Vilken typ av fönsterfärg är egentligen bäst att använda?
Förr var det ju alltid lösningsmedelsburna färger men nu har det ju kommit en typ av alkydoljefärger som ändå är vattenburna och därmed torkar mycket fortare.
Vad använder ni er av?
 
G
K Klabbis 3000 skrev:
Vilken typ av fönsterfärg är egentligen bäst att använda?
Förr var det ju alltid lösningsmedelsburna färger men nu har det ju kommit en typ av alkydoljefärger som ändå är vattenburna och därmed torkar mycket fortare.
Vad använder ni er av?
Till gamla (snart hundra år) använder jag äkta linoljefärg, skyddar bra men torkar väldigt långsamt och min erfarenhet säger att det inte håller så många år i söderläge. De vattenburna torkar på nån timme, härdar på nått dygn, hållbarhet vet jag tyvärr inte, sen finns det massor av hybrider med mest alkyd + latex för att hålla bätte mot sol/uv, har funkat bra för mej på vindskivor men mer risk för trät då de inte flagar lika lätt eller släpper ut ev fukt som renare oljefärger. Om du vill så finns fortfarande alkyd som inte är vattenburen, tex Jotun Drygolin fönsterfärg.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Håller just nu på att måla om fönstren på huset. Använder en icke vattenburen alkydfärg som jag hört ska vara bra att måla fönster med. Om den sen är den allra bästa färgen för fönster vet jag emellertid inte.
Fönster under ommålning med grå alkydfärg i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Håller just nu på att måla om fönstren på huset. Använder en icke vattenburen alkydfärg som jag hört ska vara bra att måla fönster med. Om den sen är den allra bästa färgen för fönster vet jag emellertid inte.
[bild]
Nordsjö?
 
S
Jag använder Nordsjö Door and Window , har funkat bra o torkar jättesnabbt
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
K Klabbis 3000 skrev:
Nordsjö?
Nej, Landora "Oljefärg".
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Bäst är nog blyvitt linoljefärg men bly är inte tillåtet numera så jag rekommenderar titanvitt.
Engvall & Claesson, Allbäck, Ottosson och Gysinge har alla bra linoljefärger och ett flertal kulörer att välja på om man så önskar.

Allbäck linoljefärg rekommenderas starkt om du inte vill använda balsamterpentin, de kör väl med väl avslemmad linolja och zinkpigment för att hindra mögel där man förr valde blyvitt. Det är mer en fem år sedan jag målade med deras produkter och ytan är fin fortfarande

I Kalmar hittar du nog Engwall&Claessons linoljefärg hos Hagbloms
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Bäst är nog blyvitt linoljefärg men bly är inte tillåtet numera så jag rekommenderar titanvitt.
Engvall & Claesson, Allbäck, Ottosson och Gysinge har alla bra linoljefärger och ett flertal kulörer att välja på om man så önskar.

Allbäck linoljefärg rekommenderas starkt om du inte vill använda balsamterpentin, de kör väl med väl avslemmad linolja och zinkpigment för att hindra mögel där man förr valde blyvitt. Det är mer en fem år sedan jag målade med deras produkter och ytan är fin fortfarande

I Kalmar hittar du nog Engwall&Claessons linoljefärg hos Hagbloms
Varken engwall och claesson eller ottoson har terpentin i färgen från fabrik. EoC skall spädas med lacknafta vid grund och mellanstrykning, Ottoson med rå linolja och terpentin - men skulle utan att blinka använda lågaromatisk lacknafta där med om jag stod inomhus och strök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.