Hej,

någon som vet hur man lossar cirkulationspumpens impeller från pumpaxeln på en diskmaskin Miele Jubilee SC (G6620) ?
(Ena lagret är paj och måste bytas )

Har googlat en del och det verkar som att en del har vänstergängor och jag testade lossa den genom att vrida impellern samtidigt som jag höll fast axeln. Kändes som att den släppte och jag trodde att det bara var att skurva lös den men icke. Kanske gick nåt sönder...? Men trots att det kändes som den släppte sitter den ganska "hårt" mot axeln fortfarande, om jag tar i lite så roterar axeln men inte impellern. (Provade lossa som högergänga också med samma resultat). Vet inte om man ska dra ut axeln istället ? Rädd att något går sönder...
Hoppas slippa köpa helt ny pump då det bara är ett lager och några tätningar som är lösningen...

// Jörgen
 
  • Närbild av demonterad cirkulationspumpens impeller för diskmaskin med synliga komponenter och axel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är den gängad så lossas den alltid samma håll den normalt snurrar.
Håll hårt om motor och vrid pumphjulet i den riktning hjulet normalt snurrar.
Alltså tvärt mot pilen på bilden.
 
A
Dom där tar man aldrig isär, man byter hela motorn
 
L Leif i Skåne skrev:
Är den gängad så lossas den alltid samma håll den normalt snurrar.
Håll hårt om motor och vrid pumphjulet i den riktning hjulet normalt snurrar.
Alltså tvärt mot pilen på bilden.
Brukar det inte vara tvärtom?
 
A Andy78 skrev:
Brukar det inte vara tvärtom?
Hej, electroluxaren hade rätt. Den var fastgjuten i axeln...fick köpa en ny cirkulationspump.
 
K Kåkpularen skrev:
Hej, electroluxaren hade rätt. Den var fastgjuten i axeln...fick köpa en ny cirkulationspump.
Borde ju inte kosta allt för mycket på reservex?
 
A Andy78 skrev:
Brukar det inte vara tvärtom?
Tänk efter !
Motorn driver pumphjulet, och vid drift gängas pumphjulet fast av sig själv, alltså samma som håll i pumphjulet och vrid motorn baklänges för att lossa.
Nu var detta pumphjul fastgjutna på axeln.
 
  • Gilla
Oscar_Eriksson
  • Laddar…
A
L Leif i Skåne skrev:
Tänk efter !
Motorn driver pumphjulet, och vid drift gängas pumphjulet fast av sig själv, alltså samma som håll i pumphjulet och vrid motorn baklänges för att lossa.
Nu var detta pumphjul fastgjutna på axeln.
de flesta miele är fastgjutna på axaln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.