Nyligen flyttat till hus. Superhärligt och framförallt tjejen gillar att "påta" i trädgården.

Jag skulle vilja få till någon typ av bevattning. Helst automatisk, men manuell (men "fast installerad") kan också fungera.

Vi har en total Tomtyta på ca 950 kvm. Gräsmattans yta är ca 330 kvm.
Vi har Odlingslådor, potatisland, jordgubbsland och några rabatter med blandat i.

Finns en stor / hög tuja på tomten och ett äppelträd, vet ej om dessa behöver extra bevattning

I gräsmattan tänker jag någon typ av "popup", i planteringskragar etc någon typ av droppslang, ev någon sprinkler i någon plantering.

Men nu till frågorna, vi har bara en vattenutkastare idag. Sitter "lite dumt" inne i uterummet.

Tänker att man på något sätt får dra denna vidare ut under trallen och sen sätta fördelning där?
Kan man göra detta själv?
Kan man låta vattenutkastaren vara igång "jämt" utan risk? (Stängs av på vinter så klart)

Hur mycket jobb är det egentligen att gräva ner rör etc för bevattningen? Hur djupt ska de ligga? När bör man göra det på året (för att gräsmatta etc skall återhämta sig på bästa sätt)

Vilket / vilka system rekommenderas?

Kan man parallellkoppla så att den tar vatten från regntunna när vatten finns?

Annat att tänka på?

Blått är utkastaren, rött är odlingar/rabatter
Som referens, tomten är ca 950 kvm, huset ca 130kvm.
Flygbild av ett hus och trädgård med markerade områden för vattenutkastare och odlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
Är gräsmattan nyplanterad? Annars finns ingen anledning att vattna den och många skäl att inte göra det.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Är gräsmattan nyplanterad? Annars finns ingen anledning att vattna den och många skäl att inte göra det.
Min erfarenhet säger dock att de gräsmattor som är vattnade är de som mår bäst och är grönast.

Men förutom slöseri med vatten, vad är det för skäl att man inte ska vattna den ?

/Jocce
 
Jocce81 Jocce81 skrev:
Min erfarenhet säger dock att de gräsmattor som är vattnade är de som mår bäst och är grönast.

Men förutom slöseri med vatten, vad är det för skäl att man inte ska vattna den ?

/Jocce
Räcker inte det som skäl?
 
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Räcker inte det som skäl?
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Räcker inte det som skäl?
Nu skrev z_bumbi att det fanns många skäl, så klart nyfiken vad för fler skäl som kan tänkas finnas.

Sen om det är slöseri eller inte är ju en annan sak. Finns även 1000 andra saker som är slöseri...

Oavsett så kvarstår ju originalfrågorna.


/Jocce
 
Här på Österlen har/har haft bevattningsförbud de senaste 4 somrarna så vi vet hur det känns - och det är inte roligt. Gräsmattorna klarar sig utmärkt efter sommartorkan. Gula mattor blir frodigt gröna igen i augusti. Jag tycker gräsbevattning med dricksvatten är ett tillräckligt skäl att avstå.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Här på Österlen har/har haft bevattningsförbud de senaste 4 somrarna så vi vet hur det känns - och det är inte roligt. Gräsmattorna klarar sig utmärkt efter sommartorkan. Gula mattor blir frodigt gröna igen i augusti. Jag tycker gräsbevattning med dricksvatten är ett tillräckligt skäl att avstå.
Yes. Då är det avklarat ✅

Lek med tanken att jag har en sjö eller hav eller fors bredvid tomten där jag tar vattnet ifrån så kan vi komma vidare med frågeställningen tack.

/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.