett mjukt stop. Hoppas klipparen klarar detta bättre än att det tar stop mot något som ej svicktar lite.//Peter
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.